Handle klokke på ferie

Medlem
20. jan. 2016
Innlegg
7
Sted
Lillestrøm
Hei!

La meg starte med å si at jeg har lest guiden som er linket på toppen her... :)

Men jeg lurer fremdeles på en ting. Jeg er i kontakt med AD i Alicante angående en 114060. Skal dit om få uker, og det er lang leveringstid her i Norge ;) Han skriver følgende:

About the VAT, we would prepare all the papers for you, and once you exit the country you just have to send us the invoice stamped by the customs officer and we will reimburse the 21% in you bank account.


Hvilken invoice er det han da mener? Skal jeg aktivt gjøre noe når jeg er på flyplassen i Alicante ved hjemreise, eller er det stemplet invoice/kvittering på betalt mva når jeg går på rødt i Norge han trenger kopi av?

Vil jeg, når jeg handler direkte av AD, og betaler mva ved retur til Norge ha alt på det tørre som om jeg skulle handlet uret på f.eks Bjerke?

EDIT:
Blir dette regnestykke korrekt? I så fall er det jo litt å spare ved å handle i utlandet.

Pris for 114060 = 6900€ - 21% = 5451€

5451€ = kr 51 039,- + 25% = kr 63799,-

Mvh
Øystein
 
Redigert:
Vet ikke hvordan du praktisk importerer et ur. Men om du har alle papirene i orden vil du ikke få noen problemer med hverken norsk forhandler eller forsikringsselskap. Er det mye å spare på å handle fra Spania da?
 
Er VAT 21% i Spania?
I så fall er regnestykket ditt feil.
Det blir i så fall 5 702,48€ etter mine beregninger.
 
Vet ikke hvordan du praktisk importerer et ur. Men om du har alle papirene i orden vil du ikke få noen problemer med hverken norsk forhandler eller forsikringsselskap. Er det mye å spare på å handle fra Spania da?
Takk! :) Ser jo ut til at det er noen tusenlapper hvis regnestykket mitt stemmer, og kursen er den samme som googles kurs er i dag ;)
 
Hvis VAT er 21% må du regne deg frem til den summen VAT er basert på.
Du får derfor ikke en rabatt på 21%, men tilbakebetalt summen som er lagt oppå basisprisen som ligger til grunn for VAT beregningen.
Si klokka koster 100,-
Med 25% moms vil prisen uten moms være 80,-
Altså 20% avslag.

Men for all del. Kjøp klokka og få deg en overraskelse.

http://velgriktig.no/videregaende/hvorfor-velge-realfag :p

Edit. Glemte smilefjes. GOFC mistake...
 
Redigert:
Hvis VAT er 21% må du regne deg frem til den summen VAT er basert på.
Du får derfor ikke en rabatt på 21%, men tilbakebetalt summen som er lagt oppå basisprisen som ligger til grunn for VAT beregningen.
Si klokka koster 100,-
Med 25% moms vil prisen uten moms være 80,-
Altså 20% avslag.

Men for all del. Kjøp klokka og få deg en overraskelse.

http://velgriktig.no/videregaende/hvorfor-velge-realfag
Takk for hyggelig oppklarende svar! :)
 
Min erfaring med tax refund er

A) du får ikke igjen den faktiske vat, men en del av denne over en minimumspris, fratrukket administrasjonskostnader.

B) det tar 2-4uker før du har pengene kreditert, om du ikke vil ta imot cash på vei hjem til Norge. Sistnevnte må i såfall omregnes mot kjøpskurs i Norge, noe som lett spiser ytterligere %
 
Ja da jeg gjorde regnestykket kjapt selv virket det for godt til å være sant å spare noen tusen. Da blir det nok å holde ut ventetiden fra norsk AD.
 
Min konklusjon:
Kjøp av Rolex i utlandet svarer seg kun hvis du får en god rabatt på listeprisen, samt heldig valutaeffekt.

+ 1

Med 19% VAT kan du regne med å få igjen ca. 15% - selskapene som driver taxfree refusjon tar seg meget godt betalt. Tror prislister for refusjon ligger åpent og tilgjengelig hos de fleste aktørene.
 
Jeg kjøpte Rolex i Geneve nå nylig. Det lønte seg på den måten er at jeg kan tenke på at klokka er kjøpt "hjemme" der den ble laget samt at jeg fikk den umiddelbart. Økonomisk endte jeg på norsk listepris alt i alt.

Som det sies over - du må få stemplet og postlagt papirer på avreiseflyplass før du går på flyet. Rutinene varierer fra land til land. Så går du på rødt når du kommer til Norge og betaler mva der. Du trenger kvittering på klokka samt selve uret. Det tar fort et kvarters tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: oystein1988
Om forhandler ikke bruker en moms-agent (som Global Blue og tilsvarende), så får man vel hele moms-beløpet refundert. I alle fall praktiserer vi det her på jobb ved salg av dyrere varer til utførsel. Har forhandleren i Spania nevnt noe om dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Om forhandler ikke bruker en moms-agent (som Global Blue og tilsvarende), så får man vel hele moms-beløpet refundert. I alle fall praktiserer vi det her på jobb ved salg av dyrere varer til utførsel. Har forhandleren i Spania nevnt noe om dette?
Ja, jeg spurte om det var noen "fee" på beløpet som feks Global Blue, og da sa han nei. De overfører direkte til min konto, fra sin butikk etter de har fått kopi av stemplet papirer :)
 
Ja, jeg spurte om det var noen "fee" på beløpet som feks Global Blue, og da sa han nei. De overfører direkte til min konto, fra sin butikk etter de har fått kopi av stemplet papirer :)
Du kommer aldri fikk dem pengene tilbake ifra AD. Du kan ikke gå til sak mot den AD da de er i annet land. Du må gå på rødt i Norge ellers tar tollen klokken og du hamnar i retten. Du sitter igjen med å betale dobbel VAT. Få heller en bra rabatt med Lian, Jørgensen, Lervik...
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Gjorde dette selv fra UK. Tollpapirer stemples på flyplass når du toller varen ut av landet. Deretter sendes papirene tilbake til forhandler, som så overfører VAT tilbake til deg etter noen dager. Du bør ta bilde/kopi av disse papirene og legge frem disse ved tolling inn til fedrelandet. Da slipper du å betale mva på VAT du får refundert.