Hjelp med å velge første ordentlige klokke

Medlem
23. nov. 2016
Sted
Oslo
Hei,

Jeg er ny til tidssonen, men har endelig fått ut fingeren og skal i forbindelse med min 30-årsdag kjøpe meg en klokke. Har da fått høre at dette er stedet å gå for å få gode tips.

Jeg kjøpte min første klokke for cirka 10 år siden, en Raymond Weil Tango black, som jeg har vært veldig fornøyd med. For et par år siden startet jeg jakten på en ordentlig klokke, men endte da med å kjøpe en Corniche heritage 40, fordi jeg likte designet, og ikke hadde funnet en klokke jeg virkelig hadde falt for.

Denne gangen har jeg ingen unskyldninger eller utveier, men har laget en (kanskje noe spesiell) ønskeliste for klokka:
- automatisk mekanisk urverk
- enkelt og stilrent design
- lærreim
- glass på baklokk på urkassen så man kan se urverket
- hvit/sølv klokkeskive
- forholdsvis lett vekt
- evighetskalender
- moonphase

Ingen av disse er absolutter, da det er den totale følelsen som er avgjørende.

Jeg har sett på, og prøvd noen klokker, og kan si at følgende har foreløpig blitt godt mottatt:
Zenith Captain Moonphase
Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Moonphase
Omega Deville

Ønsker innspill til klokker jeg bør vurdere/prøve, så jeg kan ta en så veloverveid beslutning som mulig.

Har et budsjett, men dette kan strekkes om klokka virkelig er verdt det :)

Redigert:
Jeg er nok partisk her @Evenstad men JLC Ultra Thin Moon er best. Virkelig flotte saker. Perfekt størrelse, ligger bra på armen, god bærekomfort, lav vekt, osv

Rett og slett en drøm.
Så et lite bilde av min
image.jpeg

Bilde lånt fra nettet
image.jpeg

image.jpeg

Kjøper du den ny i forretningen nå så får du også den flotte nye rotoren
image.jpeg

Lett. Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual med hvit skive, Hva var budsjettet sa du?

Budsjettet kan nok ikke tillate den, men mer Master Ultra thin Moon (stål). Jeg er først og fremst på jakt etter tips i samme gata stilmessig som jeg bør vurdere før jeg bestemmer meg, så veldig åpen for forslag jeg kan ha oversett.

Redigert:
@Evenstad Et tips: gå til chrono24.no og søk med dine kriterier. Da får du en oversikt. Etter mitt syn er det vanskelig å slå JLC MUT Moon som du liker. Da må du *vesentlig* opp i pris.

Ser du har evighetskalender som ønsket kriterie, men ingen av klokkene du har listet opp har denne funksjonen ;)
JLC MUT Moon får også min stemme, ligger en brukt på KS :)

En mer budsjettvennlig variant er Frederique Constant Slimline Moonphase. @Jon Henrik har skrevet en god dybdeomtale. Om evighetskalender er viktig har Frederique Constant en "budsjettvennlig" utgave. Nok en gang omtale skrevet av @Jon Henrik.

Selv syns jeg evighetskalender er en av de flotteste komplikasjonene man kan få. Jeg er veldig fornøyd med IWC Portugieser Perpetual Calendar, men den oppfyller nok ikke kriteriet ditt om lett vekt ;)
IMG_4792.jpg

Takk for gode innspill @lantin. Har sett på en del andre tilsvarende poster her på forumet og gjennom dem sett Frederique Constant Slimline Moonphase omtalen. Har også hatt et øye med JLC MUT Moon som har fått oppdatert pris i dag. Må innrømme at jeg har lyst til å kjøpe nytt :)

Den andre Frederique Constant med evighetskalender var derimot ny for meg. I omtalen så jeg også en referanse til Montblanc Meisterstuck Heritage Perceptual Calender som var ukjent fra meg. Må undersøke de litt nærmere.

Begge klokkene nevnt over har en mildt sagt merkelig skivelayout.
Hvorfor samle subdials mot midten av skiven?:confused:

Ellers et par selvmotsigelser i kriteriene dine.
Enkelt og stilrent design i kombinasjon med evighetskalender?:confused:

Frederique-Constant-Manufacture-Perpetual-Calendar-4.jpg

a2b1f524f9f76ecfbb506932e8fa32ee.jpg

MontblancMeisterstuckHeritagePerpetualCalendar_3.jpg

tumblr_o58yo2JDZ51uh0k0ao1_1280.png

Takk for innspill @UJU. Tanken min med at helhetsinntrykket er viktigst kommer jo naturlig nok av at jeg ikke er helt sikker på hva jeg vil ha, og derfor ønsker å åpne for litt i forskjellige retninger, for å vurdere litt flere alternativer. Dersom du har noen forslag så er du hjertelig velkommen til å komme med de.