Hei,
har fulgt med tråden en stund og ser jo at de fleste av dere har bred kunnskap rundt kvalitetsklokker.
Da har jeg en utfordring til dere
- Jeg kunne tenkt meg en skikkelig klokke i titanium.
Har et budsjett på alt fra 20K - 150K, men syns utvalget raskt blir dårligere når en MÅ ha titanium. (grunnet nikkealergi)
Noen anbefalinger?
Ser
Eksklusive klokker - Urverket.no - KLOKKER PÅ NETT har en del av klokkene jeg ser etter. Noen anbefalinger derfra kontra å kjøpe i butikk eller utlandet? Kan jeg spare 10-20 000,- ved å handle i utlandet blir jo valget enkelt for meg.
Samtidig hadde det vært kjekt å ha noen å "forholde" seg til ved evt. skader/reklamasjoner i Norge...
Dersom du sitter med en såpass "huge" ramme som 20-150k, så finner du deg (garantert) noe pent innenfor landegrensen og avskriver den problemstillingen der. Ingen grunn til å "knipe" på 10-20k på dette nivået.
Ok - men det blir kanskje veldig dyrt igjen?
Noen eksempler på dressur i enten titan eller gull/platina?
Det er mange pene dressur der ute i Platinum.
Her er min A. LAnge & Söhne, Lange 1 Time Zone. I Platinum.
Du vil ikke bare "se" forskjellen. Du vil også føle forskjellen. Vi snakker betydelig høyere egenvekt for Platinum enn gull.
Du skjønner hvorfor når du holder det i hånden.
Hei igjen,
Har nå gjort litt research på mange gode anbefalinger og ser ut som om jeg må forkaste rose gull og hvitt gull da de kun er 18Karat (24 karat er rent gull) og det blandes faktisk ofte nikkel i 18K også...
Nikkelmengden i ur varierer. Også om det i det hele tatt er nikkel i gullet. Anbefaler deg å sjekke i det enkelte tilfelle.
Karat er bare et uttrykk for hvor mye rent gull det er i gull-legeringen. Ikke noe om den øvrige sammensetningen.
Rent gull 24K (tilsvarende vektenhet 999/1000) er så mykt at det normalt ikke brukes, men blandes (legeres) med andre metaller for å gjøre det sterkere. Disse metallene avgjør hvilken farge gullet får; - rødt, gult eller hvitt.
De typiske metaller som brukes her er sølv, kobber, palladium mm.
Majoriteten av gullur i markedet (på dette nivå) er stort sett alle 18K, hvilket tilsvarer 750 vektenheter gull (750/1000), hvilket også betyr at det er like mye gull i uret om det er YG, RG eller WG.
Viktig er det derfor å vite at den supplerende vektenheten på 250 ikke nødvendigvis består av nikkel.
Du kan derfor ikke kategorisk avskrive hverken rødt, gult eller hvitt gull i 18K.