Hjelp! Hvordan holde seg i tøylene?

Medlem
21. mars 2013
Sted
Oslo
God dag godtfolk! Det har seg slik at jeg ble bitt av basillen for snart et år siden og siden den gang har det kommet og godt mye. Når sparekontoen har begynt å nærme seg 10-15k har jeg røket på en smell.

Det har seg slik at det er 4 modeller i litt høyere prisklasse jeg sikler på: Aqua Terra, Jaeger Master Calendar, DateJust 2, GMT Master Pepsi/Coke

Med unntak av en pent brukt AT må jeg enten selge Speedyen min og spare noen månneder til, eller beholde speedy og spare en god stund til fremover for å få råd til noen av de overnevnte, og selv da på bruktmarkedet.

Nå som kontoen begynner å nærme seg det nevnte punktet (10-15k) begynner andre ur, som jeg kan kjøpe nå, å friste: Tissot Heritage Navigator, Meistersinger Nr 1 limited, Seamaster Electric Blue, Longines Conquest GMT, Tudor Black Bay, blant annet.

Jeg hadde tenkt til å spørre "hva ville dere gjort?", men jeg skjønner jo at alle vil svare "vent, og kjøp det du virkelig vil ha". Ja, dette er jo fornuftig, men jeg kunne godt tenkte meg å eie overnevnte "billige" ur, om enn for en liten periode. Av disse så er jo Seamasteren og Black Bay forholdvis enkle å få tak i brukt slik at tapet blir redusert. Problemet er at hvis jeg finner ut at noen av de er keepers så er jeg back to square one. Når det gjelder Tissoten og Meistersingeren "brenner" det litt da disse er limiterte.

Det jeg tror jeg trenger er en slags motivasjon til å fortsette å spare og gå for langvarig glede over sannsynligvis kort(ere) glede (men potensiell keeper der altså). Så, tanker rundt dette? Jeg er vel neppe den eneste som har/har hatt dette "problemet".

Edit: Og så tilfeldigvis blir det samtidig som jeg poster denne lagt ut en GMT Master II med både Pepsi og Coke bezel. Curse you, hverdagsutgifter!

Redigert:
Har ingen saklige svar og heller ingen av typen "kjøp sub".
Jeg har selv ikke bikket over på +15K klokker men har i sub-15 kategorien vært svært begeistret for hvor mye klokke jeg fikk i Electric Blue til 13K.

Ville, gitt hvor sjeldent den er for salg, holdt på en eventuell Speedy da disse har fremtiden for seg (tenker jeg).

Det jeg tenker blandt nevnte ur er at Black Bay en periode her gått for salg relativt ofte her på sonen og kunde vært et lurt kjøp, da ofte pendelen kan svinge og disse kan bli "poppis" igjen.

Så hva svarte jeg og hva svarte jeg på ... vel ingenting. Spare og kjøpe stort er gøy, småkjøpe er gøy men kanhende litt kortsiktigere morro. "What does your heart tell you" (kjøp sub ... I know)

Ja, jeg har ikke lyst til å selge Speedyen hvis det kan unngås (og det kan det jo).

Black Bay er stilig, men jeg har en følelse på at gleden går fort over. Det er en typisk klokke jeg fort kan gå lei av, men dette vet jeg jo ikke før jeg eier en og har brukt den en stund. Den er også såpass ny at jeg tror flere vil komme for salg etterhvert. Siden det sitter et masseprodusert 2824 i den tror jeg aldri at den vil bli svært kostbar. Hvertfall ikke de neste 10+ årene. Tipper den vil ligge på 15-18k brukt en stund fremover.

Sub er forøvrig uaktuelt. Synes den er veldig kjedelig i forhold til de andre Rolexene jeg nevnte.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men min erfaring er at det eneste som vil gi sjelefred er å spare opp til den dyre klokken du ønsker deg. Dersom du kjøper rimeligere ur i mellomtiden vil du kjenne en konstant kløe i pekefingeren, oppleve svettetokter på dager du går med blå skjorte, og dersom du i tillegg selger Speedyen vil du også få besøk av Saksemannen om natten.

Det er et vanskelig råd å følge: men fortsetter du å spare vil du få en ekstra god følelse den dagen du sitter med klokken på hånden. Det er verd å vente på. Ingenting er mindre tilfredsstillende enn å titte ned i klokkeboksen å tenke "bare den klokken egentlig hadde vært den klokken..."

Kjenner meg igjen her. Om det du virkelig drømmer om for eksempel er en Jaeger, så ville jeg prøvd å smøre meg med tålmodighet og spart til den. Det er ikke rart at en klokke som for eksempel Tudor Black Bay vekker kjøpelyst, den er utrolig fin og kul, men om den bare er en valgmulighet som åpner seg fordi budsjettet plutselig tillater det på veien til noe større, så ville jeg personlig holdt igjen. Det blir selvsagt litt annerledes om du er sikker på at du ikke vil gå på noe særlig tap, da er det jo bare morsomt med en ventepølse, men om denne avstikkeren bringer med seg et tap og dermed en lengre vei til målet, så tenk deg godt om først. Ingenting er som å spare til det virkelig har lyst på, da blir følelsen desto sterkere når du endelig får den på armen. Den som venter på noe godt osv. Dessuten har du jo en speedy du kan kose deg med i mellomtiden. :)

Jeg tror jeg hadde brukt litt tid for å finne en ventepølse til en bra pris, og da tatt med i betraktningen at den skal være lett å selge når du nærmer deg det magiske totalbeløpet. En Black Bay er vel en god kandidat i så måte.

Lykke til :)

Spør du meg så er det absolutt morsomste å flippe seg oppover. Altså kjøp en brukt klokke som du har råd til nå -> spar litt -> flipp klokken -> kjøp dyrere klokke for salgspengene og pengene du har spart opp -> gjenta prosessen.

Da får du prøvd ut litt forskjellige klokker på reisen til den klokken du egentlig vil ha og kanskje endrer du underveis klokkepreferansene totalt.

Tre ulemper jeg kan nevne med dette er:
1. Plutselig blir man glad i en klokke og ikke har lyst å flippe den.
2. Det kan ta litt tid å få solgt klokken
3. Sparingen kan ta litt lengre tid dersom du selger klokkene med tap

Hva som passer deg best (sparing eller flipping) er det bare du som kan vurdere :)

(Alt avhengig av hva man føler man har økonomi til selvfølgelig. Man kan nok fort komme i en kjip situasjon dersom alle pengene er låst i klokker til en hver tid. Ja jeg snakker av erfaring ;) )

Redigert:
Tudor BB har jeg eid selv, utrolig fin klokke med kvalitetsfølelse over de andre du nevner her.
Ikke så rart heller da det er en klokke som koster nærmere 25k ny og er nært i slektskap med Rolex, noe man også ser på kvaliteten.

Longines Conquest GMT, ja.. jeg tenker på denne daglig.
Jeg har imidlertid klart å holde med fra å kjøpe en slik ny, da jeg lider av "flippesyken" og da blir det fort noen lapper tap ved nykjøp av klokke. Hadde den dukket opp på brukten hadde jeg slått til umiddelbart, men om den er kvalitetsmessig bedre enn andre klokker til rundt 10k vet jeg ikke, mine vurderinger er kun basert på det estetiske.

Tudor BB er uansett etter min mening et godt kjøp, spesielt på lenke da lenka også oser kvalitet.
Jeg hadde forøvrig både lenke, Tudor reima og nylånremia som er orginal til min.

Spør du meg så er det absolutt morsomste å flippe seg oppover. Altså kjøp en brukt klokke som du har råd til nå -> spar litt -> flipp klokken -> kjøp dyrere klokke for salgspengene og pengene du har spart opp -> gjenta prosessen.

Da får du prøvd ut litt forskjellige klokker på reisen til den klokken du egentlig vil ha og kanskje endrer du underveis klokkepreferansene totalt.

Tre ulemper jeg kan nevne med dette er:
1. Plutselig blir man glad i en klokke og ikke har lyst å flippe den.
2. Det kan ta litt tid å få solgt klokken
3. Sparingen kan ta litt lengre tid dersom du selger klokkene med tap

Hva som passer deg best (sparing eller flipping) er det bare du som kan vurdere :)

(Alt avhengig av hva man føler man har økonomi til selvfølgelig. Man kan nok fort komme i en kjip situasjon dersom alle pengene er låst i klokker til en hver tid. Ja jeg snakker av erfaring ;) )

Gode råd du får her...

Litt av morroa (for meg i hvert fall) er å bygge seg opp og teste masse forskjellig underveis... :)

Damene som er enkle å få med seg hjem bidrar ofte til at det tar lengre tid å overtale damen du helst vil våkne opp med. - klok ching chong mann

Takk for gode råd. Setter pris på det!

Blir muligens en seamaster Electric Blue over nyttår som da flippes mot en AT eller en Rolex mot sommeren igjen. Tror det som gnager er at det ikke finnes en klokke med blå skive i samlingen

Damene som er enkle å få med seg hjem bidrar ofte til at det tar lengre tid å overtale damen du helst vil våkne opp med. - klok ching chong mann

PP-Satire-Ad.jpg