Har jeg skutt gullfuglen?

Medlem
4. juli 2014
Sted
Oslo
Jeg har aldri utpakket en klokke her før, men føler at akkurat denne fortjener det. Hvordan jeg kom over denne klokken er også ganske så spesielt og uvirkelig for min del.

Etter at jeg i sommer fikk endelig tak i en 14060 med tritium, tenkte jeg at en 16710 ville passe utmerket sammen med denne. Jeg begynte dermed å lete etter en, og da det ble lagt ut en som var norskkjøpt og komplett både her og på finn.no, nølte jeg ikke lenge med å ta kontakt med selger. I første omgang spurte jeg om det var mulig å få tilsendt bilder av både serie- og modellnummer, noe som ikke var et problem. Da jeg derimot fikk bildene, var det ikke 16710 som sto mellom lugsene, men 16760!

I dette øyeblikket begynte jeg å lure på om dette egentlig var en "Fat Lady". Jeg begynte dermed å sjekke serienummeret opp mot modellen, og fikk også dratt innom en urmaker med selger for å se om urverket også stemte. Hittil stemte alt. Deretter sendte jeg inn Bjerke-nummeret som var inngravert på baklokket på e-post til Bjerke, og da fikk jeg tilsendt tilbake hele servicehistorikken til klokken gjennom årene og når den ble kjøpt inn av de. Klokken ble kjøpt inn av Bjerke i juni 1987, som også helt tilfeldigvis er den måneden og det året jeg ble født, men ikke solgt før i 1990. Bjerke sa at det var spesielt at den kunne ligge i butikken i tre år før den ble solgt, men ikke uvanlig. Deretter spurte jeg selgeren, som faktisk er den første eieren av klokken og kjøpte den selv i 1990, om hvorfor han ikke viste at han egentlig hadde en 16760 og ikke en 16710. Her fikk jeg en god forklaring på at han ville bare ha en Rolex og syntes denne var fin og ikke brydde seg mye om serienummer og sånt. En annen ting som også ikke hang helt på greip, var at serienummeret på sertifikatet ikke stemte overens med serienummeret på klokken. Dette forklarte Bjerke med at det er fullt mulig at de kunne ha gitt ut feil sertifikat med klokken, og at de skulle ta kontakt hvis det rette sertifikatet skulle noen gang dukke opp igjen.

Etter å ha gravd så mye og lenge, hatt god kontakt med selger gjennom hele kjøpsprosessen, fått rimelige og gode svar på mine mistanker både fra selger og Bjerke, konkluderte jeg med at det ikke er noe tvil om at det er noe ugg med klokken og at jeg etter å ha først trodd at jeg skulle kjøpe en 16710, sitter igjen nå med en birthyear "Fat Lady".

Jeg blir selv i dag fortsatt like forbauset over denne historien :)

Her er min hellige gral!

IMG_1551_zps5neuosq9.jpg

Gratulerer.
Litt rart å lese historien, siden jeg selv kjøpte en 16760 nettopp hos Bjerke i 1988 og lurer nå på hvor lenge den hadde vært på lager.
Det var litt andre tilstander den gang. o_O

• Liker
Reaksjoner: Dingle og Mauno
gullfuglen eller ikke kommer vel an på hvor mye daler du måtte droppe for å få den hjem men uansett gratulerer med kanonur. Har alltid sagt at 5 digit med tritium er sweetspoten til Rolex (og dermed sweet spoten til armbåndsur totalt sett i verden;), og her ser det ut til at du har et kanoneksemplar

• Liker
Reaksjoner: Mauno