Hva er «monobloc construction»?

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Jeg søker hjelp i kunnskapshjørnet til TS.

Ming kom nettopp ut med en klokke i tantalum, kult men ikke unikt. De skriver i annonseringen at:
«It is a monobloc construction in tantalum and Josh feels, and we quote, “We were extremely pleased with the result despite the difficulties and feel a tantalum case like this has never been made before.”»
Jeg trodde at dette henviste til en kasse i monobloc utførelse. Altså at det er ett stykke med metall, som urverk og det hele må tres inn i fra fronten.

Men så kommer bildene som viser en åpen bakside. Da ble jeg forvirret. Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg å forstå? :)
IMG_1091.jpeg

Jeg vil tro urverket er festet til baklokket; så hvis du skrur opp bak vil du løfte midtkassen og glasset sammen, og på den måten minner det om de monobloc-klokkene som er nevnt her. Den er mer vannsikker enn klokker med standard baklokk fordi fuktighet må "reise" lengre for å nå urvkert, og pakningen er kanskje nærmere forsiden av kassen en baksiden. Men det er kun gjetting. Jeg kjenner ikke til merket.

Teknisk sett betyr jo bare monobloc at to eller flere vanligvis separate komponenter er produsert som én del. Som f.eks. kasse og baklokk i Seiko Marinemaster. Det går jo an å bruke uttrykket om andre kombinasjoner.

Leste om denne klokka det ble nevnt monobloc fordi kassen ikke har separat bezel? Da er det vel mange klokker som kan karakteriseres som monobloc. Tradisjonelt er det jo fordi kasse og baklokk er i en enhet, så her han man «juksa litt».