Har noen i forumet erfaring med de gamle Hamilton Electric klokkene?

Medlem
30. des. 2017
Sted
Norge
Jeg har sett på disse Hamilton Electric kokkene fra 50 og 60tallet en stund. Spesielt Hamilton Pacer og Ventura, men det er også mange andre gamle raringer. Er det noen som har erfaring med disse? Jeg lurer på nøyaktigheten, om disse tåler normal bruk eller om dette er skuffe klokker, men mest generelle meninger og erfaringer fra forumet om disse første elektriske klokkene. De blir omtalt som hybrid klokker, da det er blanding av elektrisk og mekanisk urverk. (Video nederst)

Hamilton har kommet ut med nye Ventura modeller, også i retro design (Quartz). For min del er halve poenget borte om det ikke er den originale Electric klokka. https://shop.hamiltonwatch.com/catalogsearch/result/?q=ventura

Hamilton-Ventura-Elvis-Presley.jpg

Elvis med Ventura i filmen Blue Hawaii (1961)
093b0e62a9db69ad569a0afa9709a356.jpg

Hamilton Electric White Ventura (http://unwindintime.com/)
_img.jpg

Hamilton Pace.
4982ad5e7615d530134668c9067f488b.jpg

Hamilton Meteor

• Liker
Reaksjoner: Kjors og acnorway
Hei
Har ikke erfaring med akkurat disse modellene, men har noen andre merker med lignende urverk. Dette er vintage klokker med spesielle urverk av litt forskjellig kvalitet og bør håndteres deretter. Skal du anskaffe deg en slik bør du se etter en i best mulig stand som er lite brukt. Deler og service kan være problematisk. Som samler synes jeg disse er kule og Hamilton modellene er ultrakule med sitt særegne design. Orginalene er mindre enn nye retro utgaver.

• Liker
Reaksjoner: letmewatch
Hei
Har ikke erfaring med akkurat disse modellene, men har noen andre merker med lignende urverk. Dette er vintage klokker med spesielle urverk av litt forskjellig kvalitet og bør håndteres deretter. Skal du anskaffe deg en slik bør du se etter en i best mulig stand som er lite brukt. Deler og service kan være problematisk. Som samler synes jeg disse er kule og Hamilton modellene er ultrakule med sitt særegne design. Orginalene er mindre enn nye retro utgaver.

Takker for svar. Stemmer det du sier. Når vi snakker om 50/60 år gamle klokker varierer kvaliteten både på de forskjellige urverkene, og på klokkene av samme modell. Kjøper man en klokke hvor batteriet har hatt lekkasje er det ikke alltid mulig å redde klokka. Har slått fra meg tanken å kjøpe "Electric" for øyeblikket, kan hende jeg kjøper fra en vintage forhandler senere.

Hvilke klokker har du? ESA, Lip, Bulova?
Hamilton Ventura, kommer i mange størrelser og "modeller". Retro modellen er vel i 3 forskjellige størrelser om er husker rett; herre, dame og Automatic. Synd de må forstørre klassikere for å kunne selge i det moderne markedet.