har jeg blitt lurt?

Medlem
5. mai 2012
Hei, er ny på forumet og trenger deres hjelp!

For 3 uker siden kjøpte jeg en brukt Omega Speedmaster Reduced 3510.50, angivelig fra 1995. Pris: 7500.
I annonsen var det lagt med mange bilder, og gode beskrivelser. Det sto også at den nylig hadde vært inne hos Omega til service. Det fulgte ikke med eske eller papirer, dermed en rimeligere pris.

Jeg sjekket mye opp om personen og syntes han så som en ordentlig person. Sendte epost med diverse spørsmål og fikk god kontakt med personen. Dermed slo jeg til og betale gjennom finn.no sin betalingsforsikring. da jeg fikk klokken var jeg lykkelig, men etterhvert begynte den å rakne.

Først så mistet den et par minutter hver dag, dette tenkte jeg var normalt ettersom den var så gammel og det gjorde meg ikke noe å stille den om morgenen.
Prøvde også å la den ligge på nattbordet gjennom natten, den første natten gikk den korrekt neste morgen, men den neste natten hadde den stoppet.
tenkte da at siden den er gammel ville reservegangen avta, noe jeg leste på nettet. Men nå nylig stoppet den helt plutselig midt på dagen. Prøvde å trekke den opp manuelt og ingenting hjalp.

Idag var jeg innom min lokale Omega forhandler, der sa de at den enten var falsk eller fra en dårlig periode hos omega, siden jeg ikke hadde papirer hadde klokken ingen verdi og det ville koste mer enn jeg betalte for klokken å reparere den. Ble ganske flau da jeg sto der og fortalte hva jeg ga for den.

Jeg kontaktet så personen jeg kjøpte den av og konfronterte han med det. Spurte om når han hadde hatt den hos omega og sa enkelt at jeg ga han to valg, fiks den eller pengene tilbake. Fikk respons på dagen og han sier nå at han ikke vil hjelpe meg og tok det som en trussel. Før jeg sendte epost til han var annonsen fortsatt åpen, men nå har han slettet den.

Hva syntes dere, er dette noe jeg må ordne opp i selv? eller at han som selger skal ordne opp i?

Idag var jeg innom min lokale Omega forhandler, der sa de at den enten var falsk eller fra en dårlig periode hos omega, siden jeg ikke hadde papirer hadde klokken ingen verdi og det ville koste mer enn jeg betalte for klokken å reparere den.

Hva syntes dere, er dette noe jeg må ordne opp i selv? eller at han som selger skal ordne opp i?

I første omgang bør du prøve å få hevet kjøpet og pengene tilbake, den har sannsynligvis ikke hatt service.

Ellers var det var jo litt av et svar fra en forhandler. Hvis selger ikke går med på heving av kjøpet bør du få sjekket om klokken er ekte hos en seriøs forhandler, og hvis den er det hva er mekanisk status. Usikker på hva Finn garantien dekker.

Først ville jeg fått hjelp fra en som kyndig. En urmaker som selger Omega bør kunne, uten tvil, fastslå om uret er ekte eller falsk. Da gjerne ved å åpne opp uret og ta en titt på urverket.

Uansett bør du føre den skriftlige kontakten med selger videre, husk kjøpsloven. :)

Finn sin betalingsgaranti er ganske grei, bare husk å hold fristen til å rapportere.

Jeg mener å huske at hvis produktet ikke er som beskrevet har man rett til å heve kjøpet.

Aner ikke hvor du bor, men urmakeren på Alf Lie i Oslo vil fort hjelpe deg med å se om den er ekte eller ikke.

Er du i tvil, er du egentlig ikke i tvil...

Send en Mail til finn og forklar situasjonen så ønsker jeg deg lykke til!

For meg høres det ut som om du ikke har fått det du har betalt for. Hev kjøpet først som sist, uavhengig av om klokken er ekte eller ikke. En nyservet klokke skal ikke ha de problemene du beskriver. Kontakt finn.no asap.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha slått meg til ro med svaret fra det jeg vil karaktrisere som en helt ubrukelig forhandler. Det finnes så utrolig mange ubrukelige mennesker som jobber hos forhandlerene. Bare for å gi et eksempel, det var en gullsmed i Krs som ble godkjent som en breitling AD. Men etter 2 år mistet de den, rett og slett fordi de ikke hadde peiling.
Det svaret du fikk fra forhandler forteller nettopp om det, helt urbrukelig. Hvis jeg har deg så hadde jeg tatt med meg klokken til en annen Omega autorisert forhandler før jeg hadde bestemt meg for videre action. Slik jeg ser det så har du 2 alternativ

1. Klokken trenger en service, da er det bare å suck it up, å få klokken servet.
2. Klokken er fake, da må du gå mot selger.

Er ikke enig i 1.
Klokken er solgt som nyservet. Kjøpsloven gjelder, om enn noe begrenset, mellom privatpersoner også.

Jeg hadde gjort akkurat som lightningii sier. Er klokken original kan du fortsatt prøve å få selger til å spytte inn litt, men du har ihvertfall en ekte klokke. En service koster ikke mer enn det klokken din gjorde, med mindre det er noe helt alvorlig galt.

Jeg er redd for at det ikke er mye hjelp i Finn/Payex hvis du allerede har frigitt betalingen. De vil nok bare henvise deg til Forbrukerrådet, hvis du ikke klarer å komme til enighet med kjøper. Har du betalt med kredittkort kan du ta det med selskapet ditt.

Er klokken fake bør du absolutt ikke gi deg. Alle som prøver seg på å selge fake klokker som ekte bør ikke få slippe unna med å betale tilbake pengene. De bør alltid politianmeldes, med mindre du føler deg helt trygg på at selger var i god tro (altså selv er blitt lurt). Saken blir nok mest sannsynlig henlagt, men de færreste vil nok prøve seg igjen hvis de har fått en anmeldelse fra før på det.

Liten oppfølging på generelt basis.
Husk at det er avtalen mellom to privatpersoner som er grunnlaget ved en eventuelt tvist.
Dvs hvis du kjøper en ting gjennom rubrikkannonse så er det sånn at varen må ha vesentlige mangler før noe kan gjøres. Å kreve heve et kjøp er ikke noe du kan gjøre helt sånn uten videre. Hvis det er slik at klokken er ekte å at den ikke har blitt servet. Så er det pr definisjon ikke en mangel ved varen. Men derimot tilstand på varen som er gjeldende.
Selv om du hadde en forventning av det. Videre hvis dokumentasjon ikke er tilgjengelig å selger ikke kan på noen måte garantere at den har blitt servet. Er det du som kjøper som bærer risiko i den sammenhengen. I bestefall kan du be om et pris avslag.
Hvis klokken er derimot fake, så er det en helt annen ballgame. Da har jo selvfølgelig selger et ansvar mot deg som kjøper. Å det er i en slik sammenheng du kan kreve kjøpet hevet, fordi mangelen ved varen er såpass vesentlig.
Håper det ordner seg for deg.

Takk for gode råd.

Nå forstår jeg at urmakeren jeg var hos ikke hadde peiling. I dag åpnet jeg opp klokken og tok litt på de bevegelige delene og da jeg tok på den delen som er "selvopptrekkern" tror jeg, så begynte den plutselig å gå igjen. Nå går klokken av seg selv. :confused:

Så imorgen må jeg ta meg til en annen urmaker som kan noe om Omega klokker.

Vil anbefale dere å holde dere unna urmakeren på farmandstredet i Tønsberg :p

Takk for gode råd.

Nå forstår jeg at urmakeren jeg var hos ikke hadde peiling. I dag åpnet jeg opp klokken og tok litt på de bevegelige delene og da jeg tok på den delen som er "selvopptrekkern" tror jeg, så begynte den plutselig å gå igjen. Nå går klokken av seg selv. :confused:

Så imorgen må jeg ta meg til en annen urmaker som kan noe om Omega klokker.

Reis til Protid i Sandefjord :)

Last opp bildet av urverket her du. :)

Forresten en særdeles dårlig idé å "ta litt" på de bevegelige delene når du ikke helt vet hva du gjør. :)

Er det urmakeren på kjøpsenteret i Tønsberg? Jeg var innom der i går og har aldri opplevd dårligere service før. Jeg spurte om pris på ei klokke for en av de som jobbet der uffet seg før han så vidt gadd å se i prislisten. Der blir det aldri noen handel hvertfall.

Oppsøk en annen Omega AD og få de til å se på den. Lykke til :)

Er det urmakeren på kjøpsenteret i Tønsberg? Jeg var innom der i går og har aldri opplevd dårligere service før. Jeg spurte om pris på ei klokke for en av de som jobbet der uffet seg før han så vidt gadd å se i prislisten. Der blir det aldri noen handel hvertfall.

Oppsøk en annen Omega AD og få de til å se på den. Lykke til :)

Ja, der er det mange unge og en litt eldre mann, så jeg gikk bort og ba spesifikt om at han skulle se på den siden han burde ha litt mer peil enn de andre, men slik var det desverre ikke.

Jeg åpnet bare opp lokket, skrudde ikke på noe, men rørte så vidt borti den og da startet den igjen. Hadde ikke turt å gjøre noe mer oppi der :D

Tar en tur til Sandefjord imorgen :)

Liten oppfølging på generelt basis.
Husk at det er avtalen mellom to privatpersoner som er grunnlaget ved en eventuelt tvist.
Dvs hvis du kjøper en ting gjennom rubrikkannonse så er det sånn at varen må ha vesentlige mangler før noe kan gjøres. Å kreve heve et kjøp er ikke noe du kan gjøre helt sånn uten videre. Hvis det er slik at klokken er ekte å at den ikke har blitt servet. Så er det pr definisjon ikke en mangel ved varen. Men derimot tilstand på varen som er gjeldende.
Selv om du hadde en forventning av det. Videre hvis dokumentasjon ikke er tilgjengelig å selger ikke kan på noen måte garantere at den har blitt servet. Er det du som kjøper som bærer risiko i den sammenhengen. I bestefall kan du be om et pris avslag.
Hvis klokken er derimot fake, så er det en helt annen ballgame. Da har jo selvfølgelig selger et ansvar mot deg som kjøper. Å det er i en slik sammenheng du kan kreve kjøpet hevet, fordi mangelen ved varen er såpass vesentlig.
Håper det ordner seg for deg.

Nok en oppfølging på faglig basis;)

Du har rett i det meste Lightning, men for helhetens skyld legger jeg til litt:

Kjøpsloven (men neppe forbrukerkjøpsloven) gjelder fullt ut.

Er klokken solgt som nyservet, men faktisk ikke er det så er dette opplagt en mangel - du har fått objektivt gale opplysninger om klokken. Dette kan være en vesentlig mangel, det enkleste er å vurdere den prisen du betalte opp i mot prisen på en service. Spørsmålet er imidlertid vanskelig.

Dersom klokken ikke er nyservet har du krav på et prisavslag, kjøpsloven har noen svært teoretiske måter å beregne prisavslag på, så det kommenterer jeg ikke her ettersom det er helt uinteressant. Poenget er at i så tilfelle må du vurdere hva som er mulig å presse ut av selger.

En annen ting er at selv en nyservet klokke kan trenge en justering eller to før den går som den skal - la oss håpe at en flink urmaker fikser dette for deg uten store kostnader.

I praksis er jeg enig med gutta ovenfor; er det en service og du ikke får penger ut av selger - suck it up og gå videre. Det er vanskelig, og koster alt for mye penger å kreve inn noen få tusen. :(

Til slutt

Gammel post dette, men jeg begynte å lese i den og ble spent på hvordan dette gikk til slutt. Så hva ble enden på denne historien?