Husk å stille klokken

Medlem
21. aug. 2012
Innlegg
28
Sted
Stavanger
Er vell egentlig unødvendig å minne dere her inne på å stille klokkene deres, men natt til søndag er det på tide igjen. Natt til søndag når klokken viser 03:00 skal den stilles tilbake en time, altså til kl 02:00.

Så enten får du en time ekstra på byen, eller en ekstra time i sengen..

Selv blir jeg neppe å stå opp kl 03 for å stille klokkene mine, men kanskje noe her inne har slike tvangstanker;)

Om du liker å fordype deg i nerdefakta er denne fin: Daylight Saving Time Explained - YouTube
 
Pedantspørsmål: Er det flere enn meg som reagerer når fravær av sommertid blir omtalt som "vintertid" og ikke normaltid?
 
Det er faktisk ugunstig å stille de fleste ur bakover. Dette fordi man da drar av olje i verket.

Det var jeg ikke klar over. Hvorfor vil egentlig det skje? Mekansimen som stiller klokken er jo i bunn og grunn bare en serie med tannhjul. Hvorfor vil det ha noe å si hvilken vei man snurrer tannhjulene?
 
Det gjelder absolutt ikke alle verk, men er en grei hovedregel. Noen ur oppfordres man til å holde igjen kronen eller stille litt bakover for å få stoppet sekundviseren. Dette gjelder bla speedmaster.
Noen seikoverk liker visst også å bli stilt bakover, men.. På de fleste ur så vil man kunne dra av olje som jo skal være på visse steder av en grunn.


Hvis jeg husker korrekt, så kan klokka begynner å gå baklengs også... (Ble litt usikker nå om dette gjelder når man stiller klokka eller bare om man holder igjen sekundviseren på verk uten hack., @Greg help me out. Hvordan var dette igjen?
 
Redigert av en moderator:
Hva skal man ellers gjøre denne ene gangen i året?

@Almås - merk at jeg ikke tror de tar skade av det, men hvis de ikke har dato-funksjon så er det "bare" å skru den 11h frem og ikke bak. Har du dato kan du skru den 23h fremover og en dag tilbake (?)

Sitter du på en perpetual calender så tenker jeg at det er minst tull med å stille en time bakover. @Moore ? :)
 
Redigert av en moderator:
Sitter du på en perpetual calender så tenker jeg at det er minst tull med å stille en time bakover. @Moore ? :)

Egentlig et interessant spørsmål hvordan man gjør med en perpetual calender...

Trekker ut kronen og hacker urverket i en time???

Edit: man har selvfølgelig to... En stilt til sommertid og en til bruk om vinteren... :p
 
Redigert av en moderator:
Jeg "sparer" alltid denne timen til godt ut på søndagskvelden -når hjernen begynner å tenke mandag, slik at jeg kan kose meg med en time ekstra helg! (Fakta)
Ingen småbarn i dette huset heller
 
Det gjelder absolutt ikke alle verk, men er en grei hovedregel. Noen ur oppfordres man til å holde igjen kronen eller stille litt bakover for å få stoppet sekundviseren. Dette gjelder bla speedmaster.
Noen seikoverk liker visst også å bli stilt bakover, men.. På de fleste ur så vil man kunne dra av olje som jo skal være på visse steder av en grunn.


Hvis jeg husker korrekt, så kan klokka begynner å gå baklengs også... (Ble litt usikker nå om dette gjelder når man stiller klokka eller bare om man holder igjen sekundviseren på verk uten hack., @Greg help me out. Hvordan var dette igjen?

Den baklengstgreia trenger ihvertfall en forklaring for det hørtes mest ut som magi for meg :p Klarer ikke å se hvordan det skal kunne skje i et urverk? Da måtte jo isåfall hovedfjæra ha klart å snu seg på en eller annen måte, noe jeg ikke helt ser for meg at kan skje ved verken manuell hacking eller ved å stille klokken bakover..
 
Redigert av en moderator:
Det er en kjensgjerning at enkelte verk begynner å gå baklengs hvis du stiller dem baklengs. Dette er ikke en permanent tilstand men jeg har sett at det kan skje så lenge som du stiller baklengs. Ser man på konstruksjonen av ganghjul samt anker vil den olje som sitter på ankerpallettene samt det område av ganghjul som vanligvis er i kontakt med hverandre plutselig bli "dratt" av pallettene, sansynligvis på den ene skarpe kanten hver ganghjultann har. Den nærmeste lignelsen jeg kan komme med, selv om det ikke er helt korrekt, bare et bilde, blir da å stryke med - versus stryke mot hårene :) Beste jeg klarer her nå på sparket. Har ikke "faglig belegg" for å si hvor skummelt dette er en sjelden gang, men har fra flere hold forstått at det i hvert fall ikke bør gjøres for ofte. Det skal være mulig å hacke med kronen og bare stoppe verket hvis du er meget forsiktig, men litt for mye kraft i fingertuppene, slik at du begynner å stille klokken baklengs, bare såvidt, er nok til at enkelte sekundvisere følger med mens du stiller klokken.