Har dere klokkeforsikring?

Medlem
2. feb. 2024
Sted
Fredrikstad
Nå som verdiene har begynt å krype oppover på samlingen, har jeg vurdere å anskaffe en klokkeforsikring...

Hvordan settes verdien på klokkene? Enkelte klokker kan jo ha en høyere verdi enn utsalgspris.
Noen med erfaringer rundt dette?

Stoler ikke på at utro tjenere i forsikringsselskap selger informasjon til kriminelle så nei, absolutt ingen forsikring her i gården. Det er ofte avslørt slike i banker og ingenting tyder på at forsikringsbransjen er noe bedre.

• Haha
Reaksjoner: Barney Ross
Dekkes ikke klokker av innboforsikring om du feks skulle bli utsatt for innbrudd? Jeg spør for jeg vet ikke, men antar det.

Jeg har egen forsikring for dyre gjenstander som klokker, kunst og lignendet.
Bruker Storebrand på dette. De godtar både kvittering og verdivurdering som grunnlag for verdisetting.
Du må tegne en forsikring for hver gjenstand du vil forsikre. Koster ikke mye.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og seiltid
Jeg har egen forsikring for dyre gjenstander som klokker, kuns og lignendet.
Bruker Storebrand på dette. De godtar både kvittering og verdivurdering som grunnlag for verdisetting.
Du må tegne en forsikring for hver gjenstand du vil forsikre. Koster ikke mye.
…men blir den totale verdien av de forsikrede gjenstander lagt til formuen i selvangivelsen?

innboforsikring dekker ved brann og tyveri ( innbrudd ) for hele samlingen. ( klokker går under bruksgjenstand og ikke samling )

Hvis du skal ha kasko, dvs dekning for skade, mistet / ranet på byn så tegnes dette for hver enkelt klokke. Pris ca 2000 kr pr år for verdi 200k. Hvis du har 10 klokker så blir dette 20k pr år.

Men: IF som muligens eneste selskap har egen kaskoforsikring.
Hvis du har 10 klokker til verdi 150k, 160k 170k osv så betaler du for kun verdi på den dyreste klokken. Hvis den har verdi 200k så betaler du 2200 kr pr år. Forsikringen gjelder da den klokken du har på hånden.

Oppgitte priser er ca for å få frem poenget.

Hva betaler du ? Selskap ? Betaler du for den dyreste klokken eller betaler du for flere ?
Som jeg skrev i første posten min så bruker jeg Storebrand på verdisakforskring (https://www.storebrand.no/privat/forsikring/verdisakforsikring)
Jeg betaler for hver klokke og hvert kunstverk.
Summen er ikke høy og gir nattero uansett om hunden skulle velte en skulptur som knuser, junior (voksne barn) låner en klokke og mister den overbord fra båten eller et maleri ramler ned av veggen og går i stykker.

Jeg har som @Hammerfjord nevner en ordentlig safe også hvor f.eks klokker oppbevares når de ikke brukes, men noen er selvfølgelig ute og i bruk.
Og kunst putter man ikke i en safe - kunst er for å sees og nytes.
I de tilfeller hvor objektene ikke er i safe eller tilsvarende og man har en ulykke, ran etc så er i mine øyne en slik verdisakforsikring fornuftig. Passer nå hvertfall meg bra, men hver man får gjøre som man selv vil.

• Haha
Reaksjoner: Eternamaniac
Det er vel opp til deg hva du oppgir som verdi på innventar / klokker
Hvis du oppgir forsikrings- eller gjenskaffelsesverdien på verdigjenstander i selvangivelsen så blir 10% av dette regnet som formue, i følge Professor Hallgeir Kvadsheim. Artikkelen ligger nå dessverre bak betalingsmur på Dine Penger.

• Liker
Reaksjoner: holmby
innboforsikring dekker ved brann og tyveri ( innbrudd ) for hele samlingen. ( klokker går under bruksgjenstand og ikke samling )

Hvis du skal ha kasko, dvs dekning for skade, mistet / ranet på byn så tegnes dette for hver enkelt klokke. Pris ca 2000 kr pr år for verdi 200k. Hvis du har 10 klokker så blir dette 20k pr år.

Men: IF som muligens eneste selskap har egen kaskoforsikring.
Hvis du har 10 klokker til verdi 150k, 160k 170k osv så betaler du for kun verdi på den dyreste klokken. Hvis den har verdi 200k så betaler du 2200 kr pr år. Forsikringen gjelder da den klokken du har på hånden.

Oppgitte priser er ca for å få frem poenget.
Hmmm... Ganske kort tid siden jeg valgte å forsikre tre av mine klokker, og ingen i IF nevnte dette med å betale kun for den dyreste og at forsikringen da kunne gjelde for den du har på hånden. Hva med et innbrudd der alle tre forsvinner?

Jeg ble fortalt at innboforsikring evt. reiseforsikring kun dekket hver verdigjenstand med inntil 40k, og da kun tyveri - ikke uhell etc.

Betaler for tiden ca. 1% av forsikringsverdi i premie pr. klokke i året, og har man en liten samling kan det fort bli noen tusenlapper. Og de var svært nøye på at alle papirer var i orden (kvittering, garantibevis, originalboks! og et bilde av klokke + b&p samlet).

Redigert:
Hmmm... Ganske kort tid siden jeg valgte å forsikre tre av mine klokker, og ingen i IF nevnte dette med å betale kun for den dyreste og at forsikringen da kunne gjelde for den du har på hånden. Hva med et innbrudd der alle tre forsvinner?

Jeg ble fortalt at innboforsikring evt. reiseforsikring kun dekket hver verdigjenstand med inntil 40k, og da kun tyveri - ikke uhell etc.

Betaler for tiden ca. 1% av forsikringsverdi i premie pr. klokke, og har man en liten samling kan det fort bli noen tusenlapper i året. Og de var svært nøye på at alle papirer var i orden (kvittering, garantibevis, originalboks! og et bilde av klokke + b&p samlet.
Definasjon samling: 100 gamle vinflasker, 1000 gamle mynter, 5 malerier. Dette dekkes under innboforsikring til en verdi på max 500k hvis jeg ikke husker feil.
Klokker defineres som bruksgjenstander og dekkes av innboforsikring så lenge de er inne i huset. ( max 40k hvis en brukers ute )

For ca 1 år siden så pratet jeg med flere selskaper. Hvis en skulle ha dekning for bruk så må det tegnes forsikring på en og en klokke. Dvs hvis du har 10 stk så kan dette bli dyrt. Kostnad ca 1% av klokkens verdi.

Men IF har en ny ordning som kom i sent 2023 eller tidlig 2024. Der betaler du for den dyreste klokken. Kostnad ca 1,2%, men dette blir billigere hvis du har mange. De skal ha bilder, kjøpskontrakt osv for de klokkene over 150k, men sikker lurt å sende inn for alle klokkene selv om verdien er under 150k

• Liker
Reaksjoner: Mann1
Man bolter ned en 350kg solid vanntett brannsafe som tåler 1000 grader celsius i en time, inkludert 10 meter fall(hvis man bor i boligblokk), og vips man er mer forsikret enn tullet forsikringsselskapet kommer med.
Man kan også sette smykker og viktige papirer etc inn i safen.
Noen klokker kan ikke erstattes, da hva F er poenget med trøstepengene betalte på liksom halv av klokkens verdien, fordi den lå på nattbordet?
Forsikringsselskapene lover mye, men er kjent for å kjempe med nebb og klør når alt har gått galt for stakkarsen som har betalt i X antalt år.
Min mening er at man har også ansvar for å bli proaktiv, og begrense mulighetene for at det skulle gå skikkelig galt.

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG og holmby
Nå som verdiene har begynt å krype oppover på samlingen, har jeg vurdere å anskaffe en klokkeforsikring...

Hvordan settes verdien på klokkene? Enkelte klokker kan jo ha en høyere verdi enn utsalgspris.
Noen med erfaringer rundt dette?
Jeg har alle mine ur forsikret i Gjensidige og betaler ca 1% av den prisen som jeg betalte for urene som nye. Tror at jeg de første årene måtte betale ca 2%, men for et par år siden ble dette halvert uten at jeg gjorde noe selv, kanskje noe som skjer automatisk etter flere år uten skade/tap?
Siden mine ur er kjøpt nye hos Bjerke, så har jeg bare sendt selskapet et bilde av kvitteringene derfra, så er dette beløpet blitt forsikringsverdien. Eventuell verdiøkning dekkes jo da ikke, men dette er jeg ikke så opptatt av. Forsikringen dekker «plutselige hendelser» over hele verden, så jeg tar med meg ur på ferier o.l. uten noen bekymringer.

Man bolter ned en 350kg solid vanntett brannsafe som tåler 1000 grader celsius i en time, inkludert 10 meter fall(hvis man bor i boligblokk), og vips man er mer forsikret enn tullet forsikringsselskapet kommer med.
Man kan også sette smykker og viktige papirer etc inn i safen.
Noen klokker kan ikke erstattes, da hva F er poenget med trøstepengene betalte på liksom halv av klokkens verdien, fordi den lå på nattbordet?
Forsikringsselskapene lover mye, men er kjent for å kjempe med nebb og klør når alt har gått galt for stakkarsen som har betalt i X antalt år.
Min mening er at man har også ansvar for å bli proaktiv, og begrense mulighetene for at det skulle gå skikkelig galt.
Ser for meg at den safen er til stor hjelp når man roter rundt i tvilsomme strøk i Barcelona en sen og mørk kveld! ;)

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: Heftos og Jon Henrik
Syns man er temmelig naiv dersom man tror at det ikke finnes utro tjenere i forsikringsbransjen som selger informasjon til kriminelle. Hvor stort dette problemet er kan selvsagt være vanskelig å vurdere, men at det er reelt er det ingen tvil om, heller ikke at det er et økende problem.

Etter mitt syn er det ekstremt viktig at INGEN får tilgang til adressen til den personen som eier og oppbevarer klokker hjemme, ikke engang et forsikringsselskap. Her i UK bruker mange å oppbevare verdifulle klokker i bank boks nettopp av slike grunner, alternativt man bruker en safe eller de blir gjemt meget godt. Men hva hjelper det når det står kriminelle over deg med en machete og truer deg til å finne fram klokkene?
De kriminelle blir mer brutale, og alt tyder på at dette bare vil fortsette.

Klart man kan etter et innbrudd få erstatning fra forsikringen men det beste er jo at innbruddet aldri skjer i første omgang.

De fleste voldelige innbrudd der man truer huseier til å finne fram verdisaker skjer nettopp fordi de vet at i det huset befinner det seg verdifulle saker, for eksempel klokker med en verdi på en million eller to.

For 20 år siden jobbet jeg i Fedex i UK, bare på den tiden jeg jobbet der var det flere tilfeller der ansatte fikk sparken på dagen pga det ble oppdager uregelmessigheter som dette, da med sendinger med høy verdi, gull etc, det ble selvsagt ikke anmeldt til politiet for å beskytte firmaets renommé. Vet at bankansatte har vært innblandet i saker også. Når det gjelder forsikringsansatte har det vært flere saker der personlig informasjon har blitt solgt videre til både andre firma og til kriminelle, og nei «Barney Ross» ser ikke humoren i dette.

Redigert:
1736504376072.png

hehe - en safe hjelper litt - IF hjelper mye! - som de sier i reklamen :ROFLMAO:

• Liker
Reaksjoner: Grendel