Hva betyr egentlig klokkemerkene i dag.

Hva slags urverk sitter i moderne Vulcain klokker?

De gikk vel nedenom og hjem som følge av quartzkrisen de også, før de startet opp på nytt igjen for 10+ år siden.

Kikket litt på Vulcain selv en periode. Relativt stive priser.
Fant ut at det ville bli en litt for dyr affære å bestille.:(

Må si jeg liker den triple-date moonphase modellen. 42 mm litt i største laget for en slik modell for min smak dessverre.

Må si jeg liker den triple-date moonphase modellen. 42 mm litt i største laget for en slik modell for min smak dessverre.
Sånn klokker er ikke som en 42mm dykker: De ser litt mindre ut. Jeg syns at størrelsen er helt ideelt som dress klokke.
Den blå "sunburst" tallskive er sikkert nydelig å se på med lyseffekter...
Men det var ikke fanget der...
vulcain_zpsd161f76c.jpg

Man kan ikke si at fyren har en stor håndledd, da kan du sikkert bruke den...

Fin tråd med mange interessante innlegg. Selv synes jeg mangfoldet av klokkemerker er overveldende bra selv om Swatch Group, Richemont og de andre store svelger mange små merker. Når det gjelder innovasjon synes det som Swatch Group aldeles ikke hviler på laubærene , men tvertimot leder an med Omega's coaxial teknologi og anti-magnetisme, mens Tissot vinner Cosc priser og lager Powermatic med 80 timers gangreserve i budsjettklassen med og uten chronometersertifikat. Nettopp er det åpnet en rålekker dedikert Tissot butikk på selveste Bahnhofstrasse ved siden av luxusmerker i en helt annen prisklasse så marketing strategien er heller ikke så forutsigbar som merke hierarkiet i Swatch Group skulle tilsi heller. Til en viss grad er nok konkurransen mellom merkene i samme familie ønsket fra konsernet så lenge den er konstruktiv. Så lenge vi snakker pris/ytelse er det vanskelig å komme utenom storskalafordeler. Men heldigvis handler attraktiviteten til de ulike merkene vel så mye om følelser. Ulysse Nardin innbiller jeg meg er uavhengig og imponerer både hva gjelder innovasjon (tidlig ute med silisium) og look & feeling da jeg fikk nærkontakt på Baselmessen. Spennende å se om Biver klarer å gjenta suksessen hos Hublot. Vanskelig ikke å bli imponert over hva Hublot får til som merkevare selv om jeg ikke synes noe om utseende på de fleste modellene. LVHM konsernets klokkedivisjon hvor Hublot hører til i har som kjent også merkene TagHeuer, Zenith, Bulgaria + et par andre for meg ukjente merker. Bulgaria har synes jeg har vært lekre med sin Genta inspirerte modeller men falt helt igjennom da jeg kom i nærkontakt med noen av modellene i Basel. Det samme gjelder Vulcain som jeg har vært avstandsforelsket i tidligere. Noe dette bildet kanskje kan forklare.

c99fbc63400cc43e3eaadb3996f5ada9.jpg

PS
Fun fact: I likhet med Hublot som satser voldsomt på sponsoring av fotball om dagen , var Vulcain for mange år siden pionerer i sponsing av fotball med Real Madrid som ambassadør.
Ds

Coaxial var hverken Swatch eller Omega sin oppfinnelse,men derimot Daniels.
Nå skal de ha kudos for at de turte bruke den,i motsetning til Rolex,Patek etc etc.,men det stopper også der.

@walteren Fortell! Eller hint litt mer i hvert fall...

Tjo,fikk idag en tegning av hvordan det vil se ut.
Det er vel det eneste medlemmet av AHCI som lager klokker som er innenfor rekkevidde for de fleste.
Det er jo selvfølgelig for at det er visse "snarveier",som å bruke,og gjøre om eksisterende verk,og fordi han har ett standard oppsett med kasser.
Jeg vet at han har lagd kasser,og kan sikkert lage eget urverk også?,men da prater vi helt andre priser.
Mere vil jeg ikke si enda,fordi jeg vil holde litt på spenninga.
For de fire av oss her som syns det er spennende med noe anderledes:mrgreen:.
(Var jeg stygg nå? haha)

Redigert av en moderator:
Tjo,fikk idag en tegning av hvordan det vil se ut.
Det er vel det eneste medlemmet av AHCI som lager klokker som er innenfor rekkevidde for de fleste.
Det er jo selvfølgelig for at det er visse "snarveier",som å bruke,og gjøre om eksisterende verk,og fordi han har ett standard oppsett med kasser.
Jeg vet at han har lagd kasser,og kan sikkert lage eget urverk også?,men da prater vi helt andre priser.
Mere vil jeg ikke si enda,fordi jeg vil holde litt på spenninga.
For de fire av oss her som syns det er spennende med noe anderledes:mrgreen:.
(Var jeg stygg nå? haha)

Ah.

Da tror jeg at jeg vet hva det er snakk om. :) Blir spennende å høre erfaringene og se resultatet.

Regna med du ville ta den.
Fikk akkurat ett bilde,hvor han lar lagt urskiven jeg vil ha over kassa jeg vil ha.
Bare en liten forandring av farge nå,så blir det fint,og som jeg vil ha det.

Det blir en merkelig kombinasjon av to ting jeg aldri har sett før.
Sikkert fordi det ikke er logisk for noen andre enn meg:D.
Men det er jo moroa med denne type klokker,man får det man selv vil,ikke hva ett firma håper/tror/mener du vil ha.

Nei jeg skrevet: "Sånn klokker er ikke som en 42 mm dykker :
De ser litt mindre ut ."
Mindre, ikke større enn en dykkerur.
Dette er jeg også uenig i. Et dressur med smal bezel på 42mm ser større ut enn en et dykkerur på 42mm, synes jeg. Det har noe å gjøre med at skiveflaten blir så stor, tror jeg.