Hjelp til å velge watch winder

Medlem
7. des. 2010
Jeg vurderer å kjøpe en watch winder til kjæresten min til jul, men jeg har ikke så god peiling på dette så lurer på om dere kan komme med noen tips? Googlet watch winder og får opp uendelig med sider og bilder og informasjon. Den er vel egentlig bare laget for å holde klokken i gang? Og selvfølgelig se fin ut da.. Eller er det noe annet jeg må tenke på? :confused: Tenkte egentlig å kjøpe en klokkeboks, men syns de vriderne ser mye stiligere ut! Er det trygt kjøpe på ebay? Hva med mulighet for bytte hvis han ikke liker det jeg kjøper? Har dere erfaring med noen nettbutikker (norske og utenlandske?) VELDIG takknemlig for all hjelp! :D

BTW: Han har i hvert fall en Breitling og en Rado - de er jo veldig forskjellig i formen - må man da kjøpe en Breitling og en Rado watch winder, eller skal de passe til alle størrelser? Og fins det Breitling watch winder? Har søkt etter det men ikke funnet noen.

Hei,

Du sier ingenting om ditt budsjett og her finnes det (som klokker) alle prisklasser.
Jeg ville styrt unna de billigste winderne på eBay. Det er stort sett ganske triste greier.

I "budsjettklassen" (2-4000) finner du winderne fra Beco. Jeg vet at blant annet Protid fører disse, og jeg har selv en Beco-winder på 5 året som funker utmerket.

Ellers så fører vel de fleste eksklusive urmakere Rapport London. Da må du litt opp i pris. Tidligere vet jeg at det har vært litt trøbbel med sprekker i lakk/treverk, men regner med at dette er fikset.

Hvis du vil handle på nettet er utvalget enormt.

Mener å huske at den rimeligste fra Rapport London lå på 2700 hos David Andersen

Jeg ønsker egentlig å kjøpe i en butikk med åpent kjøp så han kan levere den tilbake hvis han ikke liker den (i hvert fall bytte) så eBay er ”siste løsning”. Når det gjelder budsjett tenkte jeg opptil 4000 kr. Har sett på nett og virker som det er mye rart i plast osv men har sett på Beco Cool Carbon Expert – er det Birkenstock merke? Ser Beco og Birkenstock brukes om hverandre hvor produktene ser like ut?

Er Rapport London ”det beste”? I så fall hvorfor? Alle gjør vel det samme, eller finnes det forskjellige funksjoner?

Ønsker ikke trefarge, men sort, sølv, stål stilen.

Pratet litt med en urmaker om dette her forige uke. Rapport London bruker SKF kulelagere som holder mye bedre enn det som brukes i andre windere. En annen ting han nevnte var at Rapport sine windere var mye enklere å fikse og hvis ting skulle gå istykker. Mer enn det vet jeg desverre ikke. Send en PM til Marius77. Han har peiling :)

Jeg kjøpte en fra Eilux for ganske nøyaktig et år siden. Den står fremdeles i safen med de samme to AA batteriene som jeg satte inn da jeg mottok den. Om du skal ha den innelåst bør du tenke på at den skal kunne drives av batteri. Om du skal ha den på et soverom bør du tenke på lyden. Eilux sine er så godt som lydløs. Jeg kjøpte fra en trivelig kar i Tyskland. Kommet ikke på Hva butikken het men kan alltids finne det i en gammel mail om noen lurer.

Jeg ville passet på å kjøpt en med innstillingsmuligheter.
Regner med at Breitlingen er en chrono med et modifisert 7750 verk.
Dette verket trenger vel rundt 800 omdreininger med klokken i døgnet hvis jeg ikke husker helt feil.
Et standard ETA 28XX trenger vel noe sånt som 600-700 omdreininger i begge retninger i døgnet.
Kan derfor være greit å ha muligheten til å justere dette på winder'en.
Det ville i alle fall jeg blitt glad for å få...;)

Tror ikke han skal ha den innelåst. Har lyst til å kjøpe en med glass/plast som ser ut som et monter så de kan "stå til utstilling". Tenkte på lyden - bråker de?

Breitlingen heter SuperAvenger tror jeg. Er det noe spesielt jeg må tenke på da mtp omdreininger osv? Jeg var mest i tvil på størrelsen siden skiva er så stor.

Ja håper han blir glad for å få det da ;) Eller om dere vet om andre ting klokkegale menn liker? Altså, tilbehør - ikke nye klokker :p

Nye remmer er alltids morsomt. Ellers hadde jeg blitt superglad for et abonnement på f.eks. "00/24 Watch World". Alltid gøy å ha litt lesestoff i godstolen :)

Tror ikke han skal ha den innelåst. Har lyst til å kjøpe en med glass/plast som ser ut som et monter så de kan "stå til utstilling". Tenkte på lyden - bråker de?

Nei. De bråker ikke mye, men enkelte foretrekke å ha klokken på nattbordet eller annen egnet plass på soverommet. Jeg hadde ihvertfall blitt gal av en aldri så liten during med jevne mellomrom.
De fleste jeg har sett er med glass/plast slik at en kan se klokken.

Disse ser ganske bra ut IMO
http://www2.eilux.com/sc_webcat/ecat/product_browse_list.php?lang=1&cat=45

Breitlingen heter SuperAvenger tror jeg. Er det noe spesielt jeg må tenke på da mtp omdreininger osv? Jeg var mest i tvil på størrelsen siden skiva er så stor.

Fordelen med en winder med gode justerings- / programmerings-muligheter er jo at du ikke trenger å ha den gående om natten.

Super Avenger trenger 800 omdr/døgn. Dreieretning med klokken.

Fordelen med en winder med gode justerings- / programmerings-muligheter er jo at du ikke trenger å ha den gående om natten.

Super Avenger trenger 800 omdr/døgn. Dreieretning med klokken.

Ok, ser ut som jeg får gå til en butikk og skrive ned alt dere sier så jeg får det rette :) Høres veldig bra ut hvis den ikke trenger å gå om natten. Og visste ikke det var forskjell på omdreininger og retning. Takk for hjelpen :)

Jeg har sett på følgende:

Pris kr.5.990,-
http://www.rapportlondon.com/windersSingle_W251.html

Pris kr.6.490,-
http://www.rapportlondon.com/windersSingle_W261.html

Virker som rapport london merket er dyrt, men disse prisene er veiledende så vet dere om disse koster det samme i butikken? Har fått vite at David Andersen og Tidemann i
Oslo kanskje har det beste utvalget?

Også sett på:

http://www.zendi.no/skrin_til_menn/watch-winders

Noen som har erfaring fra å kjøpe fra denne siden, eller erfaring med disse typene av merke Dulwich Designs?

Om han kun har en mekanisk klokke så ville jeg ikke kjøpt en winder til den prisen du oppgir. Jeg synes windere er håpløst dyrt, for en liten motor og en trekasse ville jeg ikke betalt over 2000kr, og det er også i meste laget for min del. Jeg har to windere, de murrer litt der de står i vinduskarmen, men de kostet 250kr per stykk på eBay og det er en pris jeg kan leve med. De er kjempestygge, men de snurrer klokkene mine når jeg vil:) Om du uansett skal kjøpe så dyr gave ville jeg kjøpt en litt billigere winder også heller kjøpt en klokkerem og et matchene belte i tilegg.

Om han kun har en mekanisk klokke så ville jeg ikke kjøpt en winder til den prisen du oppgir. Jeg synes windere er håpløst dyrt, for en liten motor og en trekasse ville jeg ikke betalt over 2000kr, og det er også i meste laget for min del. Jeg har to windere, de murrer litt der de står i vinduskarmen, men de kostet 250kr per stykk på eBay og det er en pris jeg kan leve med. De er kjempestygge, men de snurrer klokkene mine når jeg vil:) Om du uansett skal kjøpe så dyr gave ville jeg kjøpt en litt billigere winder også heller kjøpt en klokkerem og et matchene belte i tilegg.

Veldig enig med Mathfjeld her. Om han kun har en klokke vil winderen stort sett stå tom alikevel og så sant klokken brukes i det daglige vil heller ikke klokken ha behov for å stå i winder.

Veldig enig med Mathfjeld her. Om han kun har en klokke vil winderen stort sett stå tom alikevel og så sant klokken brukes i det daglige vil heller ikke klokken ha behov for å stå i winder.

Hvis dere fortsetter på den tankerekken der vil dere snart innse at ingen trenger et armbåndsur til mer enn et par 100-lapper heller. Shit, ingen trenger et armbåndsur. Vi har jo klokke på mobilen:p

Selvsagt "trenger" han en winder.;)
De du har sett på høres i overkant dyre ut. Spesielt hvis det bare er for plass til en klokke. Stikk innom en bedre klokkeforretning (med mekaniske ur) og spør hva de kan skaffe til veie. (Her snakker vi ikke om Bjørklund o.l.)

Jeg syns også dette er svindyrt for en trekasse, litt maling og glass, men når man har en klokke som koster alt for mye i utgangspunktet (syns jeg da..) så vet jeg at han ikke vil ha en plastkasse fra eBay til 100 kr - enten ordentlig eller ingenting.

Han har bare en slik klokke nå, men kommer til kjøpe flere og da er det jo fint at den vises frem - selv om det bare er på soverommet. Skuffen er jo det andre alternativet og det er enda mer stusselig ;)

Syns denne er fin
http://www.zendi.no/skrin_til_menn/watch-winders/singel_watch_winder_klokkeskrin_ekte_skinn
Ok pris og kjekt ha plass til et par klokker til, men jeg er alltid skeptisk til nettbutikker jeg ikke kjenner.

Hvis dere fortsetter på den tankerekken der vil dere snart innse at ingen trenger et armbåndsur til mer enn et par 100-lapper heller. Shit, ingen trenger et armbåndsur. Vi har jo klokke på mobilen:p

Selvsagt "trenger" han en winder.;)
De du har sett på høres i overkant dyre ut. Spesielt hvis det bare er for plass til en klokke. Stikk innom en bedre klokkeforretning (med mekaniske ur) og spør hva de kan skaffe til veie. (Her snakker vi ikke om Bjørklund o.l.)

Whaaaat? :p Hehe, tror du har misforstått hva jeg mente! Poenget mitt var i grunn det samme som ditt, at 6000+ var mye å bruke på en enslig winder!

Men det er klart at mannen "må" ha en winder :)