Hjelp med idendifisering av arvegods ?

Medlem
17. nov. 2012
Hei, har arvet en gammel Omega klokke fra min grandonkel.
Men jeg lurer litt på når den f.eks. er lagd eller hva modell det er, han skal visstnok ha kjøpt den mens han arbeidet som ingeniør Amerika : ) Og det står ikke noe annet enn Omega og Seamaster på den så hvis noen kunne si meg om den faktisk er ekte hadde det vært flott ! Grunnen til at jeg lurer er at den er i litt dårlig stand, så jeg har lyst til å få den litt fikset opp : )

tumblr_mdn5hxZ8Ya1rfe8xso1_400.jpg

tumblr_mdn5haFZCm1rfe8xso1_400.jpg

Hei og velkommen til TS.

Dette er vel hva som står på den - en Omega Seamaster, og jeg antar at den er fra 50- eller tidlig 60-tallet. Sprett av baklokket og sjekk nummeret på den så kan du finne ut dette mer nøyaktig. Bruker du google kan du finne svar på mye.

Ut fra bildene dine ser denne ut til å være i hel og fin stand. Hvordan det står til innvendig bør kanskje en urmaker se litt nærmere på. Det finnes et par urmakere og hobbyurmakere her på sonen som kanskje er villige til å ta jobben. Om klokken bare trenger en litt rens og olje får du gjort mye for et par tusen.

Jeg liker veldig godt disse gamle Seamasterne med mørk skive og det er en flott dressklokke om du får på den en passende skinnrem.

En liten advarsel til slutt: Om du har et snev av klokkeinteresse, og fortsetter her inne på forumet, vil du i løpet av et par år ende opp med full klokkeboks og tom konto.

Ja jo, er en relativt ung klokkeentusiast så null penger har jeg uansett !
Men ja jeg har av en eller annen grunn en liten forkjærlighet for klokker spesielt gamle da ettersom jeg er en ganske nostalgisk person så jeg elsker gamle ting med en historie, har forøvrig bare en klokke for øyeblikket som er litt mer moderne da.
480x480_R3273661125.png

Det var den hvis du lurte, men ja grunnen til at jeg har så lyst til å få fikset opp denne klokken er at den er arvet fra min grandonkel og har mye affeksjons og sentimentell verdi for meg ettersom jeg sto min onkel relativt nært.
Det er jo og en Omega klokke da som gjør det litt mer glamorøst da : P Den har forøvrig sluttet å tikke av seg selv men når jeg rister på den så begynner den altså å tikke, betyr dette bare at den trenger skift av batteri eller ?
Takk for alle svar hvis noen kan hjelpe : )
Og det er ikke noen som vet om hvor jeg kan få tak i en ny rem til klokka i Stavanger området ? :)

Redigert:
Om denne klokken er ekte, noe jeg er rimelig sikker på at den er, så finnes det ikke batterier i den.
Har du prøvd å trekke den? Altså skru kronen, den du stiller viserne med, med klokka helt til den stopper. Den skal da ikke være trukket ut som du gjør når viserne stilles. Dersom du ikke har prøvd det vil den ikke begynne å gå før du har "ristet" på den. Og da vil den bare gå en kort stund. Om du tar den på armen og bruker den en dag kan det hende at den går som den skal. Men prøv opptrekksmetoden først :)

Takk for svar, klokka fungerer nå som smurt så ser vi hvordan den går imorgen.
Men måten du beskrev det på når jeg ristet på den var veldig nøyaktig så nå stoler jeg på at den fortsetter å gå. Så da trenger jeg egentlig bare å skifte glass og finne en ny reim ettersom jeg ikke er så veldig glad i den flexofit reimen som jeg har nå. Men ettersom den nå fungerer har jeg nå 3 ord til deg "I love you" Takk så veldig mye dette gjorde meg ekstremt glad :D Og har du forresten noe ide om ca. hvor ofte den må trekkes opp ? :D

Hyggelig at vi fikk igang klokka:)

Før du går til innkjøp av nytt glass kan du gjøre et forsøk på polering selv. Du kan bruke Autosol eller tannkrem - ja faktisk, vanlig tannkrem. Ha på et tynt lag og poler inn med fingeren. Tørk av med lett fuktig klut. Vær forsiktig med vann på denne klokka før den har hatt en service med nye pakninger og trykktest. Gjenta poleringen så mange ganger som nødvendig. Glasset vil bli som nytt om ikke ripene er alt for dype.

Om dette også gir ønsket resultat sender jeg over kontonummeret mitt - det får være måte på hvor mye gratisarbeid jeg skal gjøre på en lørdagskveld:p

Klokka går ennå som smurt, må bare huske å trekke den opp når jeg legger meg hver natt :)
Prøvde det med Tannkremen men ripene er nok for dype til å kunne fikses med det, men ja jeg tror nok den må inn på service ettersom jeg vil få skiftet glass og bare sjekke at alt er greit evt. få nye pakninger og få tatt en trykktest.
Så vil jeg få satt på en svart skinnrem for å få den til å være ekstra "classy" så spør jeg om de evt. kan finne ut modell/årstall når jeg leverer den inn :) Det er ikke noen som vet hvor mye ca. det vil koste å få nytt glass sjekke pakninger og trykk og alt det der ? :)

Redigert:
Ta deg en tur til Christoffersen på Kvadrat. Urmakeren der må være en av de mest entusiastiske urmakerne i distriktet og har en forkjærlighet for gamle Omega klokker. Han ble helt blank i øynene når jeg leverte min gamle Constellation :eek: Han skulle ha 1200,- for rensing oljing og polering. Til sammenligning skulle Askeland ha 4500,- for samme jobben. :cool:

Hvis du vil prøve deg på polering selv kan du ta deg en tur på Clas Ohlson å kjøpe en tube med Displex til 49,- http://www.clasohlson.com/se/Displaypolish/Pr328192000
Har prøvd dette selv og det funker meget bra! :D

Redigert: