Hjelp til å finne min første klokke.

Medlem
25. mai 2012
Hei!

Jeg vurderer og kjøpe meg en klokke. Har aldri hatt noen interesse for klokker tidligere, men har blitt litt nysgjerrig nå. Særlig etter at jeg kom over dette forumet, og ser hvor entusiastiske folk er. Selv er jeg helt grønn.

Jeg vet ikke helt hva jeg må se etter når det gjelder klokker. Men etter og ha lest litt her, virker det som om folk foretrekker automatiske, selvtrekkende klokker. Og at man bør ha safirglass.
Klokka kommer til og bli brukt hverdagslig, men ikke på jobb hvor den kan bli skadet.
Siden jeg ikke vet om jeg kommer til å bli "klokke-frelst", vil jeg ikke bruke mer enn 5000-7000.

Har sett litt på Certina DS 1. Er det noen som har erfaringer med denne klokken?

Jeg er ellers veldig åpen for forslag.

Velkommen hit! :)

Det er klart vi kan hjelpe deg! Hva slags type klokke er du på utkikk etter? Dykker, dressklokke, pilot... ?
Vil du kjøpe kjøpe nytt eller kan brukt være interessant?

Hei og velkommen på forumet!

Certina'n er fin, men det er mye å velge blant. Selv ville jeg kikket litt på denne fra Oris.

Ellers er det mye fint å få på bruktmarkedet. Har du sjekket kjøp/salg her på forumet?

Takker for svar!
Er ikke fremmed for og handle brukt, så lenge den ikke bærer preg av det.
Tror jeg heller mer mot dressklokke, og kanskje helst med lærreim. Tror det ser bedre ut på håndleddet mitt, som ikke er altfor tykt.

DS1 er en fin klokke, som samtidig tåler å bli brukt, vanntett til 100m. De fleste klokkene i den stilen er kun testet til 30m, noe som gjør dem utsatt for regn og sprøyt. DS1 har heller ikke lume på visere og indexer. Jeg valgte Certina First, den er litt røffere, vanntett til 200m og med skikkelig lume:

021.jpg

Ellers vil jeg anbefale Hamilton Khaki, denne får du i mange varianter i 38, 40, 42 og 44mm:

520816d1316840811-guys-lets-see-your-hamiltons-img_1854.jpg

Denne er ganske lik i fasongen på kassen som DS1, er også vanntett til 100 men har lume på visere og indexer, og er en skikkelig klassiker.

Men i god forumånd bør jeg selvsagt anbefale deg å legge i noen lapper til og kjøpe deg en Rolex Seadweller! :)

Hamilton eies av Swatch, altså samme eier som Tissot, Certina og mange flere, og de bruker de samme urverkene, ETA 2824 og enkelte modeller har 2892. De har ingen forhandlere her i landet, beste pris er nok her:
http://www.creationwatches.com/products/hamilton-watches-250/
De leverer fraktfritt, prisen blir da 2300nok + avgifter til staten, men likevel under 3000nok.
Større utvalg har de her:
http://www.jomashop.com/ha.html

Orisen du refererer til er en meget bra klokke, men neppe verdt det dobbelte av Hamiltonen.

Takk, skal se litt på den siden. Ser ikke ut som at de har akkurat den klokken jeg tenker på.

Nå har jeg bestilt!
Takk til Fossdal som foreslo Khaki-serien.
Hva er vanlig leveringstid fra Jomashop?

Nå har jeg bestilt!
Takk til Fossdal som foreslo Khaki-serien.
Hva er vanlig leveringstid fra Jomashop?

For lenge, all bestilling fra nett tar alltid aaaaaalt for lang tid. Når du først bestilt vil man jo ha det på dagen :)

Men seriosly, vanlig tid er 5-15 dager avhengig av tidsforskjell/dag i uka/hvis den skal "momsklareres".
Usikker på Joma men ofte får du traclingnumber

Grattis!

Nå har den "lange" ventetiden startet :) Leveringstiden blir nok ikke så altfor lang, men tracking-forbannelsen rammer nok deg også ;)