Hjelp fra de vise.

Medlem
2. feb. 2013
Sted
Larvik
Frender!

Jeg er ny her på forumet og trenger deres råd. Jeg driver i disse dager å sparer opp til å kjøpe mitt første ordentlige ur.

Tanken har vært en Breitling Superocean Heritage 46, men jeg innser at dette kanskje er litt vel ambisiøst med tanke på pris.

Vet dere om noen gode alternativ til en billigere penge? Jeg vil gjerne ha det sportslige (men klassiske) preget fra SOH, uten å bli alt for sportslig som vanlig Superocean. Den burde også være nokså stor, men ikke nødvendigvis 46.

Any thoughts?

Hei og velkommen til forumet! :)

Du har ikke vurdert å kjøpe pent brukt? Da får du ofte en pen klokke hvor det største verditapet allerede er tatt. Jeg angrer litt på at jeg kjøpte min første klokke helt ny.

Etter et lite søk på finn.no fant jeg denne: BREITLING SUPEROCEAN HERITAGE 46MM - FINN.no mobil

Du kan jo slenge inn et bud og se hva du får i respons. Når du først har registrert deg her, kommer nok prioriteringer og hva du føler er "greit å legge i en klokke" til å forandre seg noe enormt. Snakker av egen erfaring. Hehe :)

Tror du kommer til å angre om du går for noe som ligner, og ikke den du virkelig har lyst på!

Uansett, lykke til i jakten! :D

Hei og takk for godt svar!

Jeg synes i utgangspunktet det er litt skummelt å skulle kjøpe brukt, da jeg ikke har kunnskap nok til å kunne avdekke mangler og/eller fake. Har sett den annonsen, men synes kanskje den virker litt suspekt (ikke etternavn og dårlig annonsetekst)?

Er ikke fullstendig sikker på om det er SOH jeg vil ha, synes kanskje den blir i største laget.

Hei og velkommen til forumet! :)

Du har ikke vurdert å kjøpe pent brukt? Da får du ofte en pen klokke hvor det største verditapet allerede er tatt. Jeg angrer litt på at jeg kjøpte min første klokke helt ny.

Etter et lite søk på finn.no fant jeg denne: BREITLING SUPEROCEAN HERITAGE 46MM - FINN.no mobil

Du kan jo slenge inn et bud og se hva du får i respons. Når du først har registrert deg her, kommer nok prioriteringer og hva du føler er "greit å legge i en klokke" til å forandre seg noe enormt. Snakker av egen erfaring. Hehe :)

Tror du kommer til å angre om du går for noe som ligner, og ikke den du virkelig har lyst på!

Uansett, lykke til i jakten! :D

Les..mye. Let...mer. Prøv mest, hvis du har mulighet. Jakten er veldig morsom og givende. Ikke forhast deg! Jo mer du leser og ser og prøver jo bredere blir "paletten" og jo mer lærer du om din egen smak.

I mellomtiden kan du kansje kjøpe en rimeligere mekanisk klokke som gir klokkeglede mens du jakter, aka en ventepølse.

Brukt er ikke farlig, så lenge du kan nok om det du skal kjøpe. Før evt kjøp kan du legge ut bilder osv her for siste svar på ekthet etc:)

Takk for svar og tips!

Selvfølgelig ligger det mye glede i jakten, og jeg lærer stadig mer. Har flere ur og er nokså sikker på min smak, men man burde jo selvsagt være 100% før man kjøper et ur i en slik prisklasse. Det optimale ville vært å hatt råd til å kjøpe to ur, et klassisk pent (er veldig glad i MeisterSinger sin Perigraph) og et mer sportslig hverdagsur.

Hva tenker du om finn-annonsen som ble nevnt over her da?

Les..mye. Let...mer. Prøv mest, hvis du har mulighet. Jakten er veldig morsom og givende. Ikke forhast deg! Jo mer du leser og ser og prøver jo bredere blir "paletten" og jo mer lærer du om din egen smak.

I mellomtiden kan du kansje kjøpe en rimeligere mekanisk klokke som gir klokkeglede mens du jakter, aka en ventepølse.

Brukt er ikke farlig, så lenge du kan nok om det du skal kjøpe. Før evt kjøp kan du legge ut bilder osv her for siste svar på ekthet etc:)

Det går jo også an å legge ut en WTB (Wish to buy)-annonse på kjøp og salg-delen av forumet. Kan være noen trenger et spark bak for å kvitte seg med en klokke som har ligget lenge i skuffen.

+1. Her inne skal det nok også en god del til for å kjøpe katta i sekken. Kjøpt to ur brukt her inne. Foruten meget hyggelige kjøpsopplevelser mottok jeg ved begge anledninger særdeles pene ur. Mange her som er svært flink til å ta vare på urene sine!

Har lagt ut en WTB, men ingen treff. Jeg tviler ikke på at det er trygt å kjøpe fra medlemmer av dette forumet, men denne ligger jo på finn.no og da har man jo ingen garantier. Jeg setter stor pris på alle svar og tips, men hadde jo egentlig håpet at noen kunne tipse om et godt alternativ til SOH :rolleyes:

Du er sikkert en fornuftig kar, mao. forskjellig fra oss her inne, men vår erfaring er at om en har lyst på en spesiell klokke så er det usannsynlig at noe annet vil være godt nok. Vi gir heller råd om hvordan du skal få drømmeklokken enn klokker som kanskje ligner litt :D

Hehe, har forstått at kompromiss er et sjeldent fenomen her omkring ;)
Er som sagt ikke helt solgt på SOH da den e i største laget.

Så lenge man kan møte selger f2f på et "trygt" sted, så ser jeg ikke problemet med og handle på finn. Men som sagt før her inne, kjøp selger før du kjøper klokken. Om det måtte sendes så er jeg litt usikker, med mindre det er en good guy her inne. Jeg ville nok ikke forhåndsbetalt ihvertfall når det gjelder finn. Men de har jo noe fint som heter Finn betalingsgaranti som kan brukes.

Men hva med denne? Er noe mindre en heritage´n, og noe mer sporty. Men jeg syns den er veldig sprek, også i gul. :D

Breitling SuperOcean II 42mm - FINN Torget