Hva betyr egentlig klokkemerkene i dag.

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Aller først, beklager jeg for ikke å kvalitetssikre tråden bedre, men håper at noen etterhvert supplerer detaljer. Jeg fant i farten ikke fullstendig oversikt over hvilke klokkemerker som eies av hvilke konglomerater (Swatch group, Richemont, Luis Vuitton ect) men dere vil nok uansett skjønne poenget.

I det siste, mest med vinklingen til en amatørurmaker, har jeg mer og mer latt meg irritere over at gode og gamle klokkemerker ender opp med samme eier på topp. Jeg ønsker å stille spørsmål ved dette, spørsmål som jeg håper oppleves som WIS-ete, og ikke wisswassete :)

Hvor stor grad av råderett vil de enkelte merker ha, når øverste leder samtidig eier en "konkurrent"?

Et godt eksempel er Certina. Og longines. Ooooooog Omega. Samt Breguet.

Hvorfor disse, og hvorfor i akkurat denne rekkefølgen?

Jo, alle fire eies i dag av Swatchgroup. Og rekkefølgen er ikke vilkårlig. De fleste som er over middels interessert i ur vil se at dette har med pris å gjøre. Certina er billigst, Breguet er da dyrest.

Jeg tenker, en gang i tiden (Breguet har en noe ukontinuerlig historie dog) konkurrerte disse mot hverandre i ordets rette forstand. Jeg antar at de hadde til dels forskjellige målgrupper allerede dengang, basert på tidligere priser osv, men jeg er alikevel sikker på at de var reelle konkurrenter, og hvis en ingeniør hos Certina hadde funnet opp en genial innretning som gjorde at klokken gikk superpresist, en tourbillion-aktig nyskapning om du vil, så ville selskapet i all hemmelighet ha jobbet med dette frem til lansering, hvor de kunne gått ut med dette på lanseringsdato, og humret for seg selv når de så at deres produkt var bedre enn konkurrenten.

De gamle, etablerte klokkemerkene er proppfulle av historie og faglig tyngde.

Så, er det slik i dag? Jeg vet ikke, men antar at det ikke er en Fou (Forskning og utvikling :)) avdeling hos de enkelte av nenvte merker, som tenker så nyskapende som før. Jeg TROR at det aldri vil skje at det kommer en Certina som er "bedre" enn en Longines osv. Luksus er forbeholdt Breguet, og vi kan kanskje se for oss en limited edition minute repeater fra Omega (vagt allerede der) men fra Longines? Neppe. I så tilfelle som en slags jippo, tillatt av sjefen over alle sjefer.

Disse tankene må jeg innrømme plager meg. Det gjør at jeg mer og mer ser mot vintageverden, men denne gang med "nye" øyne. Jeg vil tilbake til det mer ekte. Vet ikke om dette ble uklart, og noen som er mer kyndig enn meg i urhistorie vil kanskje kunne fortelle meg at ting ikke var så forskjellig før. Dette vil da for meg være ny kunnskap, noe jeg alltid setter pris på.

Akkurat nå tenker jeg på, hvor mange helt uavhengige klokkeselskap finnes det egentlig.

Patek? Audemars Piguet? Rolex?

Kom med tanker og innspill all you watch idiots :)

Skrevet med en IWC på armen. Et selskap nå eid av Richemont.

Redigert:
Starter med Richemont og deres stall her:

A. Lange & Söhne ·
Alfred Dunhill ·
Azzedine Alaïa ·
Baume & Mercier ·
Cartier ·
Chloé ·
IWC ·
Jaeger-LeCoultre ·
Lancel ·
Montblanc ·
Net-a-Porter ·
Panerai ·
Piaget ·
Purdey ·
Shanghai Tang ·
Vacheron Constantin ·
Van Cleef & Arpels

Swatch group og deres stall:

Prestige and Luxury Range: Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega.
High Range: Longines, Rado, Union Glashütte.
Middle Range: Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton; Calvin Klein watches + jewelry.
Basic Range: Swatch, Flik Flak.

Tar med deres egen rangering fra deres hjemmeside - og det unnebygger jo allerede der litt hva jeg mener :)

Lagde meg en liste over de som er eid av de store som Swatch,Richemont etc,og hvilke som er independent OG lager noe jeg kan ha råd til.
Den lista ble kort.
Jeg er ikke fan av at alt blir eid av noen få.
Innbiller meg også at ting dreier seg mer om penger,enn faktisk glede,nyskjerriget og stor interesse for klokker.
På toppen hvertfall.

Heia Ahci sier nå jeg;).
Selv om de fleste lager ting jeg aldri kommer til å ha/ta meg råd til.

Skrevet med Damasko på armen:D

For meg er det ikke helt tilfeldig at jeg har nettopp Patek, Rolex og AP i boksen.

Mye av det andre opplever jeg som merker laget utelukkende for å tappe meg for penger (og ja, selvsagt vet jeg dette gjelder de tre jeg har fra før også) uansett hvilket segment jeg skulle finne på å ha råd til å handle i.

Finnes utrolig mye pent jeg kunne tenkt meg også fra de merkene du nevner, men pengene er ikke uendelige og da blir fort dette et kriterium å filtrere på.

Fornuftig?

Neppe. Men det er nå engang ingenting av dette i utgangspunktet.

Jeg tror nok du har rett i at felles eierparaply gjør merkene litt kjedeligere. Jeg tror for eksempel at Omegas avgjørelse om å strupe inn forhandlernettet ved å forlange flere toppmerker i butikkene, ble gjort fordi de ville posisjonere seg tydeligere i en høyere prisklasse enn Longines - noe som også gjør at Longines blir "holdt nede" som merke i forhold til Omega.

Men merkene konkurrerer jo med merker fra andre eiere, så jeg tror det skjer og vil skje mye nyskaping fremover. Jfr. for eksempel Breguets Chronometrie.

Dessuten, som @walteren sier, så finnes det den del independentmerker på vei frem og opp. Merker der det skjer veldig mye spennende. Moderne teknologi har vel også gjort det lettere å lage egne urverk selv om prisene fortsatt er høye på de fleste av disse merkene.

Skrevet med H.Moser&Cie i Sveits.

Redigert av en moderator:
Kult tiltak!

Ville bare nevne at Frederique Constant er uavhengig, selv om de kanskje ikke er i luxury range helt enda. Det samme gjelder vel Nomos?
Så er det jo en bøtte med mikrobrands, men disse var kanskje ikke helt det du tenkte :)

Visste ikke at Glashütte Original var Swatch forøvrig. Interessant.

Frederique Constant gjør mye bra om dagen synes jeg også,de har manufacture urverk uten at klokka koster skjorta. Nå har aldri jeg eid ein FC så jeg vet ikke helt hvordan kvaliteten føles, men dette er ett klokkemerke som jeg tror er på fart oppover.

Oris er vel også privat? De baserer seg på ETA-verk, men priser seg litt deretter. Det positive med Oris er at de lager sine "egne klokker", -> de har ikke noe homeage-preg, de tør prøve litt nye ting. Etter for hva jeg har forstått produserer Oris kun mekaniske verk, noe som også faller godt i smak hos meg.

Dette var mye tanker en fredagsmorgen :)

Du har nok rett i at det struper en del av konkurransen som kanskje ville vært der hvis merkene ikke var samlet under disse paraplyene. På den andre siden, hvor mange merker ville overlevd på egenhånd? I tillegg til de vanlige stordriftsfordelene som produksjon, FoU, osv. tror jeg mangfoldet faktisk kan være bedre med større eiere som legger overordnede strategier for merkene så det faktisk er plass til både Tissot, Certina, og Hamilton i markedet. Disse tre merkene er ganske like, men allikevel veldig froskjellige (i mine øyne ihvertfall).

Den største innovasjonen kommer nok til å fortsette å være fra "prestisje-/luksus-merkene", men man skal vel ikke se bort ifra at ettersom innovasjonen ikke lenger har sin "innovasjonsverdi" vil dryppe nedover i hierarkiet til f.eks. Longines. Fra Longines har vi jo i nyere tid sett urverk som er eksklusive for merket (selvfølgelig ETA-produsert) med kolonnehjulskronografer, monopusher chrono, osv.

Min mening er at de merkene som ville overlevd uten å ligge under en slik paraply kanskje ville dekket litt andre segmenter enn det de gjør i dag, men at dette ikke nødvendigvis ville vært positivt for oss som kunder eller merkene selv. Se for deg Certina finne opp et genialt urverk som ikke blir påvirket av tyngdekraft/kulde/varme/etc. med 180 dagers gangreserve, og et avvik på +/- 5 sekunder i kvartalet, det ville ødelagt all strategi bak merket å lansere dette til si 150 000,- NOK. Det kan være verdt det, men "er" det verdt det?

Ble litt rabling på slutten der, da merkene hypotetisk sett ville kunne hatt helt andre verdier i kundene/markedets øyne, men helt tilfeldig er det vel ikke at de ligger posisjonert som de gjør i dag?

Redigert:
Seiko klarer seg vel bra på egne bein, medlemmer av familien til grunnleggeren i styret, all inhouse, verdens største klokkeprodusent, haugevis av patenter. De har et bredt og mangfoldig produktutvalg som om man tar med de mest eksklusive Credor urene vil svare på alle merkene til swatch group.

Rablet ned med Hulken på hånden. :)

Dette var mye tanker en fredagsmorgen :)

Du har nok rett i at det struper en del av konkurransen som kanskje ville vært der hvis merkene ikke var samlet under disse paraplyene. På den andre siden, hvor mange merker ville overlevd på egenhånd? I tillegg til de vanlige stordriftsfordelene som produksjon, FoU, osv. tror jeg mangfoldet faktisk kan være bedre med større eiere som legger overordnede strategier for merkene så det faktisk er plass til både Tissot, Certina, og Hamilton i markedet. Disse tre merkene er ganske like, men allikevel veldig froskjellige (i mine øyne ihvertfall).

Den største innovasjonen kommer nok til å fortsette å være fra "prestisje-/luksus-merkene", men man skal vel ikke se bort ifra at ettersom innovasjonen ikke lenger har sin "innovasjonsverdi" vil dryppe nedover i hierarkiet til f.eks. Longines. Fra Longines har vi jo i nyere tid sett urverk som er eksklusive for merket (selvfølgelig ETA-produsert) med kolonnehjulskronografer, monopusher chrono, osv.

Min mening er at de merkene som ville overlevd uten å ligge under en slik paraply kanskje ville dekket litt andre segmenter enn det de gjør i dag, men at dette ikke nødvendigvis ville vært positivt for oss som kunder eller merkene selv. Se for deg Certina finne opp et genialt urverk som ikke blir påvirket av tyngdekraft/kulde/varme/etc. med 180 dagers gangreserve, og et avvik på +/- 5 sekunder i kvartalet, det ville ødelagt all strategi bak merket å lansere dette til si 150 000,- NOK. Det kan være verdt det, men "er" det verdt det?

Ble litt rabling på slutten der, da merkene hypotetisk sett ville kunne hatt helt andre verdier i kundene/markedets øyne, men helt tilfeldig er det vel ikke at de ligger posisjonert som de gjør i dag?

Du har mange gode poeng her.

Breitling kan se ut til å være i "eget" eie.

:)

Morsomt. Det var akkurat det jeg tenkte da jeg klikket på tråden nuh!

Vi snakket jo såvidt om dette hos Sutterud. Jeg var sikker på at de var Swatch-eid, men tok feil der. Synes det er moro at Breitling beveger seg mer mot inhouse, og at de holder en forholdsvis ren profil med viderføring av klassiske modeller (Navitimer/Chronomat), samt at de har et eget uttrykk som går igjen hele veien.

De har også en utrolig historie å trekke av, med utallige flotte modeller fra 60/70-tallet. Dersom de revitaliserer mer av dette, og holder igjen på steroidene kan det bli virkelig spennende i fremtiden.

Breitling er ikke for alle, men personlig har jeg veldig sansen!

Det samme skjedde i 80 taller når Heineken kjøpt mest av alle øl selskaper i Europa...
Pernod-Ricard slukker sprit selskaper også. Dette skjer ikke bare i klokkeverden med dere vet det sikkert.
Den gammel historie om haien som spiser alle små fisk.
Det er nok et vel kjent problem som kveler nyskapning, oppfinnsomhet og utvikling: Klart det.
En merke som er ikke representert her på TS og som jeg liker(spesielt de ny modeller) er Vulcain.
De ser ut til å bli uavhengig og mellom historie, hva de kommer med, er det nok til å kose seg masse... 100% in-house.
Jeg har vært selv en del ganger på grensen til å kjøpe meg en Vulcain.:cool:
Vulcain Watches - Home

Breitling kan se ut til å være i "eget" eie.

:)

Litt usikker på om DKSH kun driver distribusjon og markedsføring for Breitling eller om de har noe eierskap i tillegg. De eier ihvertfall største del av Maurice Lacroix.

DKSH is proud to provide a series of professional services as exclusive agent and distributor of selected luxury and lifestyle watch brands in various market segments. With a strong focus on wholesale and distribution channels, we have built famous brand names over the years. We always adhere to the strategies and objectives of our suppliers combined with our local market intelligence in order to maintain a long-term brand building relationship.

Our watch portfolio carries the following brands:

•Bedat
•Bovet
•Breitling
•Davidoff
•Glycine
•Maurice Lacroix
•Mondaine
•Puma
•Salvatore Ferragamo
•Timex
•Ulysse Nardin
•West End

Breitling er fortsatt et familieeid selskap. Ernest Schneider kjøpte varemerkene Breitling og Navitimer av Willi Breitling i 1979, og åpnet den nye Breitlingfabrikken i 1984. Schneider familien eier 100% av aksjene i Breitling og Breitling Chronométrie (Kelek).

Vulcain er nydelige ur, og nydelige vintage. Har diskurert dette merket mye i "urmakerkretser" :)

Det er nok et problem, at så lenge det ikke finnes skikkelig butikk i Norge, så vil man heller ikke få solgt mange nok til å få de inn på sonen og inn i et omløp.

Deres varemerke er såvidt jeg husker mekanisk alarm, noe de var først ute med på armbåndsur. Lekkert design. Eneste merkelige er at diverne deres er wr til 100...:confused: Samtidig er Nautical modeller wr til 300m. Det blir jo sistnevnte som blir diver da tenker jeg. Var en artikkel om merket i Watchtime en eller annen gang i løpet av i fjor. Absolutt et spennende merke.

Har myst litt på Vulcain selv i det siste.
Men nå er det mailings på gang med ett medlem av AHCI.