Hjelp til å sjekke ekthet på Panerai PAM48

Medlem
11. april 2011
Hei, har lenge hatt lyst til å kjøpe en Panerai. Tenkte å starte litt enkelt med en Panerai Luminor Marina PAM 48, da jeg ønsker en 40mm mindre Panerai.

Kanskje litt naivt, men kom over en slik en på ebay, og la inn et bud og fikk overraskende tilslaget idag! Men fikk senere melding på at selger har lyst å trekke tilbake salget pga : "Seller comment: I need to check authenticity of the item." :confused:
Jeg får dessverre ikke lastet opp noen bilder her, men trenger hjelp til å sjekke følgende info som skal stå på baklokket:

PANERAI-FIRENZE 1860
Automatique
OP6529
BB1010046
C1128/5000

Ringte å sjekket med Bjerke, men de ba meg henvende meg til dere allvitende Panerister her på forumet. Er det realistiske tegn? Finnes det noen sted på nettet hvor jeg kan sjekke det opp. Jeg har bare til den 17 April før salget automatisk blir trukket så å sjekke med Panerai selv går vel ikke.

Men kan det være også at selger er misfornøyd med budet at han sier dette for å kansellere salget? (fikk tilslag på ca $3400 og det var 14 budgivere, noe som vel er greit?)
Hadde vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med evt. kjøp av min første Panerai.

Men et annet spørsmål til dere kjennere:

På denne står det "Swiss" rett under 6-tallet. På nettet ser jeg PAM48 avbildet slik, men hovedsaklig avbildet med "Swiss" på venstre side og på høyre siden av 6-tallet "Made". Er dette en opplagt give-away, eller er det faktisk to varianter på samme modell avhengig av produksjonsår?

Jeg hadde ikke nølt med å holde meg langt unna :)

Det er forøvrig klin umulig å si noe veldig fornuftig om numrene.

Folk som følger med kan kanskje gi en delvis verifikasjon av numrene opp mot påstått årsserie osv..

Markeringene på baksiden ser ut til å være riktige.

C markeringen betyr at klokken kom i år 2000, noe som stemmer overens med serienummeret og det faktum at Panerai produserte 5000 eksemplarer av Pam48 dette året.

Høres i grunnen ut som selger føler han har fått en lav pris, men når de begynner å gjøre seg vrange sånn, så kan det bli mye krøll etter hvert. Hvordan har selger ellers med tilbakemeldinger? Selger han mange klokker, eller er det som regel billigere ting?

Send en mail til Ebay også. Uansett om det er fordi han vil ha høyere pris, eller fordi det faktisk er sant at han tviler på ektheten, så burde han uansett ikke postet en auksjon uten ønsket minstepris i utgangspunktet.

Hadde vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med evt. kjøp av min første Panerai.

Her er det både ja og nei,- og muligens et "kanskje" også.... :confused:

Jeg ville holdt meg unna ebay m.h.t. kjøp av en PAM.

Det finnes flere bedre steder å handle fra, hvor det bl.a. er bedre å få verifisert selger. Sjekk f.eks www.paneristi.com, www.vintageure.dk og www.timegeeks.dk

Forøvrig ville jeg ganske sikkert styrt unna den modellen du ser på, da en PAM skal minst være > 44mm ! ;)

Lykke til!

Mange gode forfalskninger. To ordtak: If it seems too good to be true, it probably is + buy the seller not the watch. Ville ha kjøpt slik Brio sier på Paneristi eller annet annerkjent forum

[video=youtube;Yysq7GqyVq4]http://www.youtube.com/watch?v=Yysq7GqyVq4[/video]

Kan også legge til at Panerai`s solid caseback modeller er populære replica-modeller. Ofte er kopiene såpass gode at man må åpne opp for å verifisere ektheten på klokka.

BRIO nevner noen gode sider. Kan i tillegg anbefale watches24seven. Han har også en eBay-profil, og er en anerkjent samler, kjøper og selger.

"Swiss" vs "Swiss Made"

Markeringene på baksiden ser ut til å være riktige.
.

Takker for info, da er det ikke helt opplagt en forfalskning.

Som en tidligere skrev så gjelder det for panerister bare 44mm str. Da jeg er på mulig entry nivå og har slendre håndledd ønsker jeg noe så selvmotsigende som en diskre Panerai klokke ;) Når det gjelder forfalskninger så selges det "åpent" på nettet massei 44mm str. men har enda til gode å komme over noen som selger 40mm.

En tidligere svarte at de med solid casebacks er oftere utsatt for kopiering. på denne var det avbildet med og uten lokk, og for mitt ukyndige øye så det ut som om det var et Panerai merket urverk. En opplagt kopi ville vel ikke tatt seg bryet å forfalske innsiden.

Men et annet spørsmål til dere kjennere:

På denne står det "Swiss" rett under 6-tallet. På nettet ser jeg PAM48 avbildet slik, men hovedsaklig avbildet med "Swiss" på venstre side og på høyre siden av 6-tallet "Made". Er dette en opplagt give-away, eller er det faktisk to varianter på samme modell avhengig av produksjonsår?

Ja det er helt opplagt at det er mye rart og useriøst som selges på Ebay. Denne selgeren har 100% feedback, men har ikke solgt klokker før. (bare sykkeldeler(!)) Men det hadde vært mer suspekt hvis han hadde solgt masse billige klokker ol.

Har noen en link til en side, der jeg kan se høyoppløslige bilder av en PAM 48, og andre Panerai modeller generelt?

Takker for svar av en som vil tro det beste om verden ;)

Takker for info, da er det ikke helt opplagt en forfalskning.

Har noen en link til en side, der jeg kan se høyoppløslige bilder av en PAM 48, og andre Panerai modeller generelt?

http://www.paneraisource.com/details/OPIII.html

Panerai 048 skal ha en OPIII verk bassert på Valjoux 7715-P1

Mulig du kan finne flere bilder hvis du googler OPIII - Finishen på de ulike klokkene er jeg ulike på, men at det er forskjeller vil ikke være unaturlig i og med at urverket sitter i så mange forskjellige modeller.

Umulig å vite og det er fake eller ekte. Har du ikke noen bilder av klokken?

Da må da sees, jeg er på vintage og man forfalsker klokker i størrelsesorden 30USD og oppover. De dyrere er bedre utgaver etc. Inskripsjoner på baklokk lages enkelt så alt kan se tilsynelatene bra ut, de kan også gjerne ha flere 1000- positive feedbacks. Enten kjøpe fra en annerkjent ellers tar man en risiko

http://timetapestry.blogspot.com/2007/08/comparison-of-fake-and-real-panerai-127.html

Det er en Fake/replica med Asiatisk urverk ... som selges på nett til $ 290 her.

Her ser du serienummeret klart og tydelig på denne Fake/replicaen

Ligg unna er mitt råd .

tigergutt

Så den auksjonen selv og kan med 100% sikkerhet si at den er en replica. Tigergutt har jo til og med funnet opphavet :cool: Hold deg langt unna, og vær glad for at du sjekket her før du krevde å få betale!