Hjelp til arvede Seamasters

Medlem
14. okt. 2012
Hei.
Ny her og trenger litt hjelp ;)

Har arvet to Seamaster etter min morfar.
De er begge godt brukt.

Jeg kunne tenkt meg hjelp til informasjon om alder, modell og hva som evt bør gjøres med klokkene.
Ønsker også tips om urmaker i Bergen mtp service mm.

Jeg har ikke åpnet eller gjort noe med noen av klokkene. Jeg er ikke kompetent og er redd for å ødelegge noe.

Den første er en Seamaster 30:

Den virker som bare det. Reimen er ikke så pen å se til. Antar den ikke hørte til klokken da den var ny...
Legger ved noen bilder (beklager dårlig kvalitet. Finner ikke kamera så jeg brukte iPhonen...
rdUjT.jpg

CPajE.jpg

Den andre er en Seamaster Quartz:
Usikker på om denne virker.
Får stilt minuttene, men ikke timene. Får stilt dato.
Den går ikke (skal det være batteri i denne?)
Byl5s.jpg

rbVkT.jpg

Tips og råd mottas med stort takk :)

thomas

Hei.

Et kort svar i første omgang, regner med at flere gir deg et svar i løpet av dagen, hvis ikke skal jeg forsøke å gi deg et mer utfyllende svar i kveld.

Den øveste ser ut til å være fra tidlig på 60-tallet, mens den nederste er nok fra 70-tallet. Hvis du tar dem med til en urmaker kan han ta av baklokket, da kan du se modellbetegnelsen og serienummeret og da kan du finne ut mer info om klokken, og når den er produsert.

Jeg har ikke hel oversikt over hvilke urmakere som finnes i Bergen, men Bjerke kan nok ihvertfall hjelpe deg med å fikse klokkene. De er nok imidlertid litt dyrere enn mange andre urmakere.

Det er vanskelig å gi en eksakt pris på hvor mye det vil koste å fikse dem, men dersom den mekaniske klokken kun trenger litt rens, oljing og justering kommer det nok på +/- 3000,-. Quartzuret, det nederste, ville jeg først bare fått skiftet batteri på, det er godt mulig det er alt som skal til.

Lykke til.

Bjerke har ingen urmaker i Bergen pdd.
Jeg ville tatt det første uret ( som er fra tidlig 60tallet ) til Protid i Strandgaten ( ved Torgallmeningen) for en service : tipper rundt kr. 1500, maks. med nytt glass. Så kan du tråle nettet for å finne den perfekte remmen.
Quartz-uret kan du prøve å skifte batteri som Rune sier men jeg ville ikke gjort særlig mer enn det.

ps : særdeles kult og sjeldent med en original sort tallskive på en Seamaster 30 !

Takk for responsen.
Kjekt at Seamaster 30'n ser ut til å falle i smak hos noen.

Har hørt at Protid i by'n skal stenge og at de kun skal ha den på Lagunen.
Det er jo Iversen begge deler, så jeg antar de er kompetente..
Noen som har erfaring?

Hva tror dere passer best av reimer? Svart lær?
Tips til gode nettbutikker?

Flott klokke! Har du mulighet til å fjerne baklokket? Da kan jeg i såfall datere uret og gi deg informasjon om kaliberet.

Anbefaler deg en overhaling, nytt glass (originalglass fra Omga er fortsatt tilgjengelig, dog ikke nødvendig) og en ordentlig restaurering av kassen. Pris blir ca 3000,- hvis kassearbeidet utføres skikkelig.

Rem blir smak og behag. Kjøp gjerne et par forskjellige. Remmer endrer urets karakter og forandring fryder :) Bruker selv bla. en Hirsch Rally på min Seamaster.

Flott klokke! Har du mulighet til å fjerne baklokket? Da kan jeg i såfall datere uret og gi deg informasjon om kaliberet.

Anbefaler deg en overhaling, nytt glass (originalglass fra Omga er fortsatt tilgjengelig, dog ikke nødvendig) og en ordentlig restaurering av kassen. Pris blir ca 3000,- hvis kassearbeidet utføres skikkelig.

Rem blir smak og behag. Kjøp gjerne et par forskjellige. Remmer endrer urets karakter og forandring fryder :) Bruker selv bla. en Hirsch Rally på min Seamaster.

Dette gjelder forresten det mekaniske uret. Quartz-uret blir omtrent samme pris hvis det må overhales. Forsøk med nytt batteri og be evt urmaker om å sjekke strømforbruket. Høyt forbruk er en god indikator om uret trenger en overhaling. Hvis uret ikke går overhodet, kan en overhaling muligens fungere, men det kan også være defekt. Dette er høyst sannsynlig et Omega-verk, og deler lar seg sannsynlig ikke oppdrive fra Swatch Group. Løsningen blir da å sende uret til Sveits (les dyrt) eller forsøke med et verkbytte. Swatch Group vil nok si at et verkbytte ikke vil fungere, men i mange tilfeller vil f.eks et ETA-verk passe med litt modifikasjoner :)

Igjen takk for at dere deler av deres visdom :) Setter pris på det.
Tror jeg får stikke innom en urmaker for få det åpnet.
Har ikke egnet verktøy selv.
Får be om å få ta noen bilder samtidig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

En tur til urmaker i dag.
Levert inn Seamaster 30 for nytt glass og en liten overhaling. Spent på resultatet.

Fikk tatt 2 bilder av "innmaten" med min datters iPhone...Min lå selvsagt hjemme.

Håper noen kloke hoder kan si noe om alder og sånn.
Beklager dårlig kvalitet.

jSeVe.jpg

6poh4.jpg

thomas

Gratulerer med flott Seamaster.

Som deg fant jeg en i en skuff fra min bestefar. Hadde den til service med bytte av glass(var meget oppskrapet) og krone(uorginal da jeg fant den). Kosta ca 3000,- men var verd hver krone. Synes resultatet ble meget bra og blir ofte brukt til anledninger der den passer seg.

IMG_0719.jpg

Ingenting slår et godt arvestykke på hånden:)

Flott den der Josef.
Har min inne til "vøling" nå.
Bytte glass og litt rens.

Tenker jeg er konservativ og setter på en sort rem.

Gleder meg til den er ferdig.