Hjelp innformasjon

Medlem
26. feb. 2025
Sted
Kongsvinger
Hei allesammen.

Jeg er helt ny her inne og har spørsmål om en gammelt mekanisk (ETA) nitella incabloc swiss made klokke..

Den er firkantet i glaset og har en smaragd grønn urskive med dato ved 3 tallet..

Dette er dessverre alt jeg har av informasjon så håper deres kunnskap her inne kan hjelpe meg på veien til og forstå mer om denne klokke finner IKKE info om den typen i den fargen eller fasong..

På forhånd takk

Mvh Dean Thomas

Hei og velkommen!

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av klokken?
Ta isåfall gjerne et bilde i godt lys både av skiven og selve urkassen, og i tillegg av baklokket. Dersom det er skrevet/gravert noe i baklokket er det lurt å få dette frem på bildene.

:)

Hei takk for svar..sender ved et bilde dessverre ikke det beste av kvalitet men gir det et forsøk. Reimem er dessverre mangelvare!
20250226_204418.jpg

I følge mikrolisk.de ble Nitella registrert som varemerke i 1928.

Nitella
Uhren, Uhrenteile; Tramelan-Dessus, Schweiz; registriert am 4.8.1928​

De benyttet standard Ébauche urverk som mange andre produsenter. Jeg har en del gamle blader og Nitella var en godt synlig leverandør på 1950 tallet og utover. Fant en fin side med litt historie: Nitella history
Tipper din klokke er fra 1970 tallet

Kjør et Google lense søk på klokken, eller bilde av klokken, og du får opp noe info og noen et par «gull»versjoner av klokken.