Hjelp til en ulykkelig klokkeeier

Medlem
8. aug. 2013
Hei,

selvfølgelig en litt usexy måte å bruke sitt første innlegg på Tidssonen på, men jeg er så frekk at jeg spørr om hjelp alt i post nummer 1.

Jeg fikk en J12 fra Chanel (ja, jeg har snoket nok her inne, forstår at det ikke er Tidssonsens favorittklokke) i bursdagsgave for snart 8 år siden, quartz (ja, jeg har også snoket nok her inne til at jeg har skjønt at dette er fryktelig fysj), som har fungert utmerket. Klokken har vært til å stole på og fin den, holdt seg svært godt og jeg har syntes stort sett den har vært relativt fin selv om det at JA Riise har en i samme klokkefamilie kanskje ikke er det kuleste som finnes på denne jord.

Jeg byttet batteri hos en urmaker her i Oslo for ca 1,5 år siden. Forrige uke var jeg på ferie og jeg valgte å ta med klokken på stranden istedenfor å legge den igjen på hotellrommet. Jeg hoppet i havet og ble solbrent. Dagen etter våknet jeg og så at klokken hadde stoppet i løpet av natten. Jeg tenkte ikke lengre enn at batteriet mest sannsynlig har dødd og valgte å glemme dette til jeg kom hjem til 'kjent' urmaker. Troppet opp hos urmaker (en annen enn den som sist byttet batteriet) en uke senere og gir dem beskjed om at batteriet må byttes. Får dagen etter en sms hvor det står at klokken har tatt inn vann og at urverket er ødelagt. Festlig.

Urmakeren forteller at pakningen er lagt feil vei ved siste batteribytte når klokken ble skrudd sammen igjen og at den dermed ikke vært helt vanntett. Urverket har rustet og er helt ødelagt. Igjen festlig.

Urmakeren kontakter Chanel (vet ærlig talt helt hvem han har kontaktet, den selges vel ikke i Norge) og får beskjed om han 'ikke får lov' til å reparere den. Det må gjøres hos autorisert forhandler. Det finnes vel heller ikke i Norge så vidt jeg vet? Håpløst. Jeg skal til Amsterdam om en måneds tid og kan da gå innom butikken der, men er relativt redd for at prisen for å fikse dette vil bli veldig høy og det er kronglete at det er så langt unna/ikke ha noen her å forholde seg til.

Fikk også beskjed om at det var en mulighet for at Chanel ikke ville ta i mot klokken da den var blitt 'tatt i' av en uautorisert urmaker. Hva kan jeg i såfall gjøre? Kan en urmaker i Norge sette inn nye deler og få den til å fungere igjen? Er det noen her inne som har en slags ide om hva dette vil koste?

Setter stor pris på alt dere har av svar, dette har vært en kjip (og blir vel en dyr) lærepenge. Klokken er ikke nødvendigvis den jeg ville brukt i all evighet, men jeg har heller ikke lyst til å den skal ligge i skuffen uten noen funksjon. :mad:

Nå vet jeg ikke hva slags urverk det sitter i denne, men de Chanel jeg har vært bortpå har som regel hatt ganske standard urverk, og skulle ikke tro det ville være vanskelig å anskaffe og erstatte hele dette for en urmaker. Siden det er Quartz tror jeg ikke det vil koste all verden heller.

Gå til en kompetent urmaker og få han til å bestille opp et nytt verk for deg. Mange leverandører på sånt i norge, Janson og Langerud har vel kontorer, lager og verksted i Oslo sentrum og de kan helt sikkert hjelpe deg.

-V

I verste fall, eller beste, avhengig av øyet som ser, er klokka en writeoff. Da kan jo dette være en prima anledning til å gå til innkjøp av ditt første mekaniske ur! Du får nye kult som ikke nødvendigvis koster det hvite ut av øyet;)

Hei!

Dette var en ulykkelig historie.
Uret har mest sannsynlig at relativt standard verk, og som beskrevet ovenfor kan nok hvilken som helst kyndig urmaker i byen bestille adekvat verk og bytte for deg. Jeg vil gjette at deler & service blir dyrere enn å bytte verket.

Å sende uret utenlands? Vel, det kan både bli dyrt, tidkrevende & frustrerende etter min erfaring.

Forøvrig; vi er noen usympatiske nisser her inne i vår uttrykksform om klokker. La det være sagt, Chanel urene er vakre og av god kvalitet. Quarts urverk er rasjonelle. Det er bare vi som er litt rare.

Lykke til!:D

Hei. Et raskt og foreløpig svar. Er ikke skiven samt visere skadet, og klokken er SYNLIG pen (altså ingen vannskade på synlig del), så vil jeg nesten garantere at det er en enkel jobb å skaffe verk som er korrekt for denne. Det sitter sannsynligvis et ETA qvartz i denne, og disse er fortsatt lett å få tak i, selv om swatchgroup gjør det de kan for å monopolisere. Uansett, en hvilken som helst urmaker med fot innenfor swatch vil klare å skaffe verk. Jeg skriver foreløpig svar, da jeg ikke har satt meg inn i hvilket verk det er, i din, så det kan være annet merke enn ETA (tviler jeg på) da er det uansett lettere å skaffe.

Standard ETA qvartz er ikke kostbare så vet du det :) Det er jobben som vil koste mest, tør jeg anslå maks par tusen for hele jobben, ikke usannsynlig rimeligere også da :)

Jeg antar at skiven kan være rustskadet på baksiden, men du ville fått vite det av urmaker som så på den hvis det var noe stort problem. Sannsynligvis.

Redigert:
Snakker vi et av disse keramiske urene til titusener av kroner her?

Det første jeg ville gjort var å få en skriftlig bekreftelse fra urmaker nr 2 på at urmaker nr 1 har ødelagt pakningen, og så gått til urmaker nr 1 og krevd erstatning/utbedring.

Forresten: hvilken urmaker er det som ikke klarer å sette inn en pakning skikkelig? Det er det helt legitimt å opplyse om.

Redigert:
Tusen takk for tilbakemeldinger!

Jeg har dessverre ikke kvittering for utført arbeid hos urmakeren jeg brukte her i Oslo, Urmaker Malmnes i Bogstadveien. Det er vel også relativt vanskelig å bevise at den ikke har vært innom andre i ettertid.

Klokken er ikke veldig rimelig - hva man betaler så mye for kan man absolutt diskutere :)rolleyes:). Den kostet ikke like mye for 8 år siden, men det ser ut til at min utgave ligger på rundt 30k nå, så det er trist hvis den bare må kasseres. Selv om det selvfølgelig hadde vært en utmerket måte å kjøpe noe nytt på.

Vil bare opplyse om at jeg ikke er helt håpløs altså, sikler absolutt mer på pappas klokke nå enn min egen, men for en 18 årig jente i 2006 var en J12 det absolutt kuleste :cool:

Malmnes? Hva er det de driver med? De gjorde mye det samme på bestekameratens Seamaster (som han opplyste at han dykket med) med påfølgende lekkasje og mange-tusen-kroners-tur-til-Sveits.

Er ganske sikker på at klokken din kan reddes, ihvertfall hvis skive og visere er fine. Gå til en dyktig urmaker (jeg har god erfaring med Christensen i Stortingsgaten og Tidemann bak Stortinget) og hør om de kan bytte urverket. Be dem også om å skaffe deg helt korrekt betegnelse på urverket, så er det mulig du kan bestille det selv fra Ofrei.com.

Det er ikke sikkert at dette trenger å koste altfor mye. Med en dose flaks koster ikke nytt urverk mer enn 100 USD fra Ofrei, og urmakeren bytter på noen minutter. Kvarts eller ikke kvarts - en keramisk Chanel fra attenårsdagen vil jeg påstå er definitivt verdt å ta vare på.

Redigert:
Enig i at dette høres ut som en klokke som både kan og bør reddes. Ta turen til Tidemann f.eks og hør. Urverket er nok ganske standard inni denne skulle man tro. Burde ikke bli ekstremt kostbart :).

Lambertseter Ur på senteret er også flinke. Der fikk jeg imidlertid høre at det er lurt å spesifisere at klokken skal trykk testes etter batteribytte. Selv om jeg kom med en dykkerklokke så er det ikke vanlig at slikt gjøres.
(Trykktest = kontrollere at den er vanntett )

lykke til !
:cool: