Hjelp! Min nye Speedmaster Date sin Chronographviser hakker av og til !

Medlem
29. juni 2011
Skjønner ikke hva dette er og ble ganske skuffet første gang jeg la merke til det.

Min Omega Speedmaster Date ref.3210.50.00 (modifisert.Valjoux 7750, Omega Cal. 1164) hakker når jeg bruker chronograph-funksjonen av og til. Altså den store sekundviseren i det en aktiverer chronographen. Ellers er den ikke i bruk. Hakkingen skjer av og til og varierer utifra hvordan klokken holdes, men det er ikke alltid jeg klarer å gjenskape hakkingen.

Den store sekundviseren skal tikke 4 ganger per sekund men av og til tikker den bare 2-3 ganger per sekund så virker det som om den henter seg inn. En kompis som har en Heuer Carrera mener at det er en optisk illusjon men jeg er jammen meg ikke sikker. På Heueren tikket den perfekt.

Klokken ble kjøpt for 6 uker siden og jeg mener den ikke skal hakke. Min gamle USSR made Zaria fra 1970-tallet hakker og det er helt greit for det er en gammel drittklokke fra Sovjet. Men at en Omega hakker det skjønner jeg ikke!

Urmakeren sa til meg at klokken vil komme seg etter en tids bruk i det jeg gikk ut av butikken og skjønnte ikke helt hva han mente. Er det som på nybiler at de trenger en 3-4000km for å kjøre seg inn???

På forhånd takk..

-S-

Det hele skylles Omega's forståelse av tidskonseptet. De (Omega altså) ha forstått at tiden ikke er lineær men derimot oppstykket i tidspulser. Det er når når disse tidspulsene hopper at man opplever andre dimensjoner av virkelighet. Du er heldig som opplever en del av disse "hick-ups" i tidspulsene. Det gir deg mer tid til å surfe på TS.

Bare tull selvfølgelig :D

Nei du, jeg vet ikke hva problemet med Speedmasteren din kan være. Jeg har 3 mekaniske kronografer selv og ingen av disse hakker slik som du beskriver. Jeg ville anbefalt å levere klokka tilbake til urmakeren som du kjøpte den av - altså heve kjøpet. Eventuelt gå for en mellomløsning og hente klokka når den oppførte seg normalt - som en kronograf hør og bør oppføre seg :???:

Frode.

Aner ikke hva det er

Det hele skylles Omega's forståelse av tidskonseptet. De (Omega altså) ha forstått at tiden ikke er lineær men derimot oppstykket i tidspulser. Det er når når disse tidspulsene hopper at man opplever andre dimensjoner av virkelighet. Du er heldig som opplever en del av disse "hick-ups" i tidspulsene. Det gir deg mer tid til å surfe på TS.

Bare tull selvfølgelig :D

Nei du, jeg vet ikke hva problemet med Speedmasteren din kan være. Jeg har 3 mekaniske kronografer selv og ingen av disse hakker slik som du beskriver. Jeg ville anbefalt å levere klokka tilbake til urmakeren som du kjøpte den av - altså heve kjøpet. Eventuelt gå for en mellomløsning og hente klokka når den oppførte seg normalt - som en kronograf hør og bør oppføre seg :???:

Frode.

Hehe likte den første forklaringen best!

Nei vet ikke hva det kan være. Om jeg innbiller meg det eller ikke. Men jeg har sans for detaljer og ser virkelig at det veldig smått "vibrerer" litt ut av sin tenkte 4 takt per sekund. Kanskje det er litt spillrom i en av girene i urverket som trenger å "gå" seg inn. Vet ikke. Får vente litt og se om flere svarer på tråden. Uannsett takk :)

De gode nyhetene: Det er ingenting feil med klokken din.
De dårlige nyhtene: det er ingenting feil med klokken din.

Dette er rett og slett bare slik 7750'en (og alle dens deriviater) oppfører seg. Lengre forklaring har noe å gjøre med at chrono sekundviseren er direktedrevet og uregulert og hipp hurra.

I praksis er det himla irriterende for noen av oss, mens andre setter pris på det organiske aspektet som av og til dukker opp i mekaniske ting.

Du vil finne akkurat denne oppførselen på ALLE klokker med 7750, i større og mindre grad. Det er individuelt fra verk til verk hvordan det oppfører seg, men dette er ikke ansett som en feil fra ETA og, således, heller ikke fra noen produsenter som bruker 7750.

Oppsiden er at det er kronografmessig korrekt uansett tilfelle, stopper du midt i et "hakk" vil viseren stoppe på korrekt sted uansett tilfelle.

Takker

De gode nyhetene: Det er ingenting feil med klokken din.
De dårlige nyhtene: det er ingenting feil med klokken din.

Dette er rett og slett bare slik 7750'en (og alle dens deriviater) oppfører seg. Lengre forklaring har noe å gjøre med at chrono sekundviseren er direktedrevet og uregulert og hipp hurra.

I praksis er det himla irriterende for noen av oss, mens andre setter pris på det organiske aspektet som av og til dukker opp i mekaniske ting.

Du vil finne akkurat denne oppførselen på ALLE klokker med 7750, i større og mindre grad. Det er individuelt fra verk til verk hvordan det oppfører seg, men dette er ikke ansett som en feil fra ETA og, således, heller ikke fra noen produsenter som bruker 7750.

Oppsiden er at det er kronografmessig korrekt uansett tilfelle, stopper du midt i et "hakk" vil viseren stoppe på korrekt sted uansett tilfelle.

Takker for svaret. Hvis det er 7750 som er konstruert slik og oppfører seg deretter så kan jeg leve med det. Jeg tror uannsett det ikke har noe for persisjonen sin del å si da klokken faktisk henter seg inn igjen dersom den tikker 3 ganger istedet for vanlige 4 ganger per sekund ved neste sekund. Uannsett en vanesak for min del :)