SAS innviet sin rute København-Los Angeles over Nordpolen i 1954. Her er DC-6B «Helge Viking», OY-KM, klar til å ta av fra København for å fly mot Søndre Strømfjord og Winnipeg til Los Angeles med statsminister Oscar Torp om bord på den historiske ferden:
Ludvig og Marja Braathen foran trappen til et nyanskaffet DC-6 i 1961:
1972. Da flyprodusenten Boeing skulle promotere sin jumbojet produsert for bruk innlands i Japan, ble det foreslått å gi flyet en ekstra tekstlinje for å vise potensialet. «Super Airbus» ble slagordet som ble benyttet. Boeing 747-100SR (Short Range) ble bygget for Japan Airllines JAL som en maskin som var sterkere enn den tradisjonelle 100-utgaven, for denne skulle kunne tåle mange flere landinger og avganger per dag, enn de som ble benyttet på langdistanseruter verden over.
Flyet hadde også flere seter, opp til 498 passasjerer kunne bli fraktet i tidlige versjoner, og mer enn 550 i senere modeller. 747SR hadde et «økonomisk designet livsmål» med 52 000 flyvninger over 20 år, i motsetning til vanlige 747 med kun 20 000 flyvninger på 20 år. Den originale 747SR, -100SR, hadde et forsterket skrog og landingsutstyr for å takle økte belastninger forbundet med de ekstra avganger og landinger.