Hjelp :)

Medlem
18. sep. 2014
Hei, første innlegg av en som har blitt interessert i ur og klokker.

Håper det er god stemning for lufte noen spørsmål for en NOOB her.

SPM 1) Har gjentatte ganger forsøkt å få en takst / verdivurdering av et lommeur. Ingen som gidder å si noe om hva det "kan være verdt" før taksering. Kjipt å blåse 2000 på taksering hvis det er verdt 2000. Håper på litt subjektive meninger her inne:

K14 (Gull)
AJK8C2
N: 138222
Remontoiur
Spiral Breguet
Balancier Compense
i grei stand. En liten bulk.

d2FOypS.jpg

WsxBKPF.jpg

SMP 2) Skal nå gå til innkjøp av et armbåndsur.

jaja, i know, Omega, Rolex. osv.

- Spørsmålet er litt mer generelt ang. verdi:
* sett mange "dyre" klokker i stål og flere rimeligere i eks gull / rosa gull osv.
* gull er jo bra, men hvor mye har det å si? Typ klokken under er av stål... bedre å kjøpe en med edlere metaller til samme pris?
* http://www.prestigetime.com/item/Maurice-Lacroix/Masterpiece-Phase-de-Lune/mp6428-ss001-11e.html

SPM 3) Maurice Lacroix - ja, duger dette? liker klokkene. Ser at verdi fra klokken er tatt ut fra butikk synker sjukt, men bruktkjøp til 50% av pris vil gi stabil verdi? Ref klokken over.

Setter STOR pris på svar!!! :)

1. Aner ikke

2. Hva mener du med "hvor mye det har å si"? Det har jo bare med utseendet å gjøre. Om klokken kommer i stål eller gull så er det jo essensielt samme klokken, med et litt mer eksklusivt utseende. Så spørsmålet er egentlig hva du foretrekker.

La oss si det slik: Du kan få en Tissot i helgullkasse til 30-40k. I det prissjiktet får du brukt Rolex eller ny Omega. Hva vil du si er bedre?

Eller snakker du om "gull"? Altså belegg utenpå kassen.

3. ML, tja... synes en del av Masterpiecemodellene er pene, men ligger såpass høyt i pris ny at jeg heller velger meg noe annet. Om du liker den og skal ha den resten av livet så kjør på.

reply

1. Aner ikke

2. Hva mener du med "hvor mye det har å si"? Det har jo bare med utseendet å gjøre. Om klokken kommer i stål eller gull så er det jo essensielt samme klokken, med et litt mer eksklusivt utseende. Så spørsmålet er egentlig hva du foretrekker.

La oss si det slik: Du kan få en Tissot i helgullkasse til 30-40k. I det prissjiktet får du brukt Rolex eller ny Omega. Hva vil du si er bedre?

Eller snakker du om "gull"? Altså belegg utenpå kassen.

3. ML, tja... synes en del av Masterpiecemodellene er pene, men ligger såpass høyt i pris ny at jeg heller velger meg noe annet. Om du liker den og skal ha den resten av livet så kjør på.

Hei og takk for svar

2 - tenker først og fremst på fremtidig verdi $$.
3 - enig at de ligger høyt i pris, og ser at bruktverdien er meget lav. Lurte på om noen hadde erfaring med brukte ML, og om annenhåndsverdien fortsetter å synke i dass.

;)

Fremtidig verdi ja. Altså, gull vil naturlig nok ligge høyere i pris enn stål, men jeg _tror_ det har større verditap fordi markedet er mindre. Større marked for stål sub enn helgull f.eks.

Generelt er det slik at den som kjøper klokken ny i butikk tar det største tapet. Tapet fra eier 2 til eier 3 er mye mindre, om det er noe i det hele tatt. Over et langt perspektiv med et anerkjent merke så er det ikke utenkelig at eier 2 eller 3 kan _tjene_ penger. Bare se på hoppet til Rolex de siste årene. Prisene har vel doblet seg på rundt 10år?

Tviler dog sterkt på at ML går inn under denne kategorien, men tapet ditt er potensielt ikke så stort om du kjøper brukt.

thanks

Fremtidig verdi ja. Altså, gull vil naturlig nok ligge høyere i pris enn stål, men jeg _tror_ det har større verditap fordi markedet er mindre. Større marked for stål sub enn helgull f.eks.

Generelt er det slik at den som kjøper klokken ny i butikk tar det største tapet. Tapet fra eier 2 til eier 3 er mye mindre, om det er noe i det hele tatt. Over et langt perspektiv med et anerkjent merke så er det ikke utenkelig at eier 2 eller 3 kan _tjene_ penger. Bare se på hoppet til Rolex de siste årene. Prisene har vel doblet seg på rundt 10år?

Tviler dog sterkt på at ML går inn under denne kategorien, men tapet ditt er potensielt ikke så stort om du kjøper brukt.

akkurat det svaret jeg ville ha, mange takk. da får jeg onanere til et par andre klokker enn en ML'en tenker jeg da det helst skal være en investering!

akkurat det svaret jeg ville ha, mange takk. da får jeg onanere til et par andre klokker enn en ML'en tenker jeg da det helst skal være en investering!

I denne hobbyen er det begrenset hva du kan forvente av investering, hvis du skal lykkes med dette må du i hvertfall ha 30-50k å investere i ett ur, i tillegg skal du ha kunnskap om det spesifikke uret og markedet. Sist men ikke minst må du ha kunnskap om detaljer og originalitet. Til slutt er det enkleste - sitte på et solid objekt i 5-10 år. Lykke til.
Tom

I denne hobbyen er det begrenset hva du kan forvente av investering, hvis du skal lykkes med dette må du i hvertfall ha 30-50k å investere i ett ur, i tillegg skal du ha kunnskap om det spesifikke uret og markedet. Sist men ikke minst må du ha kunnskap om detaljer og originalitet. Til slutt er det enkleste - sitte på et solid objekt i 5-10 år. Lykke til.
Tom

tenker jeg nok vil ende opp med et par klokker som også glede og ikke kun $$, vi må jo ha det litt morro!

La meg foreslå at du heller setter pengene dine i et aksjefond...:rolleyes:

Enhver klokke vil stupe i verdi med en gang du forlater butikken. Også Rolex & Panerai.
Du kan jo selvsagt handle deg en redsub eller DRSD, men hvem vet hva disse vil gå for om 10-15 år?
Kanskje verden har tatt til vettet og luften har gått ut av bobla?;)

Edit: Det lommeuret er antageligvis ikke verdt noe. Få samlere har interesse for disse.

Redigert:
Hei, og velkommen hit til forumet @rridge :)

Ang verdien på lommeuret ditt så tviler jeg på at det er verdt å ta noen takst på det, om det koster ca 2000,- for selve taksten. Er som det nevnes her ikke mange som samler på lommeur, og da du ikke sitter på noe HELT unik, har det heller marginal verdi. Feks er det heller ikke veldig høy verdi på feks svært annerkjente merker som IWC når det kommer til lommeur. Så, er det arvegods, ta vare på det og vær fornøyd med å ha noe artig du kan bruke på 17.mai (dvs om det fortsatt fungerer) Er det ikke arvegods, la oss håpe at det ikke var noe du betalte noe særlig for.

Ang sp.mål to så har stål vs edle metaller ikke så alt for mye å si for noe som helst på klokken, annet enn utseende og hva den utstråler (les, hva du mener den utstråler, og de rundt deg som ser den) Det samme gjelder i de fleste tilfeller ang merket (forutsetter at vi snakker da om annerkjente produsenter, og ikke ræl i edelt metall) En moderne Rolex i stål vil for de fleste som ser den utstråle noe (si noe om vedkommende som bærer den, basert på biaser og forutintattheter selvsagt;) ) mens en feks Maurice Lacroix i gull er noe "hvermansen" ikke aner hva er, og har sett såppass mange klokker i "gull" helt ned i 200,- at de ikke tenker seg om to ganger engagn. Derimot kan DU ha meget stor glede av sistnevnte, om DU liker klokken og er komfortabel med hva den utsråler om deg.

Det jeg vil frem til her er at jeg i allefall mener det handler om hva DU vil ha, og at det baserer seg igjen på hva du legger i "det å bruke klokke". Er det kun noe som viser tiden? (tja, da hadde du nok ikke meldt deg inn her i første omgang vil jeg mene) eller vil du at klokken skal si noe om deg, være "et uttrykk"? Du finner nok mange variasjoner av svar ang "hva betyr klokken for deg" her inne, men jeg påstår i allefall at så og si alle som en her, i bunn vil ha en klokke som matcher det de ønsker å si om seg selv.

Og ang ML så er det gode klokker det, og har flere svært så pene modeller i mitt syn. Men kjøper du nytt, forvent et drastisk prisfall som sagt. Ja du får prisall på alt, men nå har jo snart bruktprisen på en vanlig Rolex 16610 tatt igjen hva den kostet ny, når de siste ble solgt i butikk. Så, noe holder seg bedre enn andre ting.

Håper det var noe som lignet på et svar i allefall;)

Redigert av en moderator: