Heuer flyback chrono, Luftforsvaret!

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Jeg presenterer stolt min seneste ervervelse, Heuer flyback chrono, håndtrukket Valjoux caliber 230, Luftforsvaret.

Ur av denne typen er ellers kjent fra det tyske Bundeswehr, men dette er brukt i det Kongelige Norske Luftforsvar. Antatt 70-tallet. Jeg er i ferd med å fremskaffe ytterligere informasjon om uret og bruken i Norge fra TAG Heuer og Forsvaret. Har linket tidligere til en bra artikkel om uret, men det er god lesning og verdt å gjenta: A pictoral review of the Heuer Bundeswehr chronograph and it's many dial variations.

Jeg forsøkte å kjøpe dette eksakte uret for over et år siden, men var for sen. Jeg var ikke fornøyd den dagen, kjæresten min husker jeg kom bannende hjem. Men plutselig fikk jeg anledning til å kjøpe det av samleren som kom meg i forkjøpet, og da er det vanskelig å la være ;) (Takk, Dag!)

Klokkebilder124.jpg

Klokkebilder123.jpg

Her sammen med min nest-seneste, Heuer Autavia 11630.

Klokkebilder115.jpg

Og med et annet fly-relatert ur, IWC Fliegerchrono 3717.

Klokkebilder120.jpg

Og et lite (TAG) Heuer familliebilde. I midten TAG Heuer 2000, mitt første ikke-quartz ur. Uret som startet galskapen :)

Klokkebilder128.jpg

Det er liten tvil om at du besitter et virkelig godt stykke historie der, Anders. Gratulerer. Kan tenke meg det var deilig å få muligheten til å kjøpe uret på nytt.

Dog, er jeg beklageligvis nødt til å gå OT. Hva slags rem har du på din 3717? Den var virkelig pen.

Knall klokke Anders!

Husker godt den var på Finn.no.....jeg var også for sen.....

Hva blir neste Heuer?....du er litt hektet nå.... :)

mvh
Jarl

Centurion skrev:
Det er liten tvil om at du besitter et virkelig godt stykke historie der, Anders. Gratulerer. Kan tenke meg det var deilig å få muligheten til å kjøpe uret på nytt.

Dog, er jeg beklageligvis nødt til å gå OT. Hva slags rem har du på din 3717? Den var virkelig pen.

Takk, takk! Det føltes veldig godt :D

Vi er aldri OT her på Tidssonen så lenge det dreier seg om ur :mrgreen: Se min tidligere post: Nye sko til IWC.

DJM skrev:
Gratulerer Anders!

Ikke noe er som å ende jakten på den måten.

Takk! Hadde det enda alltid endt så vel :D Dette føles som en sjelden innertier blant mange helbom. Men desto bedre ;)

Jarl fr. skrev:
Knall klokke Anders!

Husker godt den var på Finn.no.....jeg var også for sen.....

Hva blir neste Heuer?....du er litt hektet nå.... :)

mvh
Jarl

Hektet? Jeg kan slutte når som helst ... Dersom det skulle være en manuell Autavia 73663 på vei fra USA akkurat når vil det nesten ikke være min feil.

;) Takk for gode svar på OnTheDash, forresten!

Håper dessuten du skriver mer i bloggen din, liker den godt!

Lekker Heuer! :)

Det må virkelig være en sjelden sak.. Har aldri sett eller lest om denne tidligere. Lurer på hvor mange som sirkulerte i Luftforsvaret, og når de ble faset ut..

En kan lett fantasere om Starfighter-piloter som tok av fra Bodø for å avskjære Sovjetiske bombefly, med Heuer på armen. :D

Flott samling av Flyger-chronographer.

Her er mine flyrelaterte chronographer.

Poljot Sthurmanskie er sannsynligvis hva som var på håndleddet til de sovjetiske flygerne som flygerne fra Bodø avskjærte. Den russiske Heuer. Manuelt opptrekk, Poljot 3133. Det er et Valjuox 7733 derivat, som russerne kjøpte rettigheter til. Godt fornøyd med denne. Tøff innvendig justerbar bezel for en annen tidssone.

DSC_3749-1.jpg

Flott klokke. Finnes for en rimelig penge på eBay, men mange er i dårlig stand.

Eterna Airforce Chronograph 7750. Overraskende bra AR og detaljer på urskiven. Pen sak, minner litt om Breitling Avistar. En "fattigmanns IWC 3717" ;)

DSC_3182.jpg

En liten oppdatering av denne :)

Klipp og lim fra hva jeg postet på MWRforum, jeg er for lat til å oversette ;)

I hope nobody minds if I revisit this thread briefly.

I have now ended my struggles to find out everything about the background of the purchase of Heuer flyback chronos by the Norwegian Airforce. There was no info to be found of a contract either from the Airforce, any of the Norwegian military museums or Heuer itself. I managed to get a good contact in the TAG Heuer organisation and I believe they researched in thoroughly without finding anything. The question was apparently put to Jack Heuer himself, but with no result.

I did manage to talk to a Starfighter pilot who could indeed confirm that they wore the watches! He had received his approx 1975, and had turned it in at the end of service 1979.

He did not use it for any specific purpose, they had timers in the cockpit that they mostly used. He belived that the reason for the purchase was simply to have a precise timepiece with luminous indeces, but that they found it not to be as precise as they wished. He also stated that he found it a little too big, but well suited to use as a knuckle duster in a late night brawl That would explain why there aren't many around ...

I also got hold of the owner of this watch before the collector who sold it to me.

My watch was bought from the company who managed the airforce equipment in the 80s, and the original owner bought 6 of them. Most were water damaged and were sold off over the years, this was the nicest piece. It was in regular use for many years. It was serviced around 2003, with crown, pushers and glass being exchanged.

The dial is apparently all original, it was still "perfect" according to the owner. Actually, there is still a nice glow to the lume!

Dessuten har info om den norske "Bund" chronoen blitt lagt til resurse-siden A pictoral review of the Heuer Bundeswehr chronograph and it's many dial variations, med bilde av min case back :D Artig!

På fredag hadde jeg gleden av å få være med på et lite foredrag av Erik Dahlen, en tidligere Starfighter-pilot i 331. Utrolig mange interessante historier fra den kalde krigen, og flerfoldige bilder fra hans personlige arkiv på 70 000 (!) bilder fra tjenestetiden hans.

Kjempetøft!
Av alle klokker jeg angrer på at jeg har solgt er nok dette en av de største savnene. Jeg bodde i Tyskland i en periode da disse Bundeswehrkronografene var relativt lett tilgjengelige på ebay og klokkemarkeder. Dette samsvarte med Heuer-perioden min og jeg hadde vel totalt 3 stk slike, en av dem med den småsjeldne 3H-skiven.

Alle er nå solgt, minst en av dem gikk til gamlelandet og finnes muligens på forumet her et sted. Jeg må gå å få hodet mitt undersøkt. Dette er kjempestilige flieger-ur som ikke bare later som. Tosk.

For en flynerd som meg så er jo din Heuer flyback chrono med luftforsvaret stemplet inn i baklokket en våt drøm :D

Resetting av chronograph uten å koble fra / stoppe funksjonen igjen.

[video=youtube;DcUueIBt5yo]http://www.youtube.com/watch?v=DcUueIBt5yo[/video]

Flyback kalles gjerne Retour-en-vol på fransk.

Forøvrig må jeg si at den Citizen'en i filmen var tøff!

Noen som kan skrive litt om hva flyback funktionaliteten gjør?

På en klokke uten flyback må du for å starte stoppeklokken på nytt stoppe den, resette den for å så starte den på nytt. Dvs 3 trykk på "knappene". Med en klokke med flyback trenger du kun å trykke på den ene knappen, da spretter sekundviseren tilbake til 12 og de andre viserene nullstiller seg, og stoppeklokken begynner automatisk på nytt.