Hva bringer «Year of the Dragon»

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Det dukket plutselig opp en nydelig Longines, med rød skive, som visstnok skal markedsføres mot det kinesiske markedet og dere kalender. I år er det Dragens tur.

Som på samlebånd dukket det opp andre merker (IWC, Bell & Ross, Arnold & Son, Blancpain) med sin versjon av heder til dragen.

Jeg trodde at rødt var obligatorisk siden fargen har dypere betydning, men det stemte altså ikke. Det var både andre fargevalg, graveringer og utsmykninger som prydet skivene. Jeg synes dette er morsomt, men håper virkelig det kommer mer av de røde skivene, da dette virkelig er en sjeldenhet.

Tenkte å oppdatere tråden etterhvert som merkene presser ut dragemodellene, men hadde vært artig om folket kommer med tanker/spådommer/lanseringer. Som min spådom tror jeg de store kommer til å kaste seg på her, typ Tudor Royal med rød skive, kanskje en Omega Constellation med rød skive.

IMG_1436.jpeg
IMG_1437.jpeg
IMG_1432.jpeg
IMG_1434.jpeg
IMG_1433.jpeg
IMG_1435.jpeg

Blancpain var virkelig lekker.
Vet du om det er "årstallet" som står øverst? (Der hvor, selvfølgelig?, dragen er.)
8

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Blancpain var virkelig lekker.
Vet du om det er "årstallet" som står øverst? (Der hvor, selvfølgelig?, dragen er.)
8
Etter hva jeg har fått med meg så går kalenderen i 12-års sykluser. Den virker mer komplisert enn en «vanlig» perpetual calendar (?). Snipper litt fra nett:
This watch actually has an interesting story behind it. The Villeret Traditional Chinese Calendar was first introduced in 2012, to mark the previous Year of the Dragon. 12 years later, it’s the dragon’s turn again, and Blancpain is releasing the same watch, but in an incredible polished red gold case with a rich green enamel dial. The case measures a significant 45.2mm wide and 15.1mm thick, but it needs all that size. Not just to house the dial with all the complications, but also to hide the five patented correctors to adjust the calendar under the lugs.
The Traditional Chinese Calendar not only has the really complicated Chinese calendar in it, but also the Gregorian calendar. While a bit gratuitous, it does serve a purpose as China regularly uses both the lunar calendar for festival dates and the Gregorian for civil purposes. The challenge posed by a Chinese calendar resides in the difference between the number of days in a solar year (365.2) and the lunar year, which can vary between 353, 354 or 355 days.​

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror jeg har misforstått hva året kommer til å bringe. Satt med et håp at det skulle dukke opp mer i tråd med Longines, Blancpain og IWC. Det hadde vært så kult med gøyale farger som glødene rød, jade grønn og sky blå. I stedet fortsetter det å dukket opp helt bonkers modeller som fra Genus nå - til 175k CHF…
IMG_1472.jpeg
IMG_1473.jpeg

• Wow
Reaksjoner: seiltid
Denne var fet! Jeg hadde fint levd med den dragen. Det forteller jo noe om bakgrunnen til klokken. Jeg synes det er kult.
Helt enig at det er kult med et element som sier noe om bakgrunnen, men jeg finner subtile hint mer sjarmerende. Det hadde jo gått an å kjøre en Oris Kermit med en viss dato som viste en drage, eller kanskje noe ala Omega Ultra-Deep med en lume drage! I det minste så er gravert baklokk en kjedelig/sikker løsning.

Helt enig at det er kult med et element som sier noe om bakgrunnen, men jeg finner subtile hint mer sjarmerende. Det hadde jo gått an å kjøre en Oris Kermit med en viss dato som viste en drage, eller kanskje noe ala Omega Ultra-Deep med en lume drage! I det minste så er gravert baklokk en kjedelig/sikker løsning.
Forsåvidt enig. Men jeg likte fargen sammen med den sorte remmen såpass godt at jeg skulle overlevd :) vet du om den blir tilgjengelig på den europeiske/norske markedet?

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Forsåvidt enig. Men jeg likte fargen sammen med den sorte remmen såpass godt at jeg skulle overlevd :) vet du om den blir tilgjengelig på den europeiske/norske markedet?
Virker som den kun blir solgt i Asia, kun i Breitling boutiques, limitert til 88 stk (lykketall). Den blir nok vanskelig å oppdrive.

Men hvis det var farge på skive og rem som falt i smak så slapp nettopp Panerai en 42mm Luminor (due) med nydelig burgunderskive. Den skal visst bli tilgjengelig flere steder enn Asia
IMG_1512.jpeg

• Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Denne var digg! JLC leder hittil, etter min mening. Grand feu enamel skive (elsk, 10/10) og gravert baklokk (meh, 2/10)
IMG_1637.jpeg
IMG_1639.jpeg

IMG_1638.jpeg

• Elsker
Reaksjoner: seiltid