Hjelp til å finne en "dress"klokke

Medlem
28. april 2013
Kanskje på tide å forsøke seg på en post her.
Jeg er litt på leit etter en klokke,men jeg er vel litt sær så jeg sliter med å finne det jeg vil ha.
Jeg vil ha en litt klassisk dresstype klokke,med dag og dato.
Helst ikke gull tror jeg,men er klokka riktig så kan det vel fungere det også.
Da vil vel mange kanskje si Rolex,men jeg er ikke fan av Rolex.
Eneste jeg kan like er en gmtII,eller hva den nå heter.

Nuvel,tilbake til det jeg vil ha,ett dresstype ur.
Det skal ikke være lagd av ett firma som er eid av luksus konsernene,altså Richemont,Lvhm,Swatch etc.
Og det skal ha inhouse urverk.Hvertfall helst.
Jeg vil ikke ha kronograf,da det blir litt vel rotete.Hvertfall på denne klokka her.
Og da begynner det å bli vanskelig.

Så da håper jeg det er noen her som kan komme med noen forslag.
Drømmen hadde jo vært Daniels,eller Smith,men da er vi godt utenfor mitt prisnivå.Og siden jeg nevner prisnivå,la oss for enkelhets skyld si maks 100k.
Breitling sin Transocean day date er jo ikke helt ueffen,men jeg har ikke fått håndtittet på den.
Og det er vel Eta?

(Hverken Daniels eller Smith har lagd day date såvidt jeg vet,men de lagde/lager klokker jeg finner fine)

Redigert:
Jeager Lecoultre master grande ultra thin?
Den er ihvertfall flott i mine øyne, er ikke helt sikker på prisen.
Kontakt Tidemann og hør hva de har. Ellers er det mye fint fra Breguet og.
1790_1931_jaeger_lecoultre__1352520.jpg

Nei,hva er grunnen?
Jeg er sær?:mrgreen:
Liker ikke helt sånne megakonserner,og det gjelder ikke bare klokker.
Det er fordeler med sånne konserner,og en del ulemper også.

Ikke ufin den Glasshytta,men det er da ingen dag på den?
Og om noe,så er det ett ufravikelig krav.
Har aldri hatt problemer med tidssoner,men dagen glemmer jeg ofte.

Grand Seiko har jeg ikke titta så mye på,men jeg innbiller meg at jeg ville hatt problemer med å gi 40 laken for en Seiko.
Nå aner jeg ikke hva de koster,så det er mulig jeg er helt på jordet.
Og for de som har en,jeg har overhodet ingen problemer med det,så ta det ikke som ett angrep på ditt valg.

Du MÅ ha dag og dato?

Valgene dine er vel egentlig Rolex/Tudor, Breitling, Cartier, Patek og Audermars Piguet av de jeg kommer på. Så har du jo Grand Seiko da, og diverse mikrobrands.

AP og Patek går vel fort over budsjett. Rolex liker du ikke. Tudor er vel ikke inhouse. Cartier er for damer (selv herreklokkene...)

Så da står du vel egentlig igjen på Breitling. Transocean Day Date er indeed ETA. 2834 for å være eksakt.

Da får jeg foreslå noe du garantert ikke har tenkt på: Vulcain sin 50's serie. Mye nydelig og inhouse!

Vulcain Presidents' Moonphase har dag, måned, dato og månefase. Retail er rundt 40k + moms.

580158.327L.jpg

Hmm,du garanterer feil:mrgreen:.
Den har jeg sett på,men ikke helt overbevist.
Når jeg sier sett på så mener jeg på nett.

Ap faller overhodet ikke i smak,ei heller Patek helt.
Noe jeg har lest circa ingenting om her inne,men som er litt interessant,er Pequignet.
Men,jeg vil nå gjerna ha flere valg,om det finnes.

Glemte nesten,ja,jeg MÅ ha dag og dato.

Redigert:
Disse er eid av Richemont.
Syns JLC lager fine klokker,og særlig Grande Reverso Calendar.
Men i tillegg til å være Richemont har de gjort noe som irriterer meg,baksiden kan man se urverket gjennom.
Helt feil på den klokka.For meg.

Her syntes jeg du kjøper klokke litt for mye med hodet, og litt for lite med hjertet... Tror det skal bli utfordrende å finne noe som checker alle boksene på listen din, og som du samtidig brenner så sterkt for at du er villig til å legge 100' på bordet.

Mitt beste tips:
Gå rundt til forskjellige butikker og prøv så mange klokker du kan. Drit i om det er konsern, ikke inhouse eller mangler dagvisning. En dag får du den klokken på armen som føles magisk, og da vet du hva du skal kjøpe.

Lykke til! :)

Det er nesten så en tror du har plukket kriterier for at dette skal være umulig. Du får lete blant mikrobrands. Lykke til

Skjønner den boenna,men nå vil jeg være vanskelig for å se hva jeg kan finne.
Det er da JLC i huset,og det sitter en Sinn på armen,så jeg er ikke klokkeløs.Og jeg har da annet også.
Var nylig innom Lervik ur og testa en del,men ingenting som skrek-Ta meg hjem.
Klokka må ikke koste 100k,bare satte ett tak så det ikke tar helt av.

Skjønner den boenna,men nå vil jeg være vanskelig for å se hva jeg kan finne.
Det er da JLC i huset,og det sitter en Sinn på armen,så jeg er ikke klokkeløs.Og jeg har da annet også.
Var nylig innom Lervik ur og testa en del,men ingenting som skrek-Ta meg hjem.
Klokka må ikke koste 100k,bare satte ett tak så det ikke tar helt av.

I prinsippet enig i at dette er en artig teoretisk øvelse, bare man ikke blir skuffet når man ikke finner noe som passer.

Det nærmeste jeg kan se at man kommer er Grand Seiko. Noen av disse er virkelig flotte, og definitivt verdt prisen.
Denne liker jeg godt!

s_sbgr055_a_1024x1024.jpeg

Virker nesten som folk blir støtt av at jeg vil ha noe utenfor normen?
Og det er ikke helt teoretisk da dette er noe jeg er ute etter,men siden jeg har leita en del sjøl,så skjønner jeg at det kan bli veldig vanskelig,eller tilogmed umulig.
Det kan jeg leve med.

Skal se nærmere på de Seikoene.

Redigert:
Hvis du ønsker manufaktur og ikke ønsker noe fra Richmond eller Swatch, og Rolex, AP og PP ikke er interessant så forslår jeg følgende merker. De er alle manufaktur i større eller mindre grad, de fleste er selvstendige så vidt jeg har klart å finne ut, og de tilbyr alle dag og dato på klokkene sine.

Mine forslag i vilkårlig rekkefølge:
Zenith
Maurice Lacroix
Chopard
Ulysse Nardin
Frederique Constant

Sånn. Der har du manufaktur i de fleste prisklasser. Usikker på prisene da. Chopard priser seg vel ut av dine kriterier. Det gjør antakelig Ulysse Nardin også. Maurice Lacroix og Zenith har garantert en manufakturklokke med dag og dato innenfor 100k. Jeg er dog usikker på om Frederique Constant sine klokker med dag dato er in-house, men de har utviklet sine egne urverk og går som manufaktur nå om dagen.

Synes i grunnen dette var en interessant tråd og ikke minst en interessant øvelse for min egen del. Det finnes så mange spennende klokker der ute som diskuteres alt for lite her inne.

Lykke til i jakten :)

Nomos har jeg prøvd å like,men lykkes ikke helt.

Zenith er Lvhm.Men seres Captain Winsor annual calendar er ikke helt ueffen.
Maurice Lacroix har Pontos day day som er rimelig fin.
Chopard har jeg sett på som ett smykkefirma,og som kjøper urverk.Må sees nærmere på.
Ulysse Nardin var jeg hundre på var eid av ett av de store konsernene,men der ser det ut til at jeg tok feil.
Frederique Constant har jeg vel bare sklidd forbi,men hvorfor?Sikkert på grunn av mangel på historie.Må se litt nærmere på.