Hva er din mest nøyaktige klokke?

HR_

Medlem
21. april 2017
Innlegg
57
Sted
Molde
Det hadde vært interessant å sett hvor mange sekunders avvik de ulike klokkene på forumet her har, og hva slags klokker dette er.

Så, hva er din mest nøyaktige klokke? Og for moro skyld, hva er din minst nøyaktige klokke?
 
Av de urene jeg har vært igjennom er nok Rolex Explorer II og Breitling Superocean Heritage de mest nøyaktige over tid. De mest humørsyke er Seiko skx007 og Panerai 1312.
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_
Min mest nøyaktige er en Tudor North Flag, som jeg har målt til -0,4s/dag i snitt siden november, med variasjoner innenfor ± 1s.

Min minst nøyaktige er en Omega Seamaster som går stort sett stabilt på +5,6s/dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Min mest nøyaktige er Omega Planet Ocean 8500. Har ikke målt nøyaktig men etter en mnd i bruk hadde den bare endret seg ca 20sek, kunne sikkert fått den til å gå helt nøyaktig ved å legge den i forskjellige posisjoner om natten.
Den mest unøyaktige er en Seiko Skx007, den må stilles hver dag.
 
Har to klokker. Laco Augsburg med Miyota 821a ligger på +9 sekunder. Seiko srp773 ligger på stakkarslige - 18 sekunder.
 
Et par screenshots fra Twixtinga opp igjennom tidene:

AAAE5123-5CDE-455C-B590-4D7078F79016.jpeg

BB39E2D6-DC76-431D-87B1-FD872428CE29.jpeg


Burde vel kanskje fått regulert TNT'en men... Er nok ikke alle resultatene som er helt til å stole på heller, men husker jeg var imponert over Longines Heritage Diver'n ;)
 
Redigert:
Kjøpte for litt siden en Dan Henry 1970, med Seiko NH35 verk. Har hatt den i drift snart 14 dager, og den avviker mindre enn et sekund i døgnet så langt. En skikkelig ponni med fiin stamtavle dette NH35-verket :)
Har hatt Armida A8, Dan Henry 1970 og en Helson Shark diver med NH35, alle har holdt tiden veldig bra:)
 
Et lite utvalg av klokker jeg har målt det siste året. Basert på mine erfaringer er de sveitsiske verkene mest presise. De er også dyrest.
tool1.PNG

tool2.PNG
Ser ut som Tissot'en trenger service. Tallene varierer noe også, får litt ulike resultater ved hver måling, men ikke store forskjeller.


Kjøpte for litt siden en Dan Henry 1970, med Seiko NH35 verk. Har hatt den i drift snart 14 dager, og den avviker mindre enn et sekund i døgnet så langt. En skikkelig ponni med fiin stamtavle dette NH35-verket :)
Interessant ang NH35, for dette er vel et av de desidert billigste verkene microbrands bruker. Ser ut som jeg må teste en klokke med dette i.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hvilke apper/programmer brukes til å måle nøyaktigheten av ur? Har aldri testet det og kunne vært moro å prøvd :)
 
GS SBGA031 med Spring Drive selvsagt med nøyaktig. Roger Dubuis er også overraskende nøyaktig. 3s per døgn? Minst nøyaktig er ... surprise surprise ... grailen, AP Scuba, med kanskje ett minutt i uka (10 sek per dag?). AP er vel kjent for å tillate litt unøyaktighet :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda