Hva bør jeg kjøpe

Medlem
15. mars 2016
Sted
Kristiansand
Hei! Har bestandig hatt lyst til å bruke endel penger på en fin klokke, men har aldri fått fingeren ut. Jeg har nå satt av ca 100 000 kr til innkjøp.

Hva mener dere jeg bør kjøpe for å få mest valuta for pengene? Jeg vil gjerne ha ei klokke som kan brukes til hverdags (men kommer ikke til å bruke den hele tiden) og til fest. Bør jeg kjøpe ny eller brukt?

På forhånd takk for tips!

Velkommen!

Hadde jeg hatt 100K og skulle eie en klokke, hadde det utvilsomt blitt en Rolex Daytona. Ny eller brukt, er i dagens galskap omtrent samme pris.
En Daytona passer til dress, casual og til stranda.

Jeg hadde gått for en med hvit skive (har hatt to tidligere). Elsker den hvite, selv om sort (har hatt en tidligere) muligens er litt røffere, samtidig som mest nøytral. Høres muligens litt rart ut, men sånn jeg ser det.

Lykke til ;)

@adamskater - 15300 til 100K? Det er sååååå 2015 :)

Skriv gjerne hva du liker av merker, gullmodeller eller stålmodeller, dykkere etc, enklere å komme med litt tips da! Får veldig mye bra brukte klokker i den prisklassen og mye nytt.

henu8yne.jpg
blackearlyz3.jpg

Nå med illustrasjoner / enabling.

Kjøp det du har lyst på. ;)
For det budsjettet har du mye å velge i. Jeg ville kjøpt brukt her på Ts mens andre foretrekker nytt.
Forslag:
Reverso 1931
Submariner
Daytona
GMT master
Yachtmaster
Speedmaster dark/Grey side of moon
Etc etc

Anbefaler at du bruker noen uker, helst måneder, på å teste, prøve og lese deg opp før du hopper i det.

Lykke til :)

Takk for raske svar! Helt ærlig så har jeg ingen spesielle preferanser (enda) Jeg synes begge modellene Adamskater foreslår er utrolig fine..

Takk for raske svar! Helt ærlig så har jeg ingen spesielle preferanser (enda) Jeg synes begge modellene Adamskater foreslår er utrolig fine..

@Callahan har det beste rådet: Gå i butikker og prøv mye forskjellig på armen før du bestemmer deg.

Selv er jeg svak for Jaeger-Lecoultre og kunne i din situasjon endt opp med noe sånt:
Q1558420.jpg

Eller noe sånt: (denne har jeg faktisk endt opp med)

1053645.png

Hva mener dere jeg bør kjøpe for å få mest valuta for pengene?

Du vil være mer fornøyd med valget, dersom du selv gjør research - og har en short list. Gjør det først, og deretter spør om ting du er usikker på. Nå får du bare et hagleskudd av tips, som egentlig har begrenset verdi for deg. Begrenset fordi du ikke har investert noe av deg selv i valget.

Foreslår at du først peiler deg inn på hvilke egenskaper du ønsker deg. Selv ville jeg foreslått lenke, vanntett og tåler røff bruk som krav for klokke #1. Hvorvidt dato er et must er også greit å ha en formening om

Dypt og viktig fra @Loevhagen der! På den annen side kan prosessen med å investere av seg selv befordres av å eie klokker selv. En mulighet å begynne litt forsiktig: Man kan oppleve det mekaniske urets magi også i lavere prisklasser. På den måten kan man glede seg over en klokke allerede nå uten å betale for mye. Noen kandidater (som den observante leser vil forstå er jeg svak for Seiko også):

Seiko Shogun (SBDC029) fås ny for ca. 10k, og siden den er av overflateherdet høylegert titan er den på noen måter bedre enn noe fra Rolex (ripefri, lett og behagelig):

sbdc029-a_large.jpg

"Cocktail time" (SARB065) er mer av en dressklokke og koster ca. 5k:

s_sarb065a_large.jpeg

• Liker
Reaksjoner: oblande og Gubben11
Velkommen til galskapen @Asmebye.

Det riktige svaret har @Rød allerede gitt. Svart eller hvit, ny eller brukt - "it doesn't matter. It is a Daytona!". Daytona kan være en ene og fineste klokken ut livet.

Eller en feigere alternativ. Sub/SD/BLNR med litt penger til sommerferien.

Har hatt AP 15300. Vet ikke om jeg kan anbefale den med mindre du er superforsiktig ved bruk og passer på å pakke den inn i utider. AP kler ikke hairlines.

For 100k ville jeg gått for en hverdagsbeater og en dressklokke.

Først er det viktig å sette opp endel grunnleggende kriterer:
Lenke eller reim?
Dato?
Komplikasjoner du liker? Chronograph, GMT, månefase, power reserve, etc...
Størrelse? 36mm eller 48mm diameter?

Når du sier valuta for pengene forstår jeg mye klokke for pengene, og ikke gjensalg.
Da ville i så fall en Rolex vært fasit her.

Du må nok være litt mer spesifikk hvis du vil ha brukbar hjelp her.;)

Hva med en zenith? El Primero er jo legendarisk. Mye klokke for pengene.

zenith-watches_8724387b-6e14-479b-853c-a414668f86de_1024x1024.jpg

Hvit 116520 er er meget godt tips. Det er den klokken jeg har vært mest happy med (etter panda 116509).

Trenger du dato vil jeg også slå et slag for Hulken, 116610LV:

Disse tipsene gjelder hvis det er en allrounder du vil ha, hvis ikke har @Brocot gitt noen spennende alternativer!

• Liker
Reaksjoner: Brocot
Kjøp deg en Rolex 1680 RedSub, kan brukes 24/7 til alt, tåler det og vil holde seg i verdi. Denne må du jo jobbe for å finne i orginalstand, mye bedre enn å gå innom en tilfeldig AD og kjøpe noe nymotens ræl - hvemsomhelst med 100K og lav impulskontroll greier dette.
Tom

Kjøp deg en Rolex 1680 RedSub, kan brukes 24/7 til alt, tåler det og vil holde seg i verdi. Denne må du jo jobbe for å finne i orginalstand, mye bedre enn å gå innom en tilfeldig AD og kjøpe noe nymotens ræl - hvemsomhelst med 100K og lav impulskontroll greier dette.
Tom

Hahaha. Årsbeste.:p
Hvilken som helst idiot med mer penger enn vett klarer å kjøpe seg en ny Rolex.:D

Men med en ekte vintage Rolex på labben kan du i tillegg skryte uhemmet til alle de andre juniormeglerne om hvor vanskelig den er å få tak i.;)

• Liker
Reaksjoner: teknor
Tenkte at jeg kunne avsløre hva jeg falt ned på til slutt.......
Jeg skal ha den nye Rolex Daytona 116500LN. Har innsett at det kan ta noen år før jeg får mulighet til å kjøpe den. Skal derfor i morgen kjøpe meg en Omega Seamaster Aqua Terra (stållenke og blå bakgrunn), som jeg kan ha i mellomtiden. Regner med jeg blir fornøyd med begge valgene.

Tusen takk for gode tips!