hjelp til Identifisering av Omega Seamaster, Gruen Curvex, Invicta i 18k gull m diamanter + +

Jko

Medlem
27. sep. 2015
Sted
Bergen
Trenger som sagt hjelp til identifisering og gjerne et prisoverslag. Holder til i Bergen og har ikke funnet noen i området som evt kan takstere det. Har en takst på Invicta dameuret fra 1995 på ca 20000 kr. Alle klokkene tikker å går.

Omega seamaster.
lXbMTYY.jpg
qim9uJb.jpg
ufeXAO1.jpg
HDTXWuD.jpg

Gruen Curvex
QmkdVu4.jpg
aL1l28N.jpg
961mHvM.jpg
Co9bEvO.jpg
LxVDM66.jpg

Invicta
4JroS42.jpg
f5Y76eV.jpg
99z6pn3.jpg
ZM2KD8i.jpg
9MzTewV.jpg
f5Y76eV.jpg

Lomme ur i sølv.
R9xXzTl.jpg
zF8LsE5.jpg
2YgMMwp.jpg
E5WnuJo.jpg

Ukjennt ur i gull? ingen navn eller tekst på det.
HG1vTj6.jpg
09xQmN5.jpg
WFCgYOa.jpg

Nå er ikke jeg noen verdens mester, men jeg har sett og eid noen vintage ur opp igjennom årene. Min erfaring med dine ting vil jeg omtale slik. Omegaen for du nok ett par tusenlapper for, men det må brukes ihvertfall det samme for å få den i akseptabel stand. Gruen noen hundrelapper. Den uidentifiserte gullklokka er verd noe mindre enn gullvekta si. Invictaen er også verd noe mindre enn gullvekt og diamant prisen.

Fra et samlerståsted er det bare Omega-en som er av interesse. Denne er dessverre i så dårlig stand at jeg tror du vil ha vanskeligheter med å få solgt det utover det verket er verdt i deler. Graveringen på baklokket trekker også ned. Resten er verdt det det måtte representere av deler og gullvekt (samt diamantene).

Ok. Takk for svar. Hvilken pris tror du på omegaen da? Eller må jeg selv selge den i deler tenker du? Er omegaen i gull?

Ok. Takk for svar. Hvilken pris tror du på omegaen da? Eller må jeg selv selge den i deler tenker du? Er omegaen i gull?

Omega-en er gull-belagt. For samlere er dette ikke så attraktivt dessverre, spesielt hvis det er en del slitasje slik som din. Men verket er verdt et ett-til-to tusen vil jeg tro, gitt at det er i ok stand. Hvis du ønsker å selge, ville jeg ha solgt hele verket som et dele-verk. En restaurering av skive og service vil nok ikke betale seg. Spesielt ikke siden kassa er vanskelig å gjøre noe med. Beklager de dårlige nyhetene.

Hei

Deler nødvendigvis ikke helt pessimismen når det gjelder Omegaen. Litt vanskelig å vurdere pga bildekvaliteten, men kassen bør renses og kan sikkert polerer lett. Disse Omegaene har såkalt gull på stål kasse, dvs relativt tykt gullbelegg. Denne modellen med svart skive er populær blant samlere og ligger vel i prisleiet 3-6000 avhengig av tilstand optisk og teknisk. Hvis klokken holder tiden, er lett å stille/trekke og at automat trekket fungerer er det et bra tegn :)
Klokken har sannsynligvis et kvalitets verk i caliber 500 serien, som er blant det beste Omega laget på 50-60 tallet.

• Liker
Reaksjoner: Superlite
Hei

Deler nødvendigvis ikke helt pessimismen når det gjelder Omegaen. Litt vanskelig å vurdere pga bildekvaliteten, men kassen bør renses og kan sikkert polerer lett. Disse Omegaene har såkalt gull på stål kasse, dvs relativt tykt gullbelegg. Denne modellen med svart skive er populær blant samlere og ligger vel i prisleiet 3-6000 avhengig av tilstand optisk og teknisk. Hvis klokken holder tiden, er lett å stille/trekke og at automat trekket fungerer er det et bra tegn :)
Klokken har sannsynligvis et kvalitets verk i caliber 500 serien, som er blant det beste Omega laget på 50-60 tallet.

I mine øyne handler det om verdi, ikke nødvendigvis hva som er mulig å gjøre med klokka. Som vi vet styres prisen av tilstand/originalitet (og her ser det ut som om klokka er original så da blir tilstanden utslagsgivende). Spørsmålet er om man skal investere i en restaurering for å bedre tilstanden og om det er verdt det ift et eventuelt videresalg. Det er mitt utgangspunkt her.

Følgende trekker ned og vil være gjenstand for eventuell restaurering: Ødelagt timeviser (hull), helt avslitt gullbelegg bak på lugsa, skitt/rust rundt kantene, gravering på baklokk. I tillegg er dessverre gull-belagte kasser mindre attraktivt også. Følgende trekker opp: svart skive (attraktivt, spesielt urestaurert), verket (antageligvis cal. 5xx) som er av høy kvalitet og som går (men trenger service).

Tilbake til "prosjektet": Hva bør man gjøre? Klokka kan selvsagt bli restaurert og få en service som du sier, men prisen tror jeg fort kan bli mer enn hva man kan anta at man får igjen for klokka (eks. 3-6000). Et salg vil da i beste fall dekke det som ble lagt ut, og risikoen for et tap er slik jeg ser det er stor. Derfor ville jeg personlig ha solgt verket som deleverk (gjerne inkl. skive, noe som burde trekke opp) og kassert kassen. Har sett at verk i 500-serien går for 1-2000 på eBay, med skive kanskje mellom 2-3000. Da vil man sitte igjen med noen tusenlapper i fortjeneste og ikke gå med tap eller i beste fall null.

I mine øyne er dette realistisk og ikke et pessimistisk svar, noe jeg tror OP ønsker. :)

Vel, som sagt er bildene av dårlig kvalitet. For meg ser den egentlig bare møkkete ut, og kasse kan enkelt poleres da den mest sannsynlig er gull på stål (forbehold om skade på lugsen og bezel). Det som da er avgjørende er tilstand på urverket. Er man heldig trenger den en rens og nye pakninger, men dette må selvsagt en urmaker vurdere. Fra mitt ståsted synes jeg ikke at man i utgangspunktet skal skrape en slik klokke hvis den relativt enkelt kan settes i stand. Hvis det kun er salg/fortjeneste det dreier seg om er det best bare å rense og polere kassen og legge den ut til salg "as is".
PS. timeviseren ser ikke ødelagt ut, men mangler lume

Men den må nok sees "live" tror jeg :)

Seamasteren savner også den karakteristiske kantete originale kronen sin. Skiven er IMO veldig fin og jeg tror ikke jeg har sett en seamaster sort skive uten "arrowheads" før. Skal uret selges er det vel bare å selge på bukten og la kjøperen bestemme selv om han vil skrote det eller restaurere. Jeg ville nok rense, pusse bort resten av gullet på kassen og polere glasset for å gjøre objektet attraktivt for flest mulig.

Noe sted i nærheten av Bergen det er mulig å få en vurdering/service på den? Den er veldig skitten, Skiven ser egentlig helt fin ut under glasset. Men kassen har noen riper og er litt slitt ja.

Noe sted i nærheten av Bergen det er mulig å få en vurdering/service på den? Den er veldig skitten, Skiven ser egentlig helt fin ut under glasset. Men kassen har noen riper og er litt slitt ja.

Jeg støtter @lobergen sitt forslag her. Skal du selge, selg den as-is uten å gjøre noe som helst. La kjøper vurdere hva som bør gjøres ift service/restaurering/kassering.

Skal du ha den restaurert for eget bruk (da restaurering for salg etter alle solemerker vil være et tapsprosjekt), er jeg usikker på hvem som kan gjøre det i Bergensområdet. Kanskje noen andre vet? Det finnes noen i Oslo som jeg vet om som kan gjøre en jobb på denne. Send meg en PM hvis du er interessert, så kan jeg videreformidle.

Vær oppmerksom på at dette ikke er en Pie Pan Constellation som skal ha en ti-kantet krone. Tror nok at kronen er original.
Nope, jeg tenker ikke på kronen til en Connie men på de originale kronene fra disse Seamaster auto.
kantet er ikke riktige ordet muligens, de var taggete ( ?)

$(KGrHqZHJBQFJ64tkoNTBSe88L,nyQ~~60_35.JPG

ok. da blir det vel bare å rense av litt drit å legge den ut for salg. Takk for alle tips. Men enda litt usikker på hva jeg skal legge den ut for. Hvor er det best å selge den? på ebay?

ok. da blir det vel bare å rense av litt drit å legge den ut for salg. Takk for alle tips. Men enda litt usikker på hva jeg skal legge den ut for. Hvor er det best å selge den? på ebay?

Ja, eBay er nok best her. Kan selvsagt supplere med en Finn-annonse også.