Hva er din mest nøyaktige klokke?

Har en ti år gammel Planet Ocean (følgelig - c.2500) som har vært meget konsistent - den fortner i underkant av et sekund i døgnet (0,7s, for å være nøyaktig)

Dette har den gjort siden den var ny; meget imponerende!
 
Mobilen er min mest nøyaktige klokke. Mekaniske armbåndsur påvirkes av så mange faktorer ute i det fri (ting som påvirker isochronismen), at nøyaktighet kun blir en subjektiv opplevelse basert på flaks.

Eksempel.

Ved "zero hours" 0H, altså ved fullt opptrekk etter null timers gange, vil klokken gjerne ha en høy amplityde som ofte kamuflerer "Poising errors" (kast i balansehjulet). Reguleringsorganet pumper stødig og raten ser for eksempel slik ut:

Skive opp: +2
Skive ned: +2
Krone opp: +4
Krone høyre:+2
Krone ned -4
Krone vens: 0

Dette gir et snitt, under laboratorieforhold, på et par sekunder + i døgnet.

Klokken går i tolv timer, til 12H, ny måling:

Amplityden er litt lavere pga lavere moment gjennom løpeverket, og vi får kanskje noen utslag i de vertikale pos pga poising errors.

Skive opp: 0
Skive ned: -1
K opp: +6
K høyr: +1
K ned: -7
K ven: -2

Må har et snitt på noen sek/d i minus.

Disse to målingene utligner hverandre, og man havner i teorien på omkring 0 sek/d. Bingo!

Klokken utleveres til kunden som er Marathon løper og er meget fornøyd med hvordan klokken holder tiden. Imidlertid så klør det i flippefoten slik at klokken legges ut salg hvor nøyaktigheten påpekes som et salgsargument. Brukt i rotasjon med andre klokker, stått i winder osv.. Hvilket den helt sikkert gjorde.

Den nye eieren, som selvsagt er opphengt i nøyaktighet, har klokken på armen hele dagen. Han jobber på et kontor og sitter med klokken i posisjon skive opp store deler av dagen. Han trekker opp klokken hver morgen, og legger fra seg klokken på nattbordet med krone ned før han legger seg. Morgenen etter skriver han klage til selger fordi den har mistet 7 sek siden i går kveld, og måå følgelig ha et servicebehov.. Urmakeren får sikkert også gleden av å kaste bort litt tid på forklaringer folk ikke skjønner uansett..

Altså, min mest nøyaktige klokke er ikke nødvendigvis din mest nøyaktige klokke. Men om man skulle hatt det litt gøy i denne tråden ville jeg forslå å bruke klokken gjennom flere døgn før man sjekker det totale avviket mot klokka.no, reguleringsapper gir kun et lit snapshot av hva som foregår der og da, og blir således uinteressant i det store bildet.

Men, om det er stemning for det kan jeg gjerne lage en enkel liten testprosedyre som alle kan følge, slik at resultatene bilr mer fornuftige og sammenlignbare. Det er faktisk gøy og bli kjent med et urverk sine særegenheter, og de er alle forskjellige. :D
 
Redigert av en moderator:
Jeg skrev litt om det samme i en annen tråd, og tillater meg å klikke og lime litt for resirkuleringens skyld:




Det er et interessant spørsmål. Og krever en del diskusjon for å komme fram til svaret.

Jeg klippet denne definisjonen fra nettet.

Nøyaktighet og presisjon
Nøyaktighet og presisjon er viktige begreper, ettersom de henger sammen med enhver eksperimentell måling du gjør.

Nøyaktighet
Nøyaktighet henviser til hvor godt de eksperimentelle data stemmer med en kjent verdi. Du kan tenke på det som en blink der målet er å treffe nært sentrum, men treffene trenger ikke nødvendigvis å være tett sammen.

Presisjon
Presisjon henviser til hvor godt de eksperimentelle målingene stemmer overens. Hvis du treffer en blink presist, er du i stand til å treffe det same steet hver gang, men det du treffer trenger ikke nødvendigvis være i sentrum.


Så for klokkers del er nøyaktighet hvor nær riktig tid de er. Presisjon er hvor likt de går under ulike forhold. Man kan ha en klokke som går for fort om dagen og for sakte om natta men som i gjennomsnitt er nøyaktig.

Hvis vi tenker oss at den går ett minutt for fort om dagen og for sakte om natta er det ikke en særlig presis klokke. Men den vil i være mer nøyaktig enn en som går pluss fem sekunder døgnet uansett hva man gjør med den.

Jeg har et regneark der jeg logger mine klokker ved ulike posisjoner og lager litt statistikk på dem. Her er min mest nøyaktige og presise mekaniske klokke. En Sinn Ezm3.

84144_78af82adb823767d591a866fde362212.jpeg


Denne (den har fått et nytt hjem) har de beste verdiene jeg har sett. Nest best var forøvrig en Sinn 103. Ezm3 har et ETA 2824-2 i Top Grade og 103 ETA 7750 Top Grade.

På armen om dagen og skive opp om natta blir det i praksis ikke noe avvik i gjennomsnitt. Med andre ord er dette en veldig nøyaktig klokke.

Ser vi på avvikene er det maksimalt målte avviket mellom alle sju posisjoner på 13 sekunder, med et standardavvik på ett sekund. Så denne er etter mitt syn veldig presis også.

Lars Birger