Hjelp til kjøp av Planet Ocean

Medlem
30. jan. 2010
Innlegg
9
Sted
Oslo
Hei alle!

Jeg ønsker meg veldig en klokke. Etter å ha undersøkt litt, har jeg falt ned på Planet Ocean, 2201.50.00 (42mm, svart urskive, lenke). Jeg kan i prinsippet gjerne kjøpe et pent brukt eksemplar, men problemet mitt er at jeg ikke kjenner klokkedomenet godt nok.

For det første vet jeg ikke hva en fornuftig pris for en brukt PO er. Ser at det ikke ligger inne noen POer for salg her nå, men det ligger en på Finn: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20770083 .

Denne er oppgitt å være ny, men jeg tenker at forskjellen i pris på denne og en garantert ny PO fra AD ikke er *veldig* stor. En annen følge av at jeg vet (for) lite om klokker, er at jeg neppe kan skille fake fra ekte vare. Bør jeg avvente til det kommer en for salg her på Tidssonen, eller er dette et kjempetilbud? Eller bør klokkerookies som meg selv ta kostnaden det er å være rookie og rett og slett kjøpe nytt?
 
RE: hjelp til kjøp av PO

Hei Truant.

PO er en utrolig fin klokke. Jeg har selv eid 2 stk (både 42mm og XL).

Prisen på den PO´en på finn synes jeg er i høyeste laget.

Jeg betalte 12 000 for min husker jeg. Den var riktig nok brukt og bar litt preg av det, men samtidig mer enn pen nok til å kunne brukes daglig.

Hvis du vurderer å bruke en slik sum penger på klokke ville jeg heller ha fulgt den anbefalingen du selv sier, nemlig å kjøpe nytt hos AD.

Hoppet er jo som du sier lite fra 17500 - 25 000. Å er det en keaper du sikter etter så er det jo alltid noe spesielt med å kjøpe helt nytt.

Men dette er jo selvfølgelig bare min mening.

Du må føle på det selv ;)
 
Hei, og takk for fint svar!

Da slår jeg den Finnannonsen fra meg. Det er definitivt snakk om en keeper - det blir min første skikkelige klokke :)
 
Du trenger ikke å kjøpe nytt, men vær talmodig og vent på et eksemplar der du føler deg trygg på både klokkens ektehet og selgeren.
Det er vel også en stor fordel å gjøre en face-toface deal første gangen.
Alt av av bokser og papirer bør følge med. sett deg inn i hva dette innebærer!
Sjekk også at serienummer på klokken stemmer overens med kortert som følger med. Dersom klokken aldri har vært åpnet skal den ha en "red dot" mellom kasse og baklokk inntakt.
 
Med litt tålmodighet finner du nok en PO som selges av en forum-gjenganger. Det er vel så trygt som man kan få til. Gjør leksene dine først og alt går bra. Ingen grunn til å betale full pris om ikke den åpenbare gleden ved AD-kjøp er veldig viktig for deg.
 
Hei, og tusen takk for hjelpsomme råd og vink - jeg må si jeg har blitt veldig godt tatt i mot her!

Har begynt å abonnere på kjøp og salg-tråden nå. Nå har jeg mer eller mindre blitt besatt av PO, og tenker nesten ikke på annet. Et første tegn på at man begynner å bli litt over middels interessert...men har jeg først ventet så lenge, tåler jeg nok å vente litt til :)

I mellomtiden skal jeg gjøre leksene mine så godt jeg kan!

Mvh Truls
 
Jeg har mer eller mindre alltid handlet brukt. Og har absolutt ingen problem med dette!

For min del gir det meg en ekstra godfølelse når jeg i tillegg til å ha fått en fin klokke, har gjort en god deal :D
 
Nå har ting skjedd her. Jeg var innom en urmaker i går, de hadde uret inne, og det hele utartet.

Enden på visa var at jeg endte jeg opp med en splitter ny PO :cool:

Tusen takk for all hjelp underveis i prosessen - jeg hadde virkelig tenkt å kjøpe brukt, men fristelsen ble rett og slett for stor!

For et ur!
 
Gratulerer! Omega er et trygt og fornuftig valg! :)

Min hilser

e6ef1ef7.jpg
 
Tusen takk! Jeg er superhappy! Her er et bilde jeg tok med kameraet mitt tidligere i kveld:

trulssinPO.jpg


..og et kjapt wristshot med mobilen:

2010-02-14%2022.39.24.jpg
 
Tusen takk, jeg er utrolig fornøyd! Jeg tar meg stadig vekk i å bare glane på det :p


Det er 42mm - jeg prøvde en 45,5mm, men det ble altfor stort for håndleddet mitt :)
 
Gratulerer m kjøp! Min hilser!!:D
Knallfin klokke, var på vippen å selge min men det var det dummeste jeg noensin tenkt, takk o lov jeg har min kvar.
Prøv også dykker strappen

po.jpg


po42.jpg
 
Oh, den får en helt annen look med strap - det blir en sånn en med tiden kjenner jeg :)

Ut fra de guidene jeg har sett på nettet, ser det litt komplisert ut å bytte selv. Stemmer det, eller får man det til med litt tålmodighet og riktig verktøy?
 
Når jeg tar på meg POen savner jeg umiddelbart sommer! Her fra morgenbad før jobb i fjor :cool:

3674058515_0868f8546c_b.jpg


3674056781_110098b296_b.jpg


3674863616_ced0640c18_b.jpg