Hjemmemekking

Tommytott

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2015
Sted
Bergen
Hei,

jeg får snart en tom 40mm Stowa-kasse (med krone, pakning og lenke) samt safirglass fremme og bak. Kassen skal visstnok være tilpasset automatiske ETA-verk 28xx-serien.

Kan noen anbefale spesifikke verk i denne serien? Jeg har selv bare vært borti 2824 (altså ikke tuklet med, men hatt klokker med disse verkene i) og har lite eller ingen formening om dette er noe jeg burde gå for igjen. Jeg kunne f eks godt tenkt meg en GMT da dette er noe jeg ikke har fra før.

Tar gjerne imot tips om grad av "finisjering" dvs elabore, top grade, whatever andre som finnes.

Hvor mye må jeg regne med å bruke på dette?

Takker for alle tips!

-Tommy

• Liker
Reaksjoner: Jonas99
ETA er gode verk, som er rimelige. 2824 og 2836 er arbeidshester. Solide verk. Men originalt har de ikke GMT.

Hvis du ønsker GMT, så må du vel opp i en 2892 variant, litt tynnere men tror det er samme diameter enn 2824/36. Dette ble blant annet brukt i Seamaster GMT.

Tror at det er forskjellig verk-holder for 2892 vs 2824, men det er andre som vet mye mer om dette enn meg. :)

For priser, kan du feks finne en seriøs selger på eBay eller Finn.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tommytott
Vet noen om jeg får kjøpt et komplett urverk (f eks ETA 2893-2) hos en norsk urmaker?