Handle klokke i utlandet og toll

Medlem
10. juni 2024
Innlegg
3
Sted
Stjørdal
Heisann! Nytt medlem her.

Har et lite spørmål når det kommer til handel og toll.

Jeg skal på cruise i sommer, kort forklart starter cruiset i Atlanterhavet og avslutter i Caribbean. Ser på muligheten å handle en klokke når jeg er på tur, dersom jeg finner det jeg leter etter, og vet flere plasser tilbyr Tax Refund. Er Tax Refund noe man kun får på flyplassen i det landet man handler klokken? Her skal jeg jo reise omkring med båt i 2 uker, så skal ikke innom flyplass før på slutten av turen. Når det kommer til toll inn til Norge forstår jeg det slikt at det fikser jeg når jeg lander i Norge(?), men er mere den Tax Refund delen jeg lurer på.
 
Såvidt meg bekjent så kan gjøres tax refund i selve butikken. Ville kontaktet relevante butikker å hørt med de, eventuelt så burde vel noen ombord eller i på support hos reiseselskapet vite? Om du skal innom en flyplass i samme land som du kjøpte klokken, så fikses tax refund der.

Når det kommer til Toll så går du bare på rødt, viser kvittering og kontoutskriften for å se hva du betalte i NOK. Så betaler du MVA på det beløpet og får kvittering på dette.
 
Såvidt meg bekjent så kan gjøres tax refund i selve butikken. Ville kontaktet relevante butikker å hørt med de, eventuelt så burde vel noen ombord eller i på support hos reiseselskapet vite? Om du skal innom en flyplass i samme land som du kjøpte klokken, så fikses tax refund der.

Når det kommer til Toll så går du bare på rødt, viser kvittering og kontoutskriften for å se hva du betalte i NOK. Så betaler du MVA på det beløpet og får kvittering på dette.
Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at i butikker som har tax refund, så fyller de ut et skjema som man må levere hos en "skranke" på flyplassen/Refund Office, for å få betalt tilbake en del av momsen. Problemet mitt blir da at vi kommer med cruise på morgen, og drar igjen ved middag, så jeg drar aldri innom flyplassen når vi drar videre til neste havn/land.
 
Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at i butikker som har tax refund, så fyller de ut et skjema som man må levere hos en "skranke" på flyplassen/Refund Office, for å få betalt tilbake en del av momsen. Problemet mitt blir da at vi kommer med cruise på morgen, og drar igjen ved middag, så jeg drar aldri innom flyplassen når vi drar videre til neste havn/land.

-Jeg ville simpelthen spurt cruiserederiet, du er garantert ikke den første som har undres over dette.

Poenget med tax refund er jo at 'avsenderlandet' refunderer (brorparten av) momsen siden varen eksporteres; det burde jo sånn sett være dem likegyldig om varen forsvinner ombord i et fly eller på et cruiseskip. Catchet er vel at du må ha krysset tollinjen på vei ut slik at du ikke får refundert moms for så å la varen forbli i landet.
 
-Jeg ville simpelthen spurt cruiserederiet, du er garantert ikke den første som har undres over dette.

Poenget med tax refund er jo at 'avsenderlandet' refunderer (brorparten av) momsen siden varen eksporteres; det burde jo sånn sett være dem likegyldig om varen forsvinner ombord i et fly eller på et cruiseskip. Catchet er vel at du må ha krysset tollinjen på vei ut slik at du ikke får refundert moms for så å la varen forbli i landet.
Jeg får høre med dem. Evt så vet vel sikkert butikken som tilbyr tax refund på varene hvordan jeg kan gjøre det.
 
Tax? VAT? Moms? Toll? Uansett, her er en global aktør det er verdt å lese litt om: https://www.globalblue.com/en Husk at slike globale aktører skal ha sin del av kaka. Det betyr at de tar 1% av de 20% du får i "avslag" ved eksport. Lykke til på reisen og handelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Praksis varierer fra land til land.

I Europa er det enkleste å registrere seg hos Global Blue eller lignende, få butikken til å fylle ut papirer og få stempel fra tollen når du forlater landet. De papirene sender du inn evt går til en bank på flyplassen etter stempel og sender inn. Fysiske banker tar gjerne et gebyr per transaksjon, så jeg foretrekker å gjøre det elektronisk. Pengene bruker å komme på konto evt bli refundert til kort etter to uker.

Det litt kinkige med Global Blue er at de tar en fast sum pluss prosent som @Loevhagen sier, så du får ikke alt tilbake.

I andre land, for eksempel Japan, er det nok å vise pass og at du har bosted i et annet land, så slår de av VAT i butikken.

Skal du handle på cruiseskip antar jeg at de selger "tax free" så snart de er utaskjærs. Når det er sagt slike tax free-butikker er ofte ganske så dyre, så vinninga går opp i spinninga.
 
Catchet er vel at du må ha krysset tollinjen på vei ut slik at du ikke får refundert moms for så å la varen forbli i landet.

Mnja. Siste to gangene jeg har fått igjen noe småtteri i utenlandsk moms har det vært utenfor sikkerhetskontrollen på to forskjellige franske flyplasser. Har også hjulpet noen å få igjen norsk moms på Gardermoen for en ti års tid siden, og husker at jeg reagerte på at det var før innsjekking og at man kunne bare tasset ut igjen.