Hjelp til anskaffelse av et nytt chronometer ur

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Sted
Oslo Akershus
Som noen av dere sikkert har forstått er mitt samlerfelt vintage chronometer armbåndsur. Nå er jeg imidlertid på utkikk etter ett nytt/moderne ur som skal gå inn i samlingen.

Uret skal være chronometer sertifisert og ha et moderne utrykk. Momenter som jeg vedlegger:

- Nytt eller nyere ur (år 2000+)
- Chronometer Sertifisert (COSC)
- Swiss made
- Historisk tilhørighet (urverk, merke, design. etc).

Uret skal ikke være en ren videreføring av et vintage ur som eksempelvis Rolex Submariner og Mido Commander. Der skal samlingen ha det originale vintage uret. Historisk tilhørighet når det gjelder urverk kan være ETA verk, Rolex verk osv.

Design skal ha et moderne utrykk, gjerne med vintage inspirasjon. Kjente designer er også interessant. Jeg er imidlertid åpen for alle typer forslag.

Håper på mange konstruktive forslag da jeg er litt tom for ideer :)

ja.. og så skal den være mekanisk selvsagt .... :D

Ser ut som en Omega Seamaster av noe slag skulle passe bra. Navnet er gammelt men dagens design er moderne :)

Ellers er jeg svak for disse to modellene. Har ennå til gode å se en av de her på forumet.

20020102114826.jpg

1a629393401sg7.jpg

Hvilken type klokke er du ute etter da? Dressklokke, diver eller noe midt i mellom? Prisleie?

1a629393401sg7.jpg

Denne brukte jeg flere år med vingling på. Hadde den flere ganger "på labben" men turte ikke. Hadde ikke helt pengene da. Interressen har gradvis endret seg, men: Den er veldig stilig

Hei og takk for fine forslag!

Omega er selvfølgelig aktuelt, de har mange flotte modeller. Eternaen var også flott men må vel kjøpes brukt?

Klokken skal benyttes daglig. Derfor bør den være rimelig vanntett. Et poeng er også at den ikke er for stor siden jeg har pinglete håndledd (maks 40 mm).

Prismessig regner jeg med at klokken vil koste meg et sted mellom 10 k og 50 k.

Jeg vil så gjerne like disse klokkene. De ser jo fantastiske ut!

Skjønner ikke helt hvorfor Omega har glass på baksiden. 8500 er jo et fantastisk urverk, men det er ikke noe å se på. Sjøhesten derimot er nydelig.

Er forøvrig cal. 9300 som står i chronographene.

Seamaster

En chrono som av mange er kåret som en av de vakreste, må da være "storebroren" til 2254.50 altså 2594.52 serien eller american cup versjonen som vist på bildet. Denne klokken har Sverdvisere, sort matt skive uten "sjøsykmønsteret" og til slutt røde vakre subdialsvisere. Chronoen er ikke like pop som lillebror som nå etter "sin død" snart koster mer enn hva den gjorde ny :)

Jeg bifaller i alle fall denne:
154560d1231482859-omega-seamaster-chronograph-2594-52-question-sea015_site.jpg

218352d1253387433-omega-seamaster-chrono-diver-300m-wristdrive.jpg

Huff, bildene er "stjelt" fra andre forum....

Eternaene passer jo bra til tema. Eternamatic var jo blant de beste klokkene på 50-60 tallet. Chonometere lagde de også. GMT modellen har også historisk tilknytning til Kontiki og Norge, til og med Oslo er blant byene! Kanskje det blir litt yber med all den informasjonen på skiva?

POen blir alt for stor tenkte jeg, inntil jeg var innom en AD i dag og prøvde den lille modellen på armen. Den satt som limt på, svart skive med keramisk bezel ring, fantastisk flott. Innvendinger er at den er fortsatt litt tung pluss at glasset til urverket er for lite. Så tilhører den damekolleksjonen ....... :)

Tenke mer jeg må..