Ser poenget ditt @hman, jeg bare stusset på formuleringen din (...vært skikkelig vanskelig som andre er her inne), som jeg ikke kjente igjen; jeg kan ikke huske å sett vanskelige innlegg. Daglige snodigheter; javisst, men ikke vanskeligheter.Fint man kan hjelpe til å diskutere temaet og ikke henge seg opp i
formuleringer osv. Dere forstår alle hva dilemmaet er.
Men for å svare på dilemmaet ditt (i stedet for å henge meg opp i detaljer...). Først: Jeg opplever dette som kinkig. Hva som er riktig å gjøre her avhenger etter min oppfatning av en rekke faktorer, som mange er ukjente for oss du vil skal mene noe. Noen av oss (ikke nødvendigvis jeg...) spør seg for eksempel sikkert om følgende:
- kjente han til problemet med den støyende rotoren, men unnlot å formidle det til kjøper?
- solgte han klokken videre så fort fordi han ville bli kvitt problemet fort?
- reflekterte prisen kjøper betalte den manglende service-historikken (og den manglende servicen)?
Hvis jeg var i din situasjon tror jeg jeg ville tilbudt ikke å delbetale servicekostnad, men å omgjøre handelen. Det er vel et lovfestet prinsipp innen varehandelen at man innen en viss tid har rett til å omgjøre en handel hvis man av en eller annen grunn ikke er fornøyd. Så ville jeg ha utført den servicen og eventuelt solgt den videre - for noen tusen mer siden den da ville være nyservet - i trygg forvissing om at klokken var i topp stand. Og da vil du ha snudd et problembarn til en førsteklasses og attraktiv klokke. «Ukjent servicehistorikk» spiller liten rolle hvis man kan si «Nettopp tilbake fra service». Da har man kjøpt seg peace-of-mind uten at det har kostet noe.
Jeg har ikke fått med meg hvor lenge de som eide klokken før deg hadde den, og vet ikke om prisen har forandret seg i løpet av alle disse videresalgene, men jeg synes uansett det er søkt å gjøre disse ansvarlig nå, selv om de kanskje kan ha opptrådt litt uærlig; det toget har gått i mine øyne.
Jeg kjøpte en dyr klokke i vinter hvor selger var helt åpen på at klokken hadde behov for service, og det var reflektert i prisen, slik at jeg følte at jeg gjorde et godt kjøp selv om jeg kjøpte en klokke som ikke virket helt som den skulle. Full åpenhet kommer man lengst med.
Redigert av en moderator: