Hjelp til å stille diagnose ... på ur.

Medlem
26. jan. 2012
Innlegg
8.308
Sted
Kolbotn
Som tittelen sier så trenger jeg ... eller i hvert fall et ur ... en ørliten diagnose.

Gjelder min Airman
Skal være et 25-steiners A Schild-verk (de har haft tre forskjellige under seriens gang) 1903, 2063 eller 2163

"Problemet" nå er at den starter som den skal på wind og ved risting så gangen er grei,
det jeg finner er nå at når jeg startet den i går kveld og windet den så finner jeg den om morningen - fortsatt gående men det er kun sekundviser som sklir. Resten har stort sett stått stille - kanskje gått en halvtime.

Lurer på om det kan være tilfelde at det er en quick-fix - enten visere løse eller noen tannhjul som ikke griper inn i hverandre som tenkt.
Enten det eller så er det full kaos og service rundt hjørnet.

Noen som vil "drøfte" litt, som det så fint heter på akademia

bywsQzR.jpg
 
Its-not-lupus-Its-never-lupus-300x236.jpg


men fra spøk til alvor, høres ut som din teori om noen tannhjul som ikke tar skikkelig kan være riktig. Ville nok sendt denne inn for en liten service og satset på at det ikke ble for kostbart! Lykke til! :eek:
 
Høres ut som drevet som gir bevegelse til time og minutthjulet har tatt kvelden. Dette drevet gir ikke bevegelse til sekundviseren som da kan bevege seg normalt.
 
Er over et år siden jeg har sett et A. Child verk i live. Dersom det ikke er ETA7750-basert (knise ;) ) så har det vel et vanlig minuttrør hvor det er snakk om at det må være nok friksjon til å drive klokkens time og minuttviser mens klokken går vanlig, mens det må være så "lite" friksjon at klokken kan stilles fritt uten at det belaster urverket. Dvs mens du stiller tiden. Dette er en balansegang. Vanligste problemet er at friksjonen i minuttrøret er så liten at det ikke er nok til å drive time og minutt. Var dette forståelig eller? Uansett, har i hvert fall vært borti problemet sikkert ti ganger i min korte karriere. Det er et kontrollert kakk med en spiss punsel på røret som skal til, da klemmes det inntil akslingen som sitter inni. Dette gir den nødvendige friksjon. Faren er alltid at man gjør dette på en slik måte at det oppstår altfor stor friksjon. Da ser man for eksempel at uret stopper mens man stiller det, og enda mer enn det så kan det være skadelig for verket i lengden. Er en enkel presisjonsjobb. Ser ofte merker etter denne operasjon på eldre ur.

Den 7750 spøken var forøvrig bare det - en spør, da akkurat dette verket har en egen konstruksjon, og har et eget drev som skal fungere som "brems". Altså intet standard minuttrør. Er usikker på hvor mange andre verk som har en annen konstruksjon.

Oppsummering: Det at du stiller klokken skal ikke påvirke selve urverket mens det går. :)