Hva er ditt mest presise/upresise mekaniske ur?

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Først til det upresise. Har en Omega PO som hadde defekt co-axial-system, og den mistet lett 2 minutter per dag, og kunne faktisk plutselig miste en halv time om den virkelig slo seg vrang. Etter rep. går den stødig på +5 per dag, som jo er helt greit innenfor COSC. Når det kommer til ur som ikke er defekt, har jeg en Tissot Visodate som plusser 25 sek. om dagen, og det funker fint da det bare er en dressklokke jeg bruker ved enkelttilfeller.

Mitt mest presise ur, er det nyeste i samlinga, en Panerai 111, som kun har plusset 4 sekunder på 3 uker. Før jeg fikk egen erfaring, når jeg leste om slik spinnvill presisjon, trodde jeg nesten folk overdrev, men skjønner jo nå at det finnes tilfeller der mekaniske ur nærmest går på quartzpresisjon..

Jeg har en klokke med ETA 6498 som har mistet 10 sekunder på 3 uker!
Ellers har jeg en Sub som holder seg innen 5 sekunder hver dag.

Av dårlige klokker har jeg en Casio quartz som går 10 sekunder for fort hver dag, noe er definitivt galt...

Denne karen går jevnt over med mindre enn 0.3 sek avvik per dag
Stilte den eksakt sist 24.feb. Nå er den 5 sek+ ( < 0.2 i + per dag)

5535891870_11102c0d39_o.jpg

Hos meg står det mellom Jaegeren og IWC'en.
Men også Exploreren og Seadwelleren er svært presise.:D

Jeg brukte Breitlingen min sammenhengende i 40 dager, i januar og februar, kontrollerte avviket hver kveld og lot klokken ligge flatt eller på høykant om natten, for å kompensere for avviket i løpet av dagen.

Gjennomsnittlig avvik pr døgn: + 0.0125 sekunder
Total avvik etter 40 døgn: + 0.5 sekunder

Den minst nøyaktige er Minervaen med ca - 30 sekunder i døgnet, det er seks år siden den fikk service, på tide med et besøk hos Soleim igjen.

Det som kjennetegner et godt nøyaktigt urverk i mine øyne er nødvendigvis ikke om det går +- 1 sek i døgnet, men heller hvordan det går over tid.

Om en klokke går stabilt +5 sek per dag, så tilsvarer jo det ca +2:30 min per mnd, men hvis det går + 5 sek en dag, og - 5 sek neste dag, så går det mer nøyaktig over tid.

Jeg vil gjerne hylle Rolex sitt cal. 3135. Jeg har hatt 3 suber, og alle har hatt få sekunder avvik etter 1 mnd.

Har hatt 2 stk Paneraier med cal. P.9000, og dette har gått mellom +1-4 sek stabilt per dag, og etter en uke er avviket blitt såpass stort at jeg vil synkronisere verket på ny.

Dette er bare mine erfaringer, og bør betraktes sådan.

Jeg føler meg dum som spør, men hvordan måler dere dette?
Hvilken klokke er refr. til korrekt tid? en internett-side eller noe i den duren?

.....
Om en klokke går stabilt +5 sek per dag, så tilsvarer jo det ca +2:30 min per mnd, men hvis det går + 5 sek en dag, og - 5 sek neste dag, så går det mer nøyaktig over tid.
.....

Det der er essensen av nøyaktighetsdiskusjonen. Et ur som går +5 hver eneste bidige dag kan i teorien justeres til +/- 0 sekunder pr dag. Et slikt ur finnes selvsagt ikke.

Men fortsatt er hovedpoenget med utviklingen av nøyaktige ur å lage et urverk med så lite varians i nøyaktigheten som mulig. Om en ser på bruken av marine chronometre forstår en fort hvorfor. En kaptein på en båt vet hvor nøyaktig skipsuret hans er. Går det f.eks innenfor +29 til +31 sekunder nøyaktig hver dag er det en lett sak å justere kursen og kartposisjonen for dette med en relativt god nøyaktighet. Med et ur som varierer fra -5 til +5 kan en argumentere at uret går mer nøyaktig en uret fra i sted. Men det er langt vanskeligere å finne en nøyaktig kartposisjon og justere kurs grunnet den store variansen i nøyaktigheten til uret.

Min Oris er som de fleste oriser upresise :p den gjør glatt 2-3 min om dagen for mye. Den er riktignok fra 2007 og aldri servet.

Min Rolex Explorer II går ca +1sec /døgn :) det er bra :) fra 1993

For de som er nesten like blinde som meg; klokken er her helt på toppen av websiden :p.

Selv har jeg brukt klokka.no en del. Problemet med alle disse nettklokkene er potensielle feilkilder, verste er jo at jeg aldri klarer helt å stole på at de er like synkronisert med min pc fra dag til dag og mellom forskjellige maskiner jeg bruker.

Sukk.

Tror løsningen er å stille ett quartsur i boksen og la det ta være master-timer for alle de andre :p.

Et ur som går +5 hver eneste bidige dag kan i teorien justeres til +/- 0 sekunder pr dag. Et slikt ur finnes selvsagt ikke.

Det var et eksempel for å understreke hva jeg mener.

Jeg kan ta ditt skipsur eksempel å dra det ut av kontekst, men holder meg for god til det :D

For de som er nesten like blinde som meg; klokken er her helt på toppen av websiden :p.

Selv har jeg brukt klokka.no en del. Problemet med alle disse nettklokkene er potensielle feilkilder, verste er jo at jeg aldri klarer helt å stole på at de er like synkronisert med min pc fra dag til dag og mellom forskjellige maskiner jeg bruker.

Sukk.

Bedre enn Justervesenets, liker jeg denne http://wwp.greenwichmeantime.com/
Raskere, mer mobilvennlig i tillegg til at en får oversikt over alle soner.

Jeg føler meg dum som spør, men hvordan måler dere dette?
Hvilken klokke er refr. til korrekt tid? en internett-side eller noe i den duren?

Jeg måler alltid nøyaktigheten i forhold til en radiostyrt Junghans Mega 1, denne blir automatisk synkronisert med atomuret i Braunschweig hver natt.

http://www.ptb.de/en/publikationen/download/zeit_e.pdf

Nettsider med "nøyaktige" klokker kan ha mange sekunders avvik pga treghet på nettverket.