Hva er et rimelig bud?

Kanskje litt o.t men er det mulig å få en sammenligning på bilder av overpolert og kurant? Sånn litt for oss som ikke er så drillet. :rolleyes: jeg hadde sikkert gått rett på å tenkt ja den var shiny og fin.... :p
 
Handler mest om å kjenne modellene. Sammenlikne utseende med hvordan det skal se ut når det er nytt.
Er et par problemområder man fokuserer på. F.eks crownguards og lugs. På begge deler er det uniform fasong og tykkelse som gjelder. :)

Men her finnes det ingen erstatning for å søke rundt og bygge kompetanse over tid. Finnes diskusjoner her på huset, ellers er det ofte lurt å sjekke mer spesifiserte forum. Da er det rolex forum og vintage rolex forum som gjelder i dette tilfellet. :)
 
Aha, for jeg må ærlig innrømme at bilder kan ofte lyve en del, og det er sikkert at jeg kommer ikke til å foreta meg et kjøp av brukt uten litt råd og erfaring her inne;) Er det spesiellt rolex som er utsatt for dette?
 
Alle eldre ur med verdi vil være utsatt for polering og overpolering.
Fordelen med Rolex er at de er veldig vanlige og de er stort sett uforandret over lang tid. Så det er relativt lett å lære seg tegnene på en overpolert kasse.

Så kan man jo senere anvende den kunnskapen på mer ukjente ur. :)
 
Det påvirker hvertfall ikke prisen positivt. Men om det er innbakt i et estimat rundt 30 eller ikke vet jeg ikke. :)
 
Om det noen gang blir en 1016 har jeg konkludert med at den skal ha matchende patina, være upolert eller veldig forsiktig pølert, ha boks og helst papirer. Da blir den minst 10K dyrere, men det er det verdt.

Takker for alle inspill, folkens.
 
Yep...1016 er antakelig mitt neste kjøp også...herlig ur som jeg skal ha meg, en gang!

Uten tanke på å forsøke og hijacke denne tråden - kan noen gi noen råd om det er noen forskjell i verdi på 1016 dersom den er fra tidlig 80 tall kontra 70 tall? Bortsett fra vintage verdien, er det noen forskjell på modellene fra si rundt 1970 kontra 1982-84? Kom de med plexi glass helt til modellen gikk ut av produksjon? Jeg har sett noen eldre Exp 1 med "chapter ring dial", er dette en spesiell modell?

Lykke til med jakten, Minuteman!
 
Fin historiebeskrivelse her:
http://rkeulen.home.xs4all.nl/watch/explorer.html

Jeg også lurer på om pleksiglasset forble buet (dome? som briljant sin) helt til 14270 overtok.

For øvrig alt for få bilder av klokker fra siden! Både kasse og glass forandrer klokken totalt i forhold til kun å se en klokke rett på skiven som er vanlig. Fikk for eksempel et helt annet inntrykk av rousp sin fantastiske Daydate da jeg fikk klå på den ved GTG i Bergen! Fantastisk tophat eller hva man kaller det opphøyde glasset!

Og nå er jeg blitt interessert i 1016 også...
 
Tror jeg fant svaret selv...

Desverre er serviceglasset flatere. Selv vurderer jeg å skaffe meg et nytt, opprinnelig, glass som er høyere for min 5513. Den har i dag et lavere serviceglass.



adam78
"TRF" Member
Join Date: Feb 2009
Location: Chicago
Posts: 832 The movements stayed basically the same during the almost 30-year 1016 run (cal. 1560 for the first 5 years or so, then 1570). However, beginning around 1970, the hacking feature was added to the 1570. The crystals were always plexi, always (AFAIK) domed. The service tropic 22 crystals from the late '80s or '90s onward were flat profile rather than domed, for improved water resistance; that's why you see so many non-domed crystals on these now. There isn't really any appreciable difference between a hacking '70s model and '80s model, other than that the '80s 1016 came with a solid link 78360 bracelet originally and may not have been polished as much, given that it was likely not sent in for service as many times. Also there may be minor differences in the dial, especially the length of the coronet.

Hope this helps.
__________________
Cheers, Adam