Hva bruker folk til lagring av familiebilder i 2024? NAS? WD My Cloud Home? Kun nettsky?

Jeg skal ikke forsøke å komme med bedre forslag på hardware-fronten enn det som allerede har kommet herover (Selv kjører jeg en RAID-6 boks hjemme, speilet til en partisjon på en ditto på jobben og med Dropbox-backup - men jeg vil slå et slag for en ofte uteglemt del av totalløsningen:

Jeg har hatt stor suksess med, selv i en digital tidsalder (Host; jeg har tre digitale kameraer og ni analoge...) å skrive ut en passe mengde fotos og plassere dem i album - rett og slett siden det blir en mye mer sosial greie å sitte i sofaen og bla i fotoalbum enn å ta frem PCen og vise de samme bildene på en skjerm. Om det da skulle vise seg at noen bare MÅÅÅÅ se flere bilder fra ferieturen vi har fem bilder fra i albumet, så fyrer jeg heller opp en PC eller et nettbrett og lar dem myse videre.

Noen ting er best i fysisk format; fotografier mener jeg er én av dem.
 
Vi har akkurat fått øynene opp for fotobøker. Koster ikke så himla mye, og det er kampanjer innimellom, og blir kjempefine gaver til boomerne.
 
  • Elsker
Reaksjoner: holmby
Igjen tusen takk for svar alle sammen. Slik det er nå vurderer jeg følgende alternativer:

-Synology Beestation

-Synology 2 (eller kanskje 4) disk NAS, hvor jeg i første omgang bare kjøper 1stk 4tb (eller kanskje 8tb) disk. Dette gir kanskje ikke så mye høyere inngangsbilett enn Beestation, men jeg har mulighet til å utvide til Raid om jeg ser at jeg har forståelse til å få det til å fungere..?

Noen som vil våge seg til å foreslå billigste 2- eller 4-disk Synology NAS som vil gi meg den funskjonaliteten og hastigheten som jeg trenger/ønsker? Har alle usb-tilkobling for ekstern hardisk?

Om jeg har en NAS med en disk tilkoblet en ekstern hardisk for sikkerhetskopi, så er vel dette tryggere enn en NAS med to disker (og ingenting annet).
 
Noen som vil våge seg til å foreslå billigste 2- eller 4-disk Synology NAS som vil gi meg den funskjonaliteten og hastigheten som jeg trenger/ønsker?

Hva du trenger kan jeg strengt tatt ikke uttale meg om, derfor jeg foreslo veiviseren. Men billigste Synology med redundans blir vel DS223j med 2x 4TB WD Red (f.eks.). Totalpris blir vel 2500 + 1500 + 1500.

Jeg vil på det aller sterkeste fraråde alle løsninger som ikke involverer disk-redundans. Som sagt: du kommer til å miste alt. Ikke hvis, men når.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og DrDoppler
Når jeg leser denne tråden så kunne jeg liker gjerne lest en kinesisk bok. Skjønner ikke en lyd :ROFLMAO: herlig!!
 
Kjører ekstern disk og lagring i to-tre skytjenester..! En for fullstendig speiling og backup/arkiv (der har jeg svimlende 40 TB..) :D Det bærer preg av at Jotta er ubegrenset, at jeg tar veldig mange bilder, og at jeg ikke har rasjonalisert arkivet. Jeg har også en solid disk som ikke er hjemme.

Lagringssituasjonen her ble drastisk bedret etter at jeg gikk fra å ta bilder i ordinær RAW på 30 megapiksler + JPEG, til 24 mp i komprimert RAW uten separat JPEG-fil. Det er for eksempel ikke noe poeng i å lagre en masse JPEG-filer når de uansett er der i RAW-format, og jeg aldri bruker JPEG rett ut av kameraet.
 
  • Wow
Reaksjoner: DrDoppler