Hjelp til identifisering av gamle vintage kronografer

Medlem
11. aug. 2015
Innlegg
20
Sted
Norge
Har blitt tilbudt å kjøpe mange klokker fra en gammel samler.
Her var Både en Omega seamaster og en Breitling Cadette blandt annet.
Men har var mye annet jeg ikke har sett før, men som ser nokså bra ut.
Er veldig takknemlig for all informasjon angående disse klokkene.
042_zpsarlphjei.jpg

033_zpsxugpivbo.jpg

035_zpsszphhxlt.jpg

040_zpsvf6uoadu.jpg

041_zpsnsq6jycm.jpg

037_zpsrlmynrmf.jpg
031_zpsyl1mnhu3.jpg

032_zpstx0ixppc.jpg
 
Jeg har ikke greie på dette, men jeg skal få en kar her til å kikke på det.
Han er en opptatt man, men han har bedre greie på dette enn de fleste.
 
Den Omega ser ut som en cal. 321. Jeg har hatt lyst på en for lenge. Hvis du ikke kjøper den, bare sende meg en melding :)
 
Jeg har ikke greie på dette, men jeg skal få en kar her til å kikke på det.
Han er en opptatt man, men han har bedre greie på dette enn de fleste.
Veldig bra, Dette er stort sett klokker jeg aldri har hørt om og som jeg finner lite informasjon om på internett.
 
Her var det mye snadder helt tilbake fra 40 tallet, tydeligvis en som har konsentrert samlingen rundt gamle chronographer. Omegaen,Breitlingen og Wakmann er jo verdt noen kroner alene. Wakmann var Breitling importør i Usa fra 1939 til 70 tallet. Wakmann begynte å lage egne klokker med Wakmann navnet etter 2 verdenskrig. Det finnes også Wakmann klokker med både Breitling og Wakmann på skiven. Jeg har også sett chronographer med Gigandet og Wakmann på skiven. Wakmann klokkene var kjent for god kvalitet og nøyaktighet så us army og us air forces var gode kunder hos Wakmann. Mye solide Valjoux verk i de forskjellige Chrongraphene.

Duxot pandaen ser jo også helt rå ut. Ett par kjente Pierce Chronoer og Camy er også kjente eldre produsenter. Jeg har sett og hørt om alle disse merkene du har avbildet før, men ikke så mye kunnskap om disse dessverre.
Men de stammer fra 40 og nesten helt opp til 70 tallet mener jeg.

Håper du for til en deal å att vi for se mer til disse klokkene.

Ps: Syns du det blir for mange klokker å kjøpe i ett jafs kan jeg godt hjelpe til :)

Bare å ta kontakt.

Mvh.
 
Redigert:
Her var det mye snadder helt tilbake fra 40 tallet, tydeligvis en som har konsentrert samlingen rundt gamle chronographer. Omegaen,Breitlingen og Wakmann er jo verdt noen kroner alene. Wakmann var Breitling importør i Usa fra 1939 til 70 tallet. Wakmann begynte å lage egne klokker med Wakmann navnet etter 2 verdenskrig. Det finnes også Wakmann klokker med både Breitling og Wakmann på skiven. Jeg har også sett chronographer med Gigandet og Wakmann på skiven. Wakmann klokkene var kjent for god kvalitet og nøyaktighet så us army og us air forces var gode kunder hos Wakmann. Mye solide Valjoux verk i de forskjellige Chrongraphene.

Duxot pandaen ser jo også helt rå ut. Ett par kjente Pierce Chronoer og Camy er også kjente eldre produsenter. Jeg har sett og hørt om alle disse merkene du har avbildet før, men ikke så mye kunnskap om disse dessverre.
Men de stammer fra 40 og nesten helt opp til 70 tallet mener jeg.

Håper du for til en deal å att vi for se mer til disse klokkene.

Ps: Syns du det blir for mange klokker å kjøpe i ett jafs kan jeg godt hjelpe til :)

Bare å ta kontakt.

Mvh.
Takk for kjempeinteressant info!
det blir nok handel, men spørs om jeg kan kjøpe alt, ettersom jeg forstår er dette en del av samlingen.
Da mannen ikke har internett og bare delvis telefonforbindelse så kan det hende jeg blir å hjelpe han med et salg av resten, legger det i så tilfelle ut her også.
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant
Ingen som har noen synspunkter på den breitlingen? klarer ikke finne bilde av noen andre med hvit skive, uten farge, sånn som denne har.
 
Mitt spørsmål til Analogshift var enkelt: Noe her som er verdt å betale $1000 for?
Svaret var like enkelt: Omega

Han sa også at dette var "artige" klokker, men uten særlig verdi for andre enn de med helt spesielle interesser.

Det siste var ikke helt som jeg forventet, men det var nå engang det han sa. Ebay er kanskje stedet for salg. En budrunde gir nok en noenlunde riktig pris. Tenker nå på de som skal selges til andre enn deg selv.
 
Mitt spørsmål til Analogshift var enkelt: Noe her som er verdt å betale $1000 for?
Svaret var like enkelt: Omega

Han sa også at dette var "artige" klokker, men uten særlig verdi for andre enn de med helt spesielle interesser.

Det siste var ikke helt som jeg forventet, men det var nå engang det han sa. Ebay er kanskje stedet for salg. En budrunde gir nok en noenlunde riktig pris. Tenker nå på de som skal selges til andre enn deg selv.
Ok takk for svar, har fått ca pris på det meste, men ser nå at han opererer med dobbel pris av hva som kan virke reelt desverre, men jeg skal likevell prøve å få kjøpt noe
 
  • Liker
Reaksjoner: Minuteman
Sånn for ordens skyld: Den Omega-en er nok verdt mer en USD 1000.

Ut i fra et bilde som kun viser skiven (så store forbehold): Det ser ut som en tidlig Seamaster cal. 321 (seint 50-tall, tidlig 60-tall), antageligvis en ref. CK 2907, kanskje 14364. Er den litt innpå 60-tallet snakker vi antageligvis en ref. 105.005. Den er nok for tidlig til å være en ref. 145.005 (fra 1966 og utover). Verket er det samme som ble brukt i Speedmastere frem til 1969. Vakker klokke, attraktiv blant samlere.

Hva man skal betale? Tja. Så lite som mulig selvsagt. :) Men ser at disse selges på diverse fora med priser fra en USD 2000-5000 avhengig av tilstand og modellreferanse. Etter å ha fulgt med på 321-Seamasterne en stund virker det på meg som om stålvariantene går høyest, gull-på-stål går lavest. Av referansene er 105.005 og 145.005 de som er priset høyest, da de er mest poulære. 2907 og 14364 er rimeligere. Men sjekk at krona er original (og signert) og sjekk tilstand på verk før du eventuelt kjøper. Og del gjerne flere bilder, så skal du få bedre svar om dette er et bra kjøp eller ei.

Gitt at alt stemmer med denne klokka (riktig krone, alt originalt ift referanse), vil nok USD 2000-3500 være grei pris, avhengig referanse og ikke minst tilstand. Jo mer strøken og NOS jo høyere pris.

De andre klokkene går nok for "småpenger" (med unntak av Pierce-kronoene, men om det har samleverdi krever litt mer undersøkelser), men jeg antar at flere av dem har valjoux-verk. Er det valjoux 72 i noen av dem, er de nok verdt noe mer.
 
Redigert:
Hva mener du om Pierce kronoene da? antydning til pris? jeg hatte tenkt å kjøpe hvertfall ett av de også

Pierce kronoer som er i god stand og har hatt service, oppnår priser på rundt 6000. De er absolutt samlerverdige. De varierer voldsomt i tilstand og pris. Det er ikke lett å få tatt service på disse pga den særegne konstruksjonen og delemangel. Uten service trekk fra tilsvarende kostnaden av å få dette utført.

Omegaen er kommentert ovenfor, ellers er det selvfølgelig Breitlingen som er verd noe, men Wakman har en del tilhengere i USA og oppnår tildels gode priser uten at jeg vet om dette bare gjelder enkelte modeller, resten er generisk sveitsisk, Valjoux eller Landeron verk i dem mest sannsynlig. Lett å få deler og få service på disse. Prisen avhenger mye av størrelsen på kassa....sjekk ebay for priser