Hjelp! Spring(evt ikke)bars

Medlem
2. mai 2009
Innlegg
434
Hei!
Er stresset, får ikke ro i kroppen. Har alltid slått meg til ro med og ha min fars gamle ungdomsklokke på perlon etc. Men nå tenkte jeg at jeg skulle sette den på en hirsch jeg har tilk overs. Men hvordan får jeg av disse bars`a?? Må jeg til en urmaker?? De ser ut til at de ikke har noen bevegelige ledd...Er ikke så gammel i klokke gamet, så har ikke sett slikt før. Kan noen ta på seg annsvaret og oppdatere en noob? :)
Sorry lusen bilde kval! Håper de kan illustrere problemet!

P5090462.jpg

P5090463.jpg
 
Takk. Er ikke så stødig i nederlandsk. Så møtte støtte meg på mine afrikaans kunnskaper her gitt. Men tror at duden på videoen hadde "standard" springbars med "svikt" og det tror jeg ikke jeg har:(
 
Ser problemet ditt ....
Her er det vel ingen springbar tool (av eks.vis Bergeon 6767F/6111) som kommer til :?

Ser nesten ut som noen har satt på en reim med tubes utenpå de vanlige springbarene (evt. noen feildimensjonerte springbarer) .... så hvis du ikke kommer til springbarene fra utsiden av lugsene blir det rimelig vanskelig å få disse av uten å lage merker i klokken.

Eneste jeg kan tenke av løsning er å dele springbarene (evt. inkl tubesene) i to, og så kjøpe nye springbars fra urmaker. Men også dette krever nøye presisjon, så man ikke kommer bort i klokken.

Jeg ville nok ha tatt en tur innom en urmaker, og forhørt meg.

Lykke til med prosjektet.


tigergutt
 
Enig med siste taler, her er det bare å finne fram avbitertanga. Kjøp nye baretter med "skuldre", så går det lettere i framtida. ;)
 
Ser jeg er litt sent ute her, men til en annen gang: jeg har gode erfaringer må bruke en olfakniv ("tapetkniv") og lirke litt helt ytterst i kanten på pinnene. På en gammel Seiko jeg har sto det opprinnelig noen pinner som likner på de du har der, og da klarte jeg å fjerne dem med en slik kniv. Bladet på den er nemlig såpass tynt, skarpt og sterkt at det får tak på den fjærende delen, og da kan man få skjøvet den tilbake. Jeg lyktes med dette på min gamle Seiko på denne måten, men det endte med at jeg byttet til moderne, vanlige pinner for å slippe å holde på slik..... :)
 
Det du hadde på din klokke der er såkalte fast-baretter, og de har ikke noen "kant" å få tak og er ikke ment til å ta ut/inn for å bytte rem etc. Derfor er det vanlig at disse bare klippes av, og at man da stort sett setter på nye baretter med kant..;)

M