Hva bruker dere bezelen til?

Medlem
17. okt. 2011
Sted
Oslo
Hadde en diskusjon med Eirik i dag angående hva man i dagliglivet kan bruke bezelen til - utenom det åpenbare når det kommer til dykking.

Jeg for eksempel bruker bezelen hver dag når jeg lager mat, men hva med dere andre?

Dere som ikke dykker, bruker dere bezelen til noe praktiskt eller blir den "bare til pynt" ?

En del folk tror jo det er en parkeringsring, så den kan jo brukes til det:p Selv bruker jeg den ikke allverdens, men noen ganger til feks matlaging, slik som deg:)

Jeg bruker den demonstrativt for å vise at jeg tar tiden,
Effekt: Vet ikke, men sikkert ganske irriterende.
Metoden må brukes med omhu :)

Vite når vasken er ferdig på fellesvaskeriet.
Ligger tøyet i mer enn 5 min etter vask her i studentbyen, så havner det på gulvet.

Møkkafolk..

Jeg finner på å bruke den ibland til trening/maten -
men så er jag helt fabelaktig sær på at aligne den mot 12-streken etterpå.
Gud forby at den (hvis den er unidirectional) skulle bikke et halvt/helt hakk over 12 -
da er det bare å snurre den hele runden rundt :)

Apropos det - veldig god gefühl på et par av uren på GTG igår,
Entropy sin Shark Diver i bronse trengte nesten to-hånds-dreiing :)

Adamskater; aner jeg en forelskelse?

Jeg bruker bezel/ chrono til å
-se hvilke arbeidsoppgaver som tar Hvaslags tid.
- tid i luften under flyvning.
- etapper for å regne gjennomsnitt hastighet. (kulest på seiling synes jeg)
- hvor mye forsinket kollektivt er de få gangene jeg benytter meg av det.
- foran ikke-horologe for at de skal spørre hva jeg gjør:)

Det er Helson og PO'n som sitter igjen som størst opplevelser.
Føler ikke helt jeg er "worthy" Rolex, enn mindre Vintage ditto eller PP/VC

Holde kontroll på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, pølsekoking, freddan;), og snurre litt på når jeg kjeder meg.

Dette!
Alltid når pizzaen er i ovnen tenker jeg at dette kunne ikke vært gjort uten en rolex!

Du sier noe der :D

9b33e03d.jpg

Jeg bruker den til

-måle tid i timer, minutter eller sekunder etter hvilken viser jeg setter den på. Årets versjon av familiens store påskerenn måtte nok blitt avlyst om jeg ikke hadde suben.
-nedtelling: Bezelen settes til et gitt tidspunkt frem i tid. Anvendelig til alt fra intervalltrening til eggekoking.
-hukommelseshjelp. Møte kl syv? Bezelen settes til kvart på, og jeg kommer i tide. Var det åtte eller ti ting jeg skulle kjøpe? Bezelen er satt til ni.
-tidspunktfastsetter. "Kan du opplyse komiteen det nøyaktige tidspunkt du observerte Audun Lysbakken forlate Stortinget med en koffert full av penger, herr Hopalong? "La meg bare sjekke bezelen...kl 0233"

Timing av mat, pause på jobben, tur med hunden (for moro). Bruker den ganske ofte egentlig. ;)

Som så mange andre, matlaging. Ellers brukes den mest til å fikle med i møter samt å irritere seg over når den ikke står rett (dette gjelder særlig andres klokker med vridbar bezel, men det har vi vært innom noen ganger før :) )

Jeg skjønner for øvrig nå at gastronomien kan tas til nye høyder med en Rolex-bezel. Her i huset serveres Omega-bezel-timede pizzaer...

Timing av alle mulige ting som skal times. Kronograffunksjonen derimot bruker jeg så godt som aldri. Ja med mindre jeg vil se på flytende viser:p