HJELP: Jeg trenger ny vintage kronograf

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
jeg trenger hjelp til å velge meg en vintage chrono. Eller rettere sagt inspirasjon.

Budsjett: 10-30'kr

Størrelse:35-40mm.

Verk: helst noe som ikke må sendes til Sveits for service. Eller deler som ikke er å oppdrive. Kan være: Valjoux7733, landeron xxx, ETA, El primero, tresifret omegaverk (ikke 4!) 861-863-864-865 osv

Alder: 60-70-(80) tallet

Har eksempelvis vurdert:
Breitling top-time
Nivada grenchen div
Omega seamaster 321/861
.....osv

Jeg trenger litt seriøs enabling. Vis meg gjerne bilder, fortell meg gjerne hvorfor jeg skal ha x og y

Finnes så utrolig mange stilige chronoer fra 60-70 tallet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Dette er mine vintage chronoer idag:

IMG_0106.JPG
IMG_0393.JPG
IMG_0405.JPG

Denne blir vel å pushe det, prismessig. Men himla flott selv om.
image.jpeg

Enhver med respekt for egen ursamling og seg selv, har en Seiko i stallen. Og det blir ikke kulere enn dette.
image.jpeg

Intra-Matic er en utrolig flott panda, og jeg digger layout med krone og trykkere.
image.jpeg

Luftforsvaret blir vel også i overkant prismessig, men en regulær Bund bør være innafor prismessig. Og det blir ikke mye flottere enn dette.
image.jpeg

Ennå en Tissot, men det er en utrolig flott kronograf, og jeg kjenner litt på savn etter min merker jeg..( @westmouth ) :rolleyes:
image.jpeg

Nivada eller denne?
Usikker på hva disse går for nå.:oops:

P5056358.jpg
Har letet etter en Nina Rindt i mange år nå, hodinkee solgte vel en som passerte 100 k for rundt et år siden, så begynner å bli dyre ja.

Heuer Bund er noe av det barskeste der ute, skulle aldri latt min gå... Tissot Seastar Navigator også en favoritt som ser ut til å bli hos meg.
Antagelig ikke denne du ser etter men faktisk en OK klokke til gunstig pris Seiko 6138-3002 selges

Nais 146.017! Også to stykk din slask. ;) Vintage kronografer har hatt en heftig prisstigning de siste 4-5 årene, spesielt klassikerne. Dine kriterier for vintage krono er fornuftige. Skal jeg gi noe råd her, så hadde jeg sett etter en fet valjoux 72 krono. Dette klassiske verket gjør at noen vintage Daytonaer og Navitimere koster både en og to bruktbiler. Men det er mulig å få en til prisen du nevner, f.eks. Longines ref. 8224, ref. 8226, Nonius m.fl, dog med størrelse 42 mm. Men fortvil ikke, det finnes enda flere (og litt rimeligere?) valjoux 72 varianter i 36 mm. Gjør noen valjoux 72 bildesøk på google, tror du vil se mye snacks da. :)

Nivada kan anbefales ;) Jeg digger min Chronoking med Valjoux 234 verk.Dog usikker på hvor du kan få tak på en. Ser ut som 60-70 talls chronos generelt har blitt veldig populære de siste årene. Mye stiv pris IMOo_O

Har sett en del på de uliek Nivada Grenchen modellene (samt Croton) Mye snadder. Men det er vanskelig å finne de som er i topp/topp condition og de få som er går nok over budsjett. Men helt klart fantastisk bra og interesante ur!

Her ble det mange dyre forslag;) Finnes mange kule 773x kronografer til overkommelige priser. Gå for en Electra....
Vis vedlegg 43255

Valjoux 7733 finnes i mange kule og fargerike chronoer. Har selv hatt en lanco panda. Takk for bra tips. Har lagt inn søk på ebay etter Valjoux 7733 og det er mye pent. Dog mye overpriset ur også. Din ser bra ut. Gjerne at du selger din til meg?

Nais 146.017! Også to stykk din slask. ;) Vintage kronografer har hatt en heftig prisstigning de siste 4-5 årene, spesielt klassikerne. Dine kriterier for vintage krono er fornuftige. Skal jeg gi noe råd her, så hadde jeg sett etter en fet valjoux 72 krono. Dette klassiske verket gjør at noen vintage Daytonaer og Navitimere koster både en og to bruktbiler. Men det er mulig å få en til prisen du nevner, f.eks. Longines ref. 8224, ref. 8226, Nonius m.fl, dog med størrelse 42 mm. Men fortvil ikke, det finnes enda flere (og litt rimeligere?) valjoux 72 varianter i 36 mm. Gjør noen valjoux 72 bildesøk på google, tror du vil se mye snacks da. :)

Valjoux 72 har gått under radaren. Særlig de som sitter i Longines osv. Så det gikk nylig en på omegaforums til 3700ish$ noe som kanskje kunne innenfor budsjett. Er jo også en bra ting at resell value ikke synker. Ikke at pengene betyr alt, men det er alltid et pluss..

• Liker
Reaksjoner: MrFinale
Valjoux 72 har gått under radaren. Særlig de som sitter i Longines osv. Så det gikk nylig en på omegaforums til 3700ish$ noe som kanskje kunne innenfor budsjett. Er jo også en bra ting at resell value ikke synker. Ikke at pengene betyr alt, men det er alltid et pluss..

Valjoux 72 regnes som en av de viktigste kronograf-verkene som ble utviklet og produsert i etterkrigsstiden også med tanke på hva som sitter i de fleste kronografene som produseres i dag. Personlig tror jeg at flere og flere vil få opp øynene for dette verket (hvis de ikke har gjort det allerede). Så ja, det vil i alle fall ikke gå ned i verdi, selv om det ikke er det viktigste her. :)

Det som er interessant i mine øyne er historikken og betydningen dette verket hadde og har. Her er en bra artikkel i Worn & Wound som gir en bra innføring i verket og de forskjellige variantene. Valjoux 72 er forsåvidt Valjoux 23 bare med timeteller. Variantene opp igjennom årene gikk således fra 23 til 72, via en rekke 72-varianter til 7730 (fra kolonnehjul til kulissestyring) for så videre å gå til 7733 med forbedret støtsikring og videre til 7736 med timeteller og til slutt 7750. Jepp. Først kalt Valjoux 7750, så etter en liten pause ETA 7750, et velkjent og mye brukt base-kronografverk den dag i dag.

Det mange ikke vet, er at 7750 kanskje ikke hadde eksistert i dag, hadde det ikke vært for en ildsjel kalt Edmund Capt som i 1978 faktisk reddet hele Valjoux 7750 produksjonsapparatet fra å bli destruert og sendt på skraphaugen både fysisk og historisk. Tenk på det folkens, neste gang du tar på deg 7750-kronoen din. :)

Redigert:
Har sett en del på de uliek Nivada Grenchen modellene (samt Croton) Mye snadder. Men det er vanskelig å finne de som er i topp/topp condition og de få som er går nok over budsjett. Men helt klart fantastisk bra og interesante ur!

Valjoux 7733 finnes i mange kule og fargerike chronoer. Har selv hatt en lanco panda. Takk for bra tips. Har lagt inn søk på ebay etter Valjoux 7733 og det er mye pent. Dog mye overpriset ur også. Din ser bra ut. Gjerne at du selger din til meg?

Har fortsatt Lancoen ;)

• Liker
Reaksjoner: ErikR
Hvordan går det med jakten @ErikR ?

Har selv en gammel sak med Valjoux 23 på vei inn:) Inspirert at denne tråden gjorde at jeg måtte ta frem Nivadaen, som igjen fremmet lysten på noe gammelt nytt;) Nå skulle jeg bare hatt en med hvit skive :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Ja, jo, går en del tid til research og graving på nett. Håper å finne et fint eksemplar og ikke kjøpe første og beste.

Langt mellom de virkelige godbitene.

Av og til er jakten mer spennende enn selve fangsten.

Håper at jeg har en pen krono valjoux 72 i løpet av juni kanskje.

Ja, jo, går en del tid til research og graving på nett. Håper å finne et fint eksemplar og ikke kjøpe første og beste.

Langt mellom de virkelige godbitene.

Av og til er jakten mer spennende enn selve fangsten.

Håper at jeg har en pen krono valjoux 72 i løpet av juni kanskje.

Den her zenith panda saken? Husker ikke hva den heter i farten..