Rommet vil primært bli brukt til tvtitting av hele familien, men jeg ønsker også muligheten å spille musikk med god lyd. Har i dag kun Sonos og spille på så det meste blir nok en oppgradering. Mye av grunnen til at jeg ønsker in-wall er fruen og hennes forhold til høytalere og elektronikk generelt. Min tanke var da å få høytalerne inn i veggen og elektronikken i et teknisk rom. Happy wife osv...
Skal jeg ha musikkanlegg eller et hjemmekinoanlegg? Ja takk begge deler
Budsjett? 50-100', men vi vet jo at den ryker
Har ikke testet in-wall selv, men det er vel mye bra å få kjøpt nå for tiden. Mistenker bare at man får mer for pengene med vanlige høyttalere (selv om det i teorien ikke burde være slik da man slipper å betale for et forseggjort kabinett), men uansett er det nok verdt det om man gjør det skikkelig og med gode komponenter.
Har selv hatt tanker om å ha inn-wall bakhøyttalere i tak/bakvegg. Men er såpass glad i fronthøyttalerene+senter, og fleksibilitet, samt at det er praktiske utfordringer ift vindu som gjør det uaktuelt med in-wall i front.
Uansett, mitt råd ift musikk vs. hjemmekino er at det ikke nødvendigvis er motstridende, men på et bergenset budsjett vil det alltid være kompromisser mellom kvalitet og kvantitet, i praksis lydkvalitet vs. volum vs. antall høyttalere osv. Derfor, for noen som vil ha god lyd, og vil dra på litt innimellom, så vil jeg alltid anbefale er godt stereoanlegg fremfor et middelmådig surroundanlegg. Hvorfor? Film funker også på et bra stereoanlegg med trøkk! Og så kan man bygge ut til surround etter hvert.
Så jeg ville kjøpt så gode fronter som mulig, sammen med en god surround receiver. Så kan man vurdere effektforsterker til fronter, men kanskje bedre å kjøpe bra/stor receiver om man ikke har veldig store fronthøyttalere.
Er det noe igjen av budsjett, så bakhøyttalere. Selv føler jeg de ikke MÅ være veldig store/bra. Men ville heller kjørt uten senter enn en liten senter - hater spinkel bokslyd på stemmer på film/tv (og nei sub veier sjelden opp); så anbefaler en stor senter, helst tilsvarende som fronter.
Ser også at det finnes in wall sub, så planleg med dette også, men igjen vent heller enn å inngå for mange kompromisser ift pris.