Hjelp angående Omega Speedmaster-kjøp

Medlem
7. sep. 2013
Jeg er ny på forumet her, og skal nå kjøpe en ny klokke av god kvalitet. I introduksjonsposten min listet jeg opp noen klokker jeg er interessert i, blant annet en Omega Speedmaster. Nå har jeg ikke noen god generell kunnskap rundt klokker enda, og lurer derfor på hva jeg bør se etter når jeg skal kjøpe denne klokken. Jeg liker å gjøre grundig research før et slikt kjøp.

Urverk? I Speedmastertråden mener jeg at det er snakk om et spesielt urverk som er bedre enn andre?

Noen gode plasser å kjøpe klokken fra? Urverket.no? Erfaringer med Chrono24? Jeg bor på bygda i Nordnorge, så ingen forhandlere i nærheten… Eller jeg kan vente til neste gang jeg drar til Trondheim.

Noe annet jeg bør være obs på?

Tusen takk for all hjelp :)

Hva har du tenkt? Ny eller vintage, dvs. pre-1980? Den klassiske varianten eller en av Limited Edition variantene? Før vi (eller rettere sagt jeg) kan være til hjelp vil det hjelpe med noen flere pointers. :)

Redigert:
Hva har du tenkt? Ny eller vintage, dvs. pre-1980? Den klassiske varianten eller en av Limited Edition variantene? Før vi (eller rettere sagt jeg) kan være til hjelp vil det hjelpe med noen flere pointers. :)

Ny klassisk variant. Reim. Liker veldig godt utseende på disse:

Omega 3870.50.31
Omega 311.32.40.30.01.001

Stil: casual.

Da er det denne komboen du skal ha... 3570.50 (alternativt 3572.50 hvis du finner den brukt) med OEM Aligator og Omega deployant... ;)

20130806_205709.jpg

Trikset vil være å kjøpe klokken på lenke og å kjøpe remmen ved siden av (dette gjelder uansett om du skal ha nytt eller brukt). Legg lenken i boksen, så har du den til klokken eventuelt skal selges eller hvis du ønsker å variere litt ved anledniger der skinnrem ikke er egnet.

Lykke til!

Hold deg til en Professional (42mm) som er den orginale måneklokken.
Speemaster "redused" (40mm) blir liksom ikke regnet som det "Real Thing", selv om de er fine de også.
Professional får du med Hesalit (plast) og safirglass. Plastglass regnes som mer autentisk men har et mykere glass som riper mere. Måneklokken hadde Hesalit. Du kan polere glasset med en slags pasta, som heter Polywatch.
Så kan du velge glass på baklokket, så du kan se urverket, fint, men det regnes heller ikke for the "Real Thing".
Om du kjøper metallenke, cordura(kunststoff) eller skinn spiller mindre rolle. Den originale måneklokken hadde vel en halv meter lang cordurarem som skulle passe utenpå atronautdrakten, Selv hadde jeg gått for stållenke. Det er billigere å kjøpe en skinnrem senere om du ønsker det enn omvendt.
Styr unna "limited editions" i første omgang. Omega er flinke til å lage "limited editons" av Speedmaster og det fins masse versioner av dem, så tenk deg nøye om, så du velger den versionen du virkelig vil ha. Min favorit "limited edition" er den med metoriit skive.

Redigert:
Hold deg til en Professional (42mm) som er den orginale måneklokken.
Speemaster "redused" (40mm) blir liksom ikke regnet som det "Real Thing", selv om de er fine de også.
Professional får du med Hesalit (plast) og safirglass. Plastglass regnes som mer autentisk men har et mykere glass som riper mere. Måneklokken hadde Hesalit. Du kan polere glasset med en slags pasta, som heter Polywatch.
Så kan du velge glass på baklokket, så du kan se urverket, fint, men det regnes heller ikke for the "Real Thing".
Om du kjøper metallenke, cordura(kunststoff) eller skinn spiller mindre rolle. Den originale måneklokken hadde vel en halv meter lang cordurarem som skulle passe utenpå atronautdrakten, Selv hadde jeg gått for stållenke. Det er billigere å kjøpe en skinnrem senere om du ønsker det enn omvendt.
Styr unna "limited editions" i første omgang. Omega er flinke til å lage "limited editons" av Speedmaster og det fins masse versioner av dem, så tenk deg nøye om, så du velger den versionen du virkelig vil ha. Min favorit "limited edition" er den med metoriit skive.

Takk for flott svar Speedticket. Da er det Omega 3570.50.00 du også sikter til?

Takk for flott svar Speedticket. Da er det Omega 3570.50.00 du også sikter til?

Det et den du skal ha ja. Vent til det kommer en brukt total pakke fra en goodguy her på forumet i kjøp og salg tråden, så slår du til på en pris rundt 14-15k. Selvfølgelig avhengig av alder, stand, komplett eller ei og evt service..
Klokke for livet det, lykke til!!

Takk for svar. Skal til AD om en ukes tid å prøve litt forskjellige ur, blant annet speedmasteren :)

Da kan jeg informere om at min første klokke blir en Speedmaster 3570.50.00 :D Skal til forhandler og handle i uke 46. Gleder meg som et lite barn på julaften...

Hei,

Som nevnt under dagens kjøpetips tråden er det for tiden tilbud på Omega på urverket.no. Jeg har aldri handlet der selv, men basert på det jeg har lest på forumet skal det være ok å handle der.

Lykke til!

L

Hei,

Som nevnt under dagens kjøpetips tråden er det for tiden tilbud på Omega på urverket.no. Jeg har aldri handlet der selv, men basert på det jeg har lest på forumet skal det være ok å handle der.

Lykke til!

L

Hei.

Takk for tips @Reilar

Jeg har sett urverket.no har tilbud på Omegaklokker. Har forhandlet frem nesten like godt tilbud hos min lokale forhandler, og da synes jeg det ikke det er et spørsmål... Støtter jeg heller opp om min egen lokale forhandler, og skaper et godt kundeforhold :)

Redigert av en moderator: