Helt fersk- trenger ny klokke.

Medlem
31. mars 2013
Heisann.

Jeg er helt fersk på klokkefronten. Har hatt diverse certina og tissot tidligere.
Jeg ser for meg at jeg om noen år skal investere i en skikkelig klokke til 40k ++, men foreløpig setter jeg grensen på 10.

Så- hva er det mest fornuftige valget hvis taket er på 10.000?
Jeg har sett litt på de billige Formel1 klokkene til Tag Heuer, spesielt denne:
CAU1110.BA0858 TAG Heuer Formula 1 Chronograph 42 mm Sort/Stål Ø42 mm Pris 8.995,-

Er dette noe av det bedre?

Hva er behovet ditt?
Jeg synes klokker i din prisklasse er mest spennende når det kommer til mindre kjente eller anerkjente merker. En seiko til ti lapper gir mye mer klokke enn en tag imho.
Sjekk ut longines legend diver, helson, nomos, brukt omega seamaster osv:)

Ja, var veldig dårlig og ikke forklare hva slags type klokke jeg ser etter! Aner ikke hvordan jeg skal forklare det; men en klokke med mye mekanismer på. Den Tag'en jeg linket til er et godt eksempel. Breitling Chronomat er et annet eksempel. Det motsatte av en helt ren, klassisk klokke.

Jeg ser helst etter kjente merker, det er ganske viktig. Alltid hørt at Tag har vært bra. Når du sier at jeg får mer igjen for en seiko, hva tenker du på da? Tusen takk for svar.

Alt, alt for dyrt for en Seamaster med Quartz-verk (om den så har ligget i en skuff i disse femten årene). 6-6,5k bør en slik koste i god stand. Husk også å regne med moms (på kjøpesummen + frakt) når du surfer på chrono24.

Anbefaler deg å bruke en kveld eller to på å kikke rundt på forumet, temaet "beste kjøp for 10.000 kroner" er en gjenganger :) Hvis du forelsker deg i Seamaster spesielt ligger det også mye informasjon om denne klokken her, blant annet minst en dedikert tråd.

Ok, viste ikke at en omega kunne være så billig.
Omega Seamaster Diver Professional Ref. 25418000 Quarz aus... til salgs for kr*9,728 fra en Trusted Seller på Chrono24
Denne ser jo veldig fin ut, og omregnet til dagens kurs blir det jo omtrent 7,5.

Jeg skal ta rådene dine å endevende dette forumet før jeg gjør noe som helst :) men dere mener altså at jeg heller bør (vet dette er veldig subjektivt) kjøpe en 15 år gammel omega enn en helt ny Tag Formel1?

Og dere som har handlet en del brukt - hvor gjør man dette? Er det chrono som er greia?

Har du gjort deg noen tanker mhp urverket? Kvarts eller automatisk?

Hva med denne fra Oris? Oris er et anerkjent merke med lang historie.
Ellers foreslås Sinn lengre opp i tråden - det er flotte ur! Ellers bør det la seg gjøre å finne en pent brukt omega seamaster for ca 10K.

Det finnes plenty artikler her på TS ang å kjøpe brukt/trygt. "Kjøp selgeren, ikke klokka" er kanskje første bud. Personlig ikke handlet fra chrono24, eller utlandet for øvrig, så kan ikke gi noe særlig til tips der.

Redigert:
Hva med Longines Hydroconquest chronograph? Automatisk urverk også! Rett over 10k, Longines er flotte ur!

L3.644.4.56.6 Longines HydroConquest Chronograph Automatic Black Dial Bracelet Pris 10.195,-

Legger også ved noen andre ur:

http://www.urverket.no/oris-culture-artelier-complication-steel-black-dial-p-8875.html

http://www.urverket.no/oris-culture-artelier-silver-dial-croco-strap-p-13495.html

Sjekk også ut Steinhart, Helson Og Sinn som allerede er nevnt. Solide ur innenfor ditt budsjett! :)

Lykke til!

Redigert:
Nok engang, takk for svar. Jeg bikker mer og mer over mot å kjøpe en brukt omega. Føler på en måte at jeg da får noe mer enn en "vanlig" klokke.

Men ser alle prater om at de skal være mekaniske, automatiske, ha kvarts osvosv. Hva er dette? Jeg har prøvd å lese litt om det, men gir meg ingen mening. Det står blant annet at kvarts gjør at klokken går veldig presist, men virker samtidig som at jeg blir frarådet fra å kjøpe disse? Er det beste automatisk?

Hvis jeg var deg, ville jeg som de andre nevner, brukt litt tid på forumet her. Du kommer til å bli "automatisert" ;)

Jeg skal prøve meg på en forklaring med meg selv som utgangspunkt, og så får de mer drevne rette på meg hvis jeg tar feil. Jeg er ikke forutinntatt mot quartz-klokker. Jeg har nettopp kjøpt meg en Grand Seiko SBGX061, og den er quartz. Jeg har også, og den har jeg hatt i 13 år, en Breitling Aerospace (en brukt anbefalt i et tidligere innlegg her), og den klokka kan jeg virkelig anbefale.

I forbindelse med kjøpet av Grand Seikoen (jeg vil sammenligne det med at Toyota eier både Toyota og Lexus, og at Grand Seiko er Seikos Lexus), havnet jeg her på forumet, og du blir oppslukt! Her er det mange kunnskapsrike folk, og de fleste har nok en forkjærlighet for mekaniske (automatiske) urverk. De er ikke så presise som mange quartz-verk ("verk" er innmaten i klokka), men de er mer "levende". Mekaniske (og automatiske - det betyr selvopptrekkende) er mekaniske, ikke elektriske som quartz. Her er noen bilder jeg har lånt som viser forskjellen:

Quartz:
img_quartz02.jpg

Mekanisk:
Leroy-movement2.jpg

Jeg er selv litt i tvende sinn, for jeg liker ultrapresise klokker. I tillegg til Breitlingen og Grand Seikoen, har jeg to klokker som stiller seg automatisk hver natt etter et atomur i England, men jeg har har også en gammel, mekanisk Omega som jeg liker godt. Det er noe eget med mekaniske klokker. Og nå har jeg bestilt en Seiko Sarb065. Automatisk....

Lykke til.

Todda

Nok engang, takk for svar. Jeg bikker mer og mer over mot å kjøpe en brukt omega. Føler på en måte at jeg da får noe mer enn en "vanlig" klokke.

Men ser alle prater om at de skal være mekaniske, automatiske, ha kvarts osvosv. Hva er dette? Jeg har prøvd å lese litt om det, men gir meg ingen mening. Det står blant annet at kvarts gjør at klokken går veldig presist, men virker samtidig som at jeg blir frarådet fra å kjøpe disse? Er det beste automatisk?

En brukt Omega vil gi deg masse klokke for pengene. Om klokken er behandlet ok og ikke har noen større skader ville jeg ikke hatt noen problem med å kjøpe klokke som er noen år gammel.

Angående spørsmålet kvarts/automatisk er dette et spørsmål om fornuft vs følelser!
Kvartsverket er overlegent med tanke på presisjon, og vil gi deg problemfritt klokkehold resten av livet. Automatikkverket med sine fjærer og tannhjul er en levende organisme, og mye mer sjarmerende til tross for sine feil og mangler.

De fleste som frekventerer dette forumet må vel kunne kalles entusiaster (eller det som værre er), og derfor vil de fleste anbefalinger dreie seg om mekaniske verk.

Lykke til i valget, og håper rådene du får her er til hjelp!

En veldig synlig forskjell på Quartz og mekaniske klokker er måten sekundviseren beveger seg på. På en quartz-klokke beveger visereren seg på en hoppende måte et sekund om gangen, mens på den mekaniske er det en myk glidende bevegelse. Etter at jeg ble vist denne forskjellen av en kamerat som har en Rolex klarer jeg ikke lenger å ha et quartz ur på armen :mad: Gikk da umiddelbart til anskaffelse av et rimelig russisk Vostok Amphibia ur med automatisk urverk :cool:

Da har jeg fått lett litt, og trenger sårt hjelp, vanskelig å vite prisnivå og hva man skal se etter. Jeg har 5 klokker jeg sterkt vurderer;

Denne er jo billig, men den er vell Kvarts?
Omega Seamaster Professional Chronometer - FINN Torget

Den er veldig gammel, og hva med all elektronikken da?
Breitling Aerospace Titan - FINN Torget

Denne ser jo ganske strøken ut, muligens utenfor prisnivå
MENS OMEGA SPEEDMASTER CHRONOGRAPH STAINLESS STEEL BALCK DIAL | eBay

Gammel og Kvarts?
BREITLING WINDRIDER CHRONO S/S AND GOLD | eBay

Også har vi min favoritt! Denne ser jo ekstremt kul ut, og virker som er i god stand. Hvis noen her på forumet kan fortelle meg at dette er et godt kjøp så kjøper jeg på sekundet.
Breitling Airwolf A78363 - Super Condition ! | eBay

Så har jeg to spørsmål til; må jeg legge på moms på disse fra eBay, evt er det noe annet jeg må tenke på ang. pris? Og på den Aerospacen og Airwolfen - hvor stabile er disse da de er noen år gamle? Det er jo digitalklokke inni, og hvordan fungerer dette på så gamle klokker?

Ser det er en del som foreslår Oris og henger meg på den. De begynnerå få mye fint, og de er også på vei opp image messig. Har et par selv, og etter min mening en kulere klokke enn en TAG eller Longines med quartz verk. Sjekk ut sidene, noen av de er selvfølgelig dyre, men de har en del rimelig også. Min sterkeste anbefaling.

Redigert: