Husk å stille klokken

Det er en kjensgjerning at enkelte verk begynner å gå baklengs hvis du stiller dem baklengs. Dette er ikke en permanent tilstand men jeg har sett at det kan skje så lenge som du stiller baklengs. Ser man på konstruksjonen av ganghjul samt anker vil den olje som sitter på ankerpallettene samt det område av ganghjul som vanligvis er i kontakt med hverandre plutselig bli "dratt" av pallettene, sansynligvis på den ene skarpe kanten hver ganghjultann har. Den nærmeste lignelsen jeg kan komme med, selv om det ikke er helt korrekt, bare et bilde, blir da å stryke med - versus stryke mot hårene :) Beste jeg klarer her nå på sparket. Har ikke "faglig belegg" for å si hvor skummelt dette er en sjelden gang, men har fra flere hold forstått at det i hvert fall ikke bør gjøres for ofte. Det skal være mulig å hacke med kronen og bare stoppe verket hvis du er meget forsiktig, men litt for mye kraft i fingertuppene, slik at du begynner å stille klokken baklengs, bare såvidt, er nok til at enkelte sekundvisere følger med mens du stiller klokken.

Aha! Ja jeg kan se for meg at verket kan gå baklengst mens man stiller ettersom man tilfører kraft i den retningen. Da ble det hele litt mer klart :)
 
Det er en kjensgjerning at enkelte verk begynner å gå baklengs hvis du stiller dem baklengs. Dette er ikke en permanent tilstand men jeg har sett at det kan skje så lenge som du stiller baklengs. Ser man på konstruksjonen av ganghjul samt anker vil den olje som sitter på ankerpallettene samt det område av ganghjul som vanligvis er i kontakt med hverandre plutselig bli "dratt" av pallettene, sansynligvis på den ene skarpe kanten hver ganghjultann har. Den nærmeste lignelsen jeg kan komme med, selv om det ikke er helt korrekt, bare et bilde, blir da å stryke med - versus stryke mot hårene :) Beste jeg klarer her nå på sparket. Har ikke "faglig belegg" for å si hvor skummelt dette er en sjelden gang, men har fra flere hold forstått at det i hvert fall ikke bør gjøres for ofte. Det skal være mulig å hacke med kronen og bare stoppe verket hvis du er meget forsiktig, men litt for mye kraft i fingertuppene, slik at du begynner å stille klokken baklengs, bare såvidt, er nok til at enkelte sekundvisere følger med mens du stiller klokken.

Synsing og etablering av usannheter er døllt, så innmari glad i faktabasert kunnskap som @Greg her tilfører, takk!

Samtidig så har jeg ila min 30 års klokkeinteresse stilit klokker i hytt og pine, femover og bakover til alle døgnets tider uten at noen av klokkene har stoppet, gått feil vei, gått feil i det hele tatt, lagd lyder eller noe annet. Jeg baler i sneen med klokka. Tar basdstue med dem. Og er aktiv med dem. De tikker og går like godt. Det eneste jeg gjør forskriftsmessig er å følge anbefalt serviceintervall. Poenget mitt er: Vær gjerne forsiktig, men å se spøkelser på høylys dag er stort sett bare stress:)

Når det er sagt så må jeg si at normaltiden vi nå skal inn i er noe herk! Iallefall søndag morgen hvor jeg høyst sannsynlig blir vekket kl 0445:( Respektløse kids.

Kan forøvrig også tilføre en god (?) huskeregel for hvilken vei du skal stille klokka (to forutsetninger, funker ikke på digitale klokker og du må ha lært et årshjul med de tre vintermåndene på toppen og sommermånedene på bunnen): Klokka skal alltid stilles mot sommeren!



Her kommer Vintern:
Joachim Nielsen

Er du av typen som aldri blir brun,
Og som aldri heller prøver noe særlig på å bli det?
Blir du ansett som en kjedelig kujon,
Fordi du stort sett ikke gidder å bade?
Har du problemer, med å omgås overdrevent positive folk?
Du ække aleine, vi er mange som har det sånn

Er du av typen som liker å sitte,
Sitte inne å pimpe når sola skinner?
Er du av typen som er svak for sport,
Men bare på skjermer og bare når vi vinner?
Da har du problemer ifølge peanøtthjerneforbundet
Du ække aleine, vi er mange som har det sånn

Folkens jeg kommer med nyheter
Jeg må få be om absolutt stillhet
Ventetida er over
Det kommer til å falle snø I natt

Her kommer vinteren
Her kommer den kalde fine tida
Her kommer vinteren
Endelig fred å få

Er du av typen som lar deg irritere,
Av folk som alltid skal imponere?
Har du et kjøleskap,
Ja, har du en TV,
Ja, da har du alt som du trenger for å leve

Her kommer vinteren
Her kommer den kalde fine tida
Her kommer vinteren
Endelig fred å få
 
Redigert av en moderator:
@Almås - merk at jeg ikke tror de tar skade av det, men hvis de ikke har dato-funksjon så er det "bare" å skru den 11h frem og ikke bak. Har du dato kan du skru den 23h fremover og en dag tilbake (?)

Sitter du på en perpetual calender så tenker jeg at det er minst tull med å stille en time bakover. @Moore ? :)

Egentlig et interessant spørsmål hvordan man gjør med en perpetual calender...

Trekker ut kronen og hacker urverket i en time???

Edit: man har selvfølgelig to... En stilt til sommertid og en til bruk om vinteren... :p


@adamskater
@boenna_69

Komplisert ur.
Enkel justering.
Min Perpetual Calendar har selvsagt sin "danger zone" der det overhodet ikke skal justeres. Unngår man denne - det vil si mellom kl 2000-0200 - så er det bare stille klokken på helt vanlig måte.

Ved skifte av årstid gjør jeg all justering søndag formiddag, godt klar av risikosonen og - Gud forby - en høyst usannsynlig fristelse i å prøve justere den kl 01 eller 02.
Da foretrekker jeg nemlig gjøre helt andre ting.
:cool:
 
Redigert av en moderator: