Jeg har av og til fundert på hvordan det ville være å gå rundt med en klokke til 200 000-300 000kr på håndleddet. Jeg tror at det ikke ville føles riktig. jeg ville være så redd for å få riper i den at det ville ta bort mye av gleden. Jeg tror jeg har funnet min "komfortsone", hvor klokkene er så verdifulle for meg at de gir meg glede , men ikke så verdifulle at gleden blir borte. Jeg er interessert i å høre fra dere som har virkelig dyre klokker, og da mener jeg fra 100-200 000 og opp. Er det mulig å fullt ut nyte eierskapet, eller blir det for mye penger å ha på håndleddet? Og fra dere andre, hva er din "komfortsone"?
Med noen ur i nevnte kategori har jeg noen ord til temaet.
Konklusjonen først:
Jeg er definitivt komfortabel med å bære mine ur. For har jeg først kjøpt et ur, så skal det brukes.
Men, jeg velger de dyreste bort i visse sammenhenger.
Når det gjelder riper, så er jeg veldig enig i din bekymring.
Det rir det meg nesten som en "mare" (men bare nesten) at jeg skulle risikere å få det jeg anser som "unødvendige riper og kutt" i urene. Det spiller ingen rolle om det er et ur til 300k eller om det er til 30k. Det er like ille hver gang. Heldigvis hører det med til sjeldenhetene at det skjer.
Ikke misforstå.
Ur er bruksgjenstander, og jeg er helt enig i hva som sies; - med sin logiske plassering på hånden må man regne med at uret utsettes for støt.
Men likevel; - gjør jeg noe jeg kan klandre meg selv for, hvor uret på helt unødvendig måte (les: min sløvskap/ uoppmerksomhet), og utsetter det for riper/støt, lar jeg meg irritere. Men det hindrer meg så definitivt ikke fra å bruke dem. Selvsagt ikke.
Sågar hevder enkelte det har sin egen sjarm at urene over lengre tids bruk får sin helt unike patina. Hvilket kan være minneverdig i seg selv.
Generelt dreier det meste seg om å ta sine forholdsregler. I alle settinger.
Hvilket (mer eller mindre tilfeldig) får meg til å tenke på scenen der Christian Bale's klassiske kommentar/advarsel faller til jenta i sengen: - "Don't touch the watch".....
Et helt forståelig fokus!
For meg tror jeg det også handler litt om hvilke miljø man skal i. F.eks en privat fest med flere klokkeinteresserte, null problem å gå med noe i det dyreste sjiktet.
En ting er å ripe opp klokken selv, en annen ting er om det er noen andres feil. Følelsen er litt mer bitter da.
Veldig enig!
Litt utdyping av "miljø" fra mitt ståsted.
Med jobb og bosted for tiden i det mer sentrale Europa, er det nødvendig å være bevisst hvor og når man bærer ur. Forsiktighet er viktig.
Kulturer er forskjellige, og da skal man ikke flashe sine precious (til visse tider av døgnet/visse steder) - det være seg på metro, barer og/eller andre mer public områder. Misforstå meg rett, men i visse sammenhenger kan det være nok at du har en OMEGA eller Breitling.
Veien kan være kort til at du har et ur mindre i samlingen. Dette kan jo til en viss grad også gjelde moderlandet, men bevisstheten og henstillingene er tydeligere på kontinentet.
Slikt tar selvsagt tidvis bort noe av gleden ved å eie høykostur, men med tanke på alternativet er det helt greit.
Bottom line er nok uansett bare å ta sine forholdsregler ut fra den setting hver og en måtte befinne seg i.
Gjør man det, kan urene nytes til fulle og den store glede.
Uansett hvilket ur man eier.
Og hvor man bærer det.