Hjelp til restaurering av SD lenke.

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Asker
Jeg håper jeg kan få noen gode råd fra forumet i forbindelse med restaurering av lenken til min SD. Lenken er en nyere solid end-lnks som har fått mange utfordringer de siste årene. Det er stor slitasje på innerste leddet begge sider, dette trenger en seriøs mekanisk jobb eller utskifting.
Er det noen av dere som har forslag til firma her hjemme eller utenlands som utfører slike jobber??
Mvh Tom

Jeg håper jeg kan få noen gode råd fra forumet i forbindelse med restaurering av lenken til min SD. Lenken er en nyere solid end-lnks som har fått mange utfordringer de siste årene. Det er stor slitasje på innerste leddet begge sider, dette trenger en seriøs mekanisk jobb eller utskifting.
Er det noen av dere som har forslag til firma her hjemme eller utenlands som utfører slike jobber??
Mvh Tom

Jeg vet ikke, men har samme problem med min lenke. Og har fått til svar av to urmakere at dette ikke kan gjøres noe med før evt barettene ryker. Flott om trådstarter eller andre kan legge ut info her om mulige tiltak.

Den eneste måten å gjøre noe med en sliten lenke er å kjøpe en ny. 6-7000 så har du en ny sel-lenke.

mulig det er enkelt

det siste leddet på lenka inn mot kassa er festet med en stor barret, mulig det er den som er slitt på din lenke, jeg kan godt se på det for deg, i tillfellet mulig jeg kan skaffe nye.

roger sveian
NURK

Du verden hvor enkelt dette hadde vært om det var baretten mellom kassa og lenka som var slitt! Men er neste ledd som slarker på min lenke, og tipper det er tilfelle også på trådstarter`s.

Dette leddet er jo presset sammen, visstnok vanskelig å få fra hverandre, men kan vel ikke være umulig? Alternativt å borre opp fra hver side og erstatte splinten med en skrue med hylsemutter i noe større diam. Hadde jeg hatt presisjonsutstyr for borring hadde jeg vurdert sistnevnte på min lenke.

btw; en SEL lenke til 16570 koster veil kr 8300,- Det er vel det dobbelte av hva den burde koste:rolleyes:

her er bilder av barettene

her ser dere hvordan lenkene er satt sammen, burde være mulig og bytte disse barettene.

roger
08446b34.png

5cac45ef.png

3e9a58e0.png

Takker for innspill, min har STOR slitasje på siste ledd, begge sider, og resten av lenken er relativt tight. Trenger nok en gjennomborring og innsetting av overdimmensjon med skruing. Setter pris på at du er villig til å se på lenken Roger, sender deg PM i morgen.
Hvis det ikke løser seg vil jeg prøve med noen alternative finmekaniske "verksted" for å se om det lar seg ordne på en økonomisk forsvarlig måte - skal holde dere oppdatert og gi dere info hvis noen kan komme opp med en bra løsning.
Mvh Tom

problemet og løsningen

Her er problemet, dårlige baretter i det siste leddet.
1bb95a62.jpg

her er en ny rustfri barett i riktig dimensjon.
1110984e.jpg

Da er lenken tight og fin igjen, klar for nye år.
75b6dbe2.jpg

roger sveian

Lenken er nå friskmeldt, Roger har gjort en kjempejobb og jeg takker så mye for en profesjonell "restaurering" av lenken. Er det andre som sliter med samme problemet kan jeg absolutt anbefale at dere tar kontakt med Roger. :D

Dette er starten på en god helg, nok en gang, takk for hjelpen Roger.
Mvh Tom

Interessant tråd, trodde det var umulig å gjøre noe med dette. Har en 10 år gammel SEL-lenke til 16570 med samme problemet, så hvis konstruksjonen er lik har du en potensiell kunde her også, Roger.

Vil gjerne rette stor takk til Roger for en kjempejobb. Rask som Lyn Gordon og et utmerket resultat. Med de vanvittige prisene på både nye og brukte Oysterlenker var jo dette som sendt fra oven - jeg trodde endestykkene var uopprettelig slække. Takk igjen! :p

Før:

_MG_1342.jpg

Etter:

IMG_7804.jpg