Hodinkee om Basel speedmasteren.

Takk for den, hyggelig med et gjensyn med denne skjønnheten. Når jeg ser på denne (og når det dukker opp vintage speedyer på dagens klokke) ser jeg hva jeg savner mest med min moderne moonwatch. Det er så vakkert med de skrått nedsenkede subdialene, jeg skjønner ikke hvorfor Omega valgte å endre dette til dagens "flate" (som fortsatt ligger under skiven, men helt parallelt).

Ref Baseldiskusjonene våre tror jeg at han bommer på spekulasjonene rundt hvorfor Omega gikk for safir i stedet for hesalite:

Certainaly, sapphire is a more robust material and more modern, but it seems if the other Moonwatches use hesalite, as did the original, this one should've too. Perhaps it was simply a sourcing issue, and Omega could not get its hands on hesalite crystal in this smaller size (the standard professional moonwatch is about 3mm larger than this watch), so they borrowed a normal sapphire crystal from another watch. Not a big deal at all, but worth noting.

Siden bezelen på denne versjonen har samme diameter som dagens Speedy vil jeg tro at man også ville ha kunnet bruke samme hesalite-glass. Men sånn ble det altså ikke. Jeg tipper heller at de var redde for å tape salg blant "massene" (som ikke henger på klokkeforum hele dagen) ved å velge "plastglass".

Anywho, denne har jeg lyst på...